Wat is omnichannel

Omnichannel is het beheer van alle communicatiekanalen van een winkel.

In de praktijk heeft het bedrijf meer communicatiekanalen, die niet geïntegreerd zijn maar functioneren met verschillende strategieën en doelstellingen.

Omnichannel plaatst de consument centraal en richt zich op een continue interactie met het merk, ongeacht het kanaal waarmee hij of zij interactie heeft.

Omnichannel-strategieën

Een eigen omnichannelstrategie ontwikkelen betekent rekening houden met enkele elementen: product, marketing, verkoop en klantenservice.

Het doel is om een strategisch marketingplan te creëren dat een positieve ervaring op meerdere platforms opbouwt.

In eerste instantie worden de gegevens die beschikbaar zijn over de klanten verzameld, zodat hun voorkeuren en behoeften bekend zijn.

Nadat is begrepen waar op te focussen om de consument te overtuigen, wordt gekeken naar hoe aan te pakken.

De, benadering stelt je in staat om te bewegen door de verschillende touchpoints, via dus, het beheer van alle communicatiekanalen zowel online als offline.

Een omnichannelstrategie implementeren è essentieel voor elke online winkel die de beste winkelervaring aan zijn klanten wil bieden.

Ongeacht hoe een klant met jouw merk interageert, als de winkelervaring lineair is, betekent dit dat de uitgevoerde strategie de juiste is en dus zorgt voor een customer journey soepel, op elk moment en op elke plek.

Voordelen van omnichannel

Een omnichannelstrategie implementeren betekent benaderen via de multikanalen van marketing en verkoop, zodat je de klant een onderbroken ervaring, of hij nu online aankopen doet vanaf een mobiel apparaat of desktop, of dat hij dit via de telefoon of in een winkel doet.

Deze strategie biedt het bedrijf verschillende voordelen, namelijk:

  • Klantloyaliteit: Klanten kunnen uniek worden geregistreerd dankzij een unieke digitale loyaliteitskaart;
  • Het verkoopproces optimaliseren: De trajecten voorzien in voortdurende verplaatsingen tussen contactpunten, zodat de aankoopervaring positief is voor de klant;
  • Directe beschikbaarheid: De omnichannelprocessen stellen ons in staat om voortdurend de beschikbaarheid op de verschillende contactpunten te monitoren, van het magazijn tot de winkel;
  • Merkreputatie: de merkreputatie kan worden verbeterd door middel van personalisatie van de service en communicatie; 
  • Monitoren van de aankoopgewoonten: maakt het mogelijk om essentiële gegevens te verzamelen die fundamentele informatie kunnen worden voor het activeren van gerichte marketingcampagnes.

    Concluderend, via de omnichannel-methode kan het bedrijf zijn kanalen zodanig organiseren dat het in staat is om de consument op elk moment te betrekken.

    Deel dit artikel op sociale media:
    Wil je beginnen met werken met het web?

    Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

    Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

    Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

    Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.