Binnen deze tutorial zullen we zien hoe we de Facebook Pixel en de API's kunnen toevoegen om Facebook in staat te stellen conversies op onze website, gebouwd op Framework360, effectiever te volgen. Het invoegen van de API's is inmiddels onmisbaar geworden om conversies te volgen als gevolg van de omzeiling van Apple IOS 14.5; deze update heeft namelijk de mogelijkheid voor Facebook geblokkeerd om conversies die plaatsvinden op een externe website van het platform te volgen.
Stap 1: Laten we de Facebook Pixel maken
Om de Facebook Pixel te maken, moeten we naar de volgende link gaan: business.facebook.com, eenmaal binnen komen we voor een scherm te staan dat lijkt op het volgende:
Klik nu op de drie horizontale lijnen aan de linkerkant van het scherm, zoals weergegeven in de volgende afbeelding, om toegang te krijgen tot “Alle tools”.
Laten we op het ’icoon van de tool “Evenementbeheer” klikken.
In het scherm “Evenementbeheer” vinden we in het menu aan de linkerkant de optie “Gegevensbronnen koppelen”, klik op deze optie en selecteer uit de beschikbare opties de optie “Web”.
Op dit punt verschijnt het configuratiescherm van de Pixel. Laten we verder gaan met de configuratie. Aan het einde verschijnt een samenvattingsscherm dat lijkt op het volgende:
Stap 2: We configureren de Facebook Pixel en de API's met onze website
In de eerste stap hebben we gezien hoe we de Facebook Pixel kunnen maken, aan het einde van het proces bevonden we ons op het overzichtsscherm van de Pixel. Nu blijven we in het overzichtsscherm en moeten we naar het tabblad “Instellingen” gaan en het nummer kopiëren dat staat bij “ID van de dataset”.
Zodra we de ID hebben gekopieerd, loggen we in op de backoffice van onze website gebouwd op Framework360 en klikken we op de suboptie van het hoofdmenu “Web Tracking”:
Tracking > Web Tracking
Na het invoeren van de ID naast de vermelding “ID Facebook Pixel” verschijnt de vermelding “Access Token Facebook”, waarin we de toegangstoken van Facebook moeten invoeren om de Conversion API van Facebook ADS te kunnen inschakelen.
Om de toegangstoken te genereren, gaan we terug naar Facebook in het tabblad “Instellingen” van het overzichtsscherm van de Pixel (waar we de ID-code hebben genomen) bij de vermelding “Configureer directe integratie” en klikken op de knop “Genereer toegangstoken”, zoals weergegeven in de volgende afbeelding:
Zodra we de code hebben gegenereerd, kopiëren we deze en gaan we terug naar Framework360, in het bewerkingsscherm van het Web Tracking-project, en plakken we de code bij de vermelding “Access Token Facebook” die eerder is gemarkeerd.
Op dit punt zijn de Facebook Pixel en de API's geconfigureerd met onze website, we hoeven alleen maar op de groene knop rechtsboven te klikken “Opslaan”.
Zodra de opslaan is voltooid, om te verifiëren of de configuratie correct is gebeurd, kunnen we een extensie installeren die beschikbaar is voor de meeste browsers (Chrome, Firefox, enz.) genaamd “Meta Pixel Helper”. Nadat we de extensie hebben geïnstalleerd, openen we deze en vernieuwen we de homepage van onze site. Als de Pixel correct is geïnstalleerd, zal dit worden aangegeven door “Meta Pixel Helper”.
Stap 3: Laten we onze Trackingdoelen met Facebook configureren (Aangepaste gebeurtenis)
Binnen het Web Tracking-project kunnen we verschillende Trackingdoelen activeren zoals bijvoorbeeld klikken op de knop, sessieduur, pagina scrollen of formulier indienen. Ik herinner je eraan dat als je meer wilt weten over de functionaliteiten van het Trackingformulier van Framework360 je de speciale handleiding kunt raadplegen door hier te klikken.
In deze stap gaan we bekijken hoe we de verschillende Trackingdoelen kunnen configureren die we op onze website hebben geactiveerd, met Facebook.
Als eerste gaan we naar het tabblad “Doelen” van het bewerkingsscherm van Framework360 van het Trackingproject.
Klik nu op het doel dat we willen volgen, bijvoorbeeld, de klik op de knop die toegang geeft tot onze Facebookgroep op de Home Page van onze site. Volg het gegeven voorbeeld en klik op het doel “Klik”.
Selecteer de knop die je wilt volgen via de optie “Stapsgewijze invulling” en geef een naam aan het evenement onder de optie “ Evenement”.
Op dit punt, door de optie “Tracking van derden” in te schakelen, hebben we de mogelijkheid om het evenement naar Facebook te sturen.
Om het evenement naar Facebook te sturen, moeten we de naam van het evenement ook invoeren in de optie “Evenement” van de sectie “Facebook Pixel Evenementen”, zoals weergegeven in de volgende afbeeldingen, en op de blauwe knop rechts “Voeg Klik toe” klikken.
Stap 4: Laten we onze Trackingdoelen instellen met Facebook (Standaard evenement)
Het moet worden opgemerkt dat het evenement dat we hebben ingesteld in het voorbeeld van de vorige stap een aangepast evenement is, dat wil zeggen, een evenement waarin we zelf definiëren welke naam aan het evenement moet worden gegeven. Facebook biedt ons echter al vooraf ingestelde evenementen op zijn platform genaamd standaard evenementen. Om te weten wat de standaard evenementen zijn, hoeven we alleen maar op Google te zoeken naar de Facebook-pagina genaamd “Specificaties voor de standaard evenementen van de Meta-pixel”, op deze pagina staat een lijst van alle standaard evenementen van Facebook met de bijbehorende code. In deze stap zullen we zien hoe we een standaard evenement kunnen configureren.
Op basis van wat eerder is gezegd, is het op het moment dat we een evenement configureren, gepast om te controleren of dat evenement tot de standaard evenementen van Facebook behoort of niet, omdat als het tot de standaard evenementen behoort, we de configuratie anders moeten uitvoeren dan wat we hebben gezien in stap 3 met betrekking tot de configuratie van een aangepast evenement. Bijvoorbeeld, als we een klik willen volgen die als een verworven contact moet worden beschouwd, zouden we in de tabel met standaard evenementen van Facebook merken dat dit evenement daar tussen valt. In feite zullen we in de tabel het evenement “Contactverwerving” vinden. Zodra we het evenement hebben geïdentificeerd, kopiëren we het woord tussen de aanhalingstekens van de evenementcode die door Facebook ter beschikking is gesteld, zoals weergegeven in de afbeelding:
Op dit punt keren we terug naar Framework360 en configureren we het doel van de klik op een vergelijkbare manier als wat we in de vorige stap hebben gezien. Maar in dit geval voegen we bij de sectie “Evenement” van de sectie “Facebook Pixel Evenementen” het gekopieerde woord in plaats van een door ons uitgevonden naam zoals we in de vorige stap hebben gedaan.
Op dit punt is de configuratie van het standaardevenement “Contact verwerven” voltooid en hoeven we alleen nog maar op de blauwe knop rechts “Klik toevoegen” te klikken om het werk op te slaan.