Hoe te verkopen op Instagram

Hoe te verkopen op Instagram

Instagram en e-commerce zijn inmiddels een gevestigde combinatie.

Sinds Instagram zijn shopsectie voor e-commerce heeft gelanceerd (in de zomer van dit jaar), interageren gemiddeld 130 miljoen gebruikers per maand met de shopping tags.

Is dat niet genoeg? 70% van de gebruikers van deze sociale media gebruikt hun smartphone om online aankopen te doen en is dus voorbereid op dit type actie!

Waarvoor dient Instagram shop en hoe stel je het in

Waarvoor dient Instagram shop en hoe stel je het in

Met Instagram shop kun je in wezen jouw productcatalogus beheren door deze aan jouw e-commerce te koppelen rechtstreeks vanuit jouw Instagram-profiel, of je kunt een catalogus helemaal vanaf nul creëren.

Een andere geweldige functie van Instagram shop is de mogelijkheid om producten te taggen in de relevante sectie (de shopping tags), het winkelicoon onderaan links in de post, om maar iets te noemen.

Bovenop je berichten, zal het ook mogelijk zijn om shopping tags in je verhalen te gebruiken.

Wie klikt, kan prijzen en producten bekijken en verder gaan naar de website.

Let op dat je deze functie niet misbruikt: je kunt slechts 5 producten per bericht taggen en, in carrousels, maximaal 20!

De daadwerkelijke aankoop zal uiteraard op jouw website plaatsvinden, toegankelijk via de knop "Bekijk op de website".

Niet alleen dat, met de checkoutfunctie zal de gebruiker nooit Instagram verlaten, waardoor hij de mogelijkheid heeft om direct binnen het sociale netwerk een aankoop te doen (een functie die helaas in andere landen beschikbaar is maar nog niet in Italië, aangezien Facebook Pay, het betalingsysteem van Facebook, daar nog niet is gelanceerd).

Waarschuwingen en soorten producten die op Instagram verkocht kunnen worden: niet alle soorten producten kunnen op het sociale netwerk worden verkocht.

Producten voor volwassenen en digitale diensten zoals cursussen en videocursussen zijn uitgesloten.

Hoe je jouw productcatalogus in de Instagram-winkel instelt

Hoe je jouw productcatalogus in de Instagram-winkel instelt

Om de Shop-knop in Instagram in te stellen, moet je eerst een zakelijk account hebben.

Volg deze stappen om dit te doen:

  • Ga naar het menu rechtsboven en ga naar instellingen;
  • Zoek nu de sectie account en kies de tekst "schakel over naar een professioneel account".

Zodra je de overstap van een privé-account naar een zakelijk account hebt gemaakt, profiteer je van veel voordelen die vooral verband houden met statistieken en aanvullende functies, waaronder de mogelijkheid om de winkelknop op jouw Instagram-profiel in te stellen.

Om de Instagram-winkelen knop toe te voegen en correct in te stellen, hoef je alleen maar:

  • Naar het menu rechtsboven te gaan en de tekst "Instellingen" te kiezen;
  • Deze keer ga je naar de sectie bedrijf en selecteer je "configureer winkelen";
  • Op dit punt hoef je alleen maar de referentiepagina te kiezen en het is gedaan.

Let op: de Instagram-pagina moet aan de Facebook-pagina worden gekoppeld, omdat alle producten worden geïmporteerd vanuit de Business Manager. Laten we het proces in detail bekijken.

Zoals gezegd, de actie die moet worden uitgevoerd is het instellen en synchroniseren van de catalogus van jouw e-commerce op Instagram, of een catalogus vanaf nul creëren.

Om dit te doen is een sterke verbinding tussen Instagram en Facebook nodig.

Hoe je jouw productcatalogus kunt synchroniseren of er een vanaf nul kunt maken 

Als je de catalogus van jouw site niet wilt gebruiken of ze niet wilt synchroniseren, moet je een Excell-bestand (met de extensie csv) maken dat het systeem in staat stelt om, eenmaal aangesproken, de gegevens te verwerken en beschikbaar te stellen voor de sociale media van Zuckerberg.

Laten we de standaardprocedure voor het importeren en beheren van productcatalogi in de Business Manager om je producten op Instagram Shopping in te stellen bekijken.

  • Ga naar de sectie "Mensen en middelen";
  • Klik op "Productcatalogi";
  • Kies uit de verschillende instellingen of je een nieuwe catalogus wilt aanmaken ("Voeg een nieuwe productcatalogus toe") of deze wilt instellen vanaf andere platforms;
  • Klik op "Nieuwe catalogus maken" en begin met het invullen van de sectie met naam, type en andere kenmerken van zowel de catalogus als de individuele producten (gemaakt vanaf nul of geïmporteerd via csv of databases van verschillende cms).

Degenen die al bekend zijn met de Facebook-catalogus zullen een voordeel hebben, degenen die deze niet gebruiken, kunnen hun producten synchroniseren binnen de toegewezen suite voor Facebook-advertenties, de Business Manager.

Vanuit de sectie catalogi kan men ook de startpagina van de Instagram-winkel personaliseren met kleuren, details en lettertypen, waardoor deze dynamisch en aanpasbaar wordt aan de specifieke behoeften van de klant.

Dit is alleen mogelijk dankzij de hulp van de Facebook-pixel die, wanneer deze op de site is geïnstalleerd, je de mogelijkheid geeft om gebruik te maken van de interesses van de doelgroep.

De stappen om catalogi te importeren variëren iets van CMS naar CMS.

Hoe je jouw productcatalogus in Instagram shop importeert: Framework360

Framework360 is het innovatieve en meest complete Italiaanse platform voor alles wat met digitale marketing te maken heeft.

Met dit platform kun je zelfstandig je eigen e-commerce website creëren en beheren, via de gelijknamige plugin, en bovendien kun je jouw verkoopactiviteiten eenvoudig en snel uitbreiden naar het shoppinggedeelte van Instagram, door direct de productcatalogus van jouw verkoopwebsite te koppelen aan het specifieke gedeelte van de Business Manager, het hulpmiddel dat Facebook ter beschikking stelt aan bedrijven om advertenties te plannen, dat je vooraf moet activeren om deze actie uit te voeren.

Basterà dan, via de ingebouwde e-commerce plugin van het platform waar we eerder over hebben gesproken, exporteer je de catalogus vanuit Framework360 in CSV, en importeer je deze in de Manager; op dit punt kunnen de producten worden gekoppeld aan de berichten van jouw verkopersprofiel op Instagram.

Probeer Framework360

Instagram shopping wordt snel een geloofwaardig en zeer interessant alternatief om online te verkopen, daarom raden we je aan het te benutten, waardoor je snel verkopen en zichtbaarheid voor jouw activiteit kunt vergroten.

      Deel dit artikel op sociale media:
      Wil je beginnen met werken op het web?

      Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

      Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

      Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

      Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.