De doelgroep betekent letterlijk “doelwit” ofwel het doel dat het bedrijf stelt als een mijlpaal om een bepaalde marketingstrategie te bereiken, namelijk de verkoop van een product aan een bepaald publiek. De segmentatie van de markt leidt niet tot de definitie van een unieke doelgroep, maar tot een groep consumenten die gemeenschappelijke elementen hebben:
- Leeftijd;
- Geslacht;
- Gewoonten;
- Inkomsten;
- Beroepen.
Dit proces wordt targetgroep genoemd.
Let op dat je de doelgroep in de marketing niet verwart met die van communicatie, in het eerste geval gaat het om consumenten die je wilt behouden of verwerven; in het tweede geval gaat het om de ontvangers van jouw communicatie.
De doelgroep is essentieel voor succes op het web en niet alleen daar, want het definiëren van een doelgroep is erg belangrijk omdat elk segment zijn eigen “smaak” heeft, dus om ze tevreden te stellen moeten we verschillende communicatiestrategieën, verschillende benaderingen en verschillende soorten positionering gebruiken.
Om je doelgroep te definiëren, kun je beginnen met het stellen van deze specifieke vragen:
- Wie zijn je klanten?
- Wat zijn hun kenmerken?
- Wat drijft hen tot aankoop?
- Welke mening hebben ze over jouw merk?
- Wat is hun niveau van tevredenheid?
Het doel dat je wilt raken is moeilijk, maar hoe complexer het is, hoe winstgevender het zal zijn voor jouw bedrijf.
In een paar woorden, het kennen van je ideale klant stelt je in staat om hem te bereiken en om te zetten in een koper.
De doelgroep van reclamecampagnes wordt gedefinieerd als target audience, om die groep luisteraars aan te duiden die men wil bereiken met specifieke reclamecommunicatie; doorgaans drukt dit uit wat door adverteerders wordt gedefinieerd als nuttig publiek, oftewel het deel van het publiek dat potentieel geïnteresseerd is in de communicatie en het aanbod dat door een bedrijf wordt gepromoot, en het wordt verdeeld in:
- Website-gebaseerde targeting: de targeting wordt uitgevoerd via een selectie van sites en secties die overeenkomen met de doelgroep van de campagne op basis van sociodemografische of psychografische kenmerken, gebaseerd op een beoordeling van mediaconsumptiedata verkregen uit officiële onderzoeken of verstrekt door de uitgever;
- Doelgroep-gebaseerde targeting: de targeting wordt uitgevoerd per impressie, vooral dankzij de grote beschikbaarheid van real-time contextinformatie die een hoge profilering van de doelgroepen mogelijk maakt.
Hoe creëer je een doelgroep?
Spreek je doelgroep aan zoals je met iemand zou doen die je goed kent, beginnend met de volgende vragen:
- wie is het;
- hoe oud is hij/zij;
- waar woont hij/zij;
- wat voor werk doet hij;
- hoe spreekt hij;
- welke school- en beroepsopleiding heeft hij;
- wat zijn zijn interesses;
- welke problemen moet hij oplossen;
- hoe en waar koopt hij;
- hoe kun je hem helpen met jouw product/dienst.
Je kunt je doelgroep definiëren in zes stappen:
1. Analyseren welke problemen van klanten je kunt oplossen: inderdaad, de eerste stap om je markt te definiëren is de analyse van behoeften. Je moet begrijpen wat de problemen zijn van je klanten die je kunt oplossen, ook door onbenoembare behoeften te identificeren;
2. Maak een portret van je ideale klant: op basis van de geïdentificeerde problemen, begin met het opsommen van de verschillende soorten klanten die deze behoeften zouden kunnen ervaren. Op dit punt, begin met het opbouwen van het beeld van deze klanten.
3. Welke klanten zullen specifiek profiteren van jouw aanbod? Om overtuigend te zijn, moet je kunnen aantonen dat het NIET beantwoorden van bepaalde problemen een te hoge kost heeft. Op deze manier zal jouw doelgroep meer geneigd zijn om actie te ondernemen en zich tot jou te wenden.
4. Focus op de marktsegmenten: het web heeft de wereld van gepersonaliseerde producten en diensten revolutionair veranderd, waardoor veel distributieproblemen zijn geëlimineerd. Om een voorbeeld te geven, we zijn niet langer verplicht om naar een televisieprogramma te kijken, omdat we een breed scala aan opties tot onze beschikking hebben op het web.
Op deze manier zal het gemakkelijker zijn om jouw reputatie op te bouwen en brede feedback te krijgen.
Op basis van de eerder verkregen gegevens, begin dan met het segmenteren van jouw markt en vraag jezelf af of je wilt werken:
a) Met bepaalde soorten mensen;
b) Met beperkte markten;
c) In sommige geografische locaties;
5. Welke vaardigheden kun je aanbieden?
Een manier om vast te stellen wat de juiste doelgroep is, is door na te denken over jouw bedrijf en zijn werknemers.
Ben jij de enige die specifieke kennis aanbiedt in jouw geografische gebied?
Ben jij meer geneigd om goed om te gaan met bepaalde soorten mensen?
Dergelijke factoren kunnen je helpen een interessante aanbieding voor een bepaald marktsegment vast te stellen. Gebruik de informatie en kennis die je hebt, investeer in deze als toegevoegde waarde.
6. Wie zijn jouw concurrenten?
Op dit punt moet je om je heen kijken om de markt beter te begrijpen en te begrijpen wie jouw potentiële concurrenten zijn. Vraag jezelf af of (en waarom) jij de enige bent die kan voldoen aan een bepaalde behoefte.
Afhankelijk van jouw markt, è het mogelijk dat er geen antwoord is. In andere gevallen, afhankelijk van de sector of het geografische gebied, kun je misschien gemakkelijker antwoorden.
È het nuttig om over dit aspect na te denken omdat, als je niet in staat bent om deze vraag te beantwoorden, je misschien de verkeerde markt of doelgroep hebt gekozen.
In dit geval moet je teruggaan naar de eerdere stappen om de zoektocht naar de doelgroep verder te verfijnen. Om jouw referentiesegment te identificeren è het noodzakelijk een solide basis van informatie te hebben die, zoals je hebt gezien, afkomstig is van de markt zelf.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.