In de handel spreekt men van onverkochte voorraad in verwijzing naar al die goederen die, om welke reden dan ook, uiteindelijk onverkocht blijven, anders dan gepland.
De sectoren die statistisch gezien het meest door dit probleem worden getroffen, zijn de kleding- en voedingssector.
Situaties van dit type komen niet zo zeldzaam voor. Sterker nog, het is vrij gemakkelijk dat ze zich voordoen.
De redenen hierachter kunnen van verschillende aard zijn, hoewel waarschijnlijk de meest voorkomende ligt in het niet kunnen verkopen van alle goederen binnen de geplande tijd.
Wat te doen met onverkochte voorraad
Gegeven de brede verspreiding van deze situatie, zijn er in de loop der tijd een aantal mogelijke antwoorden en oplossingen naar voren gekomen om dit probleem aan te pakken. Hier zijn enkele:
- Verlaag de prijs: een van de meest voorkomende strategieën in deze gevallen is het verlagen van de prijs van de goederen in een poging ze te verkopen. Dit scenario komt veel vaker voor in alle situaties waarin er een bepaalde deadline is. Daarom, om te kunnen verkopen en geen onverkochte voorraad op te bouwen vóór de betreffende deadline, kiest men ervoor om de prijzen te verlagen;
- Het aanspreken van andere kanalen: om de onverkochte voorraad te liquideren en toch te proberen de inkomsten te maximaliseren, is het vaak mogelijk om goederen via alternatieve verkoopkanalen aan te bieden. Bijvoorbeeld, een kledingwinkel zou ervoor kunnen kiezen om ook parallel online te verkopen (zij het via de eigen e-commerce of een derde partij);
- Donaties: dit type oplossing wijkt enigszins af van de poging om de inkomsten te maximaliseren, maar het is toch een geldige en vaak gekozen optie. Dit wordt veel vaker gedaan wanneer men te maken heeft met voedselgoederen, waarvan de bederfelijkheid veel sneller is dan bij andere producten (voedsel bederft na een bepaalde periode). Doneren, hoewel het geen echte opbrengsten oplevert, is een goede manier om de goederen toch waarde te geven in plaats van ze weg te gooien;
- Recyclen: dit is een keuze die alleen werkt met een bepaald type product (duidelijk niet met voedsel), en vooral is het een keuze die meestal compatibel is met bedrijven of producenten die meer gevoelig zijn voor duurzaamheid. Door voor deze keuze te gaan, doet men afstand van directe opbrengsten ten gunste van een langetermijnvoordeel.
Het probleem van onverkochte voorraad è een zeer voorkomend probleem dat veel sectoren en verkopers aangaat. Zoals we hebben gezien, zijn er verschillende oplossingen om het aan te pakken; steeds meer nieuwe oplossingen kunnen worden gevonden, vooral in het licht van ongekende scenario's, zoals bijvoorbeeld die opgelegd door de lockdowns tijdens de pandemie.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.