Google Analitycs è een dienst die dient om uw website te monitoren.
Het wordt aangeboden door Google, è volledig gratis en è in staat om de statistieken en gegevens met betrekking tot de toegang van gebruikers op uw website weer te geven via grafieken en tabellen om zo duidelijk mogelijk te zijn.
In feite kunt u zien welke pagina's het meest bekeken worden op uw site, hoe lang gebruikers op uw site blijven, hoeveel pagina's ze gemiddeld bezoeken, en als u een e-commerce heeft, welke producten het meest bekeken en gekocht worden.
Google Analytics werkt via een datatracking met een code die Analytics Tracking Code (GATC) wordt genoemd en wordt op elke pagina van de website geïnstalleerd.
Een andere belangrijke functionaliteit van de GATC-code è het instellen van cookies op de computer van bezoekers die het mogelijk maken om informatie op te slaan, uiteraard alleen als deze niet door de gebruiker zijn uitgeschakeld.
De gegevens zijn verdeeld in vijf categorieën:
- Echt tijd: toont wat er in real-time op de website gebeurt;
- Publiek: toont de gegevens van gebruikers op de site, het aantal bezoeken, het totale aantal bekeken pagina's, de gemiddelde verblijftijd op de site;
- Aquisitie: analyseert hoe gebruikers op onze site zijn gekomen;
- Gedrag: analyseert hoe gebruikers zich op de site gedragen en de verblijftijd;
- Conversies: analyseert hoeveel gebruikers bestellingen plaatsen in een e-commerce.
Hoe maak je een Google Analytics-account aan?
- Klik op Google Analytics;
- Zodra je bent ingelogd op je Google-account, klik Toegang tot Google Analytics;
- Klik Aanmelden;
- Vul je naam, site naam, site URL en selecteer de categorie van de sector in;
- Bij Data Sharing Settings (Instellingen voor gegevensdeling), selecteer de opties die je wilt weergeven;
- Klik op Krijg Tracking ID;
- Google Analytics Servicevoorwaarden, klik op Ik accepteer.
Hoe lees je de gegevens van Google Analytics?
Google Analytics is ingesteld op twee kolommen, een menu aan de linkerkant van de pagina en een gedeelte dat alle gegevens verzamelt waar we de drie belangrijkste gebieden van Google Analytics vinden:
- Publiek: waar je de gegevens kunt zien die het aantal bezoeken van gebruikers bevatten, het totale aantal pagina's en de gemiddelde tijd die een gebruiker op jouw site doorbrengt;
- Aquisitie: waar je kunt zien hoe gebruikers op je site komen, bijvoorbeeld via e-mail of sociaal;
- Gedrag: waar je de pagina's kunt zien die door gebruikers zijn bezocht tijdens websessies.
Voordat je de gegevens controleert, is het goed om in te stellen over welke periode de gegevens moeten worden bekeken (bijvoorbeeld in de afgelopen 30 dagen).
Gegevens analyseren is erg belangrijk omdat het mogelijk maakt om de bewegingen van gebruikers te visualiseren en te begrijpen welke diensten effectiever zijn dan andere, zodat je daarin kunt investeren.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.