Inhoudsweergave op een website volgen

In deze tutorial gaan we bekijken hoe we de weergave van bepaalde inhoud op onze website, gebouwd op Framework360, kunnen volgen. Dit kan zeer nuttig zijn, bijvoorbeeld om te volgen welke webpagina is bekeken wanneer een bezoeker van een Facebook- of Google-advertentie, die wij hebben gemaakt, op onze website aankomt.

De actie van het volgen van de weergave van een webpagina kan worden uitgevoerd via een Web Tracking-project, dat wil zeggen, een project dat ons in staat stelt om alles te volgen wat er op onze website gebeurt. Als je meer wilt weten over hoe de Web Tracking-module van Framework360 werkt, nodig ik je uit om de speciale tutorial te raadplegen door hier te klikken.

 

Stap 1: Laten we een trackingproject maken

Allereerst gaan we naar de subsectie van het hoofdmenu van Framework360 “Web Tracking” door de volgende stappen te volgen:

Tracking > Web Tracking

Zodra we binnen zijn in het scherm dat is gewijd aan de verschillende gerealiseerde Web Tracking-projecten, kunnen we een nieuw project maken door op de groene knop “Toevoegen” rechtsboven te klikken.

In het eerste tabblad van het scherm voor het aanmaken van het trackingproject, genaamd “Instellingen”, moeten we de naam van het project definiëren (meestal wordt de naam van de website ingevoerd), het domein van de site die we willen traceren (deze optie stelt ons in staat om ook te traceren wat er gebeurt voor sites waarvan de domeinen extern zijn, dat wil zeggen, gebouwd op een ander platform) en de tracking van derden zoals bijvoorbeeld de Facebook Pixel, Google Analytics, enzovoort…

Ik herinner je eraan dat als je specifiek alle functionaliteiten van de Web Tracking-module wilt begrijpen en hoe je een nieuw project kunt instellen, we een speciale tutorial hebben gemaakt die je kunt raadplegen door hier te klikken.

Het belangrijkste doel van deze tutorial is echter om te begrijpen hoe je het trackingdoel voor het bekijken van inhoud kunt inschakelen, zoals het bekijken van een bepaalde pagina van de site, tussen de doelen van ons trackingproject. Daartoe, nadat je hebt ingesteld wat nodig is in het tabblad “Instellingen” en het project hebt opgeslagen met de groene knop “Opslaan” rechtsboven, zullen we merken dat er twee extra tabbladen zijn geopend: het tabblad “Doelen” en het tabblad “Statistieken”:

Zoals we in de volgende stappen zullen zien, kunnen we met het tabblad “Doelen” verschillende trackingfuncties inschakelen, waaronder het volgen van bepaalde inhoud van onze website.

 

Stap 2: schakel de tracking van de weergave van een inhoud in

Zoals eerder gezegd, om de actie voor het volgen van bepaalde inhoud van onze website in te schakelen, moeten we naar het tabblad “Doelen” van ons trackingproject gaan. Eenmaal binnen het tabblad staan we voor een reeks trackingdoelen. Hier klikken we op de knop “Activeer” van het doel “Inhoud Weergave”, zoals weergegeven in de volgende afbeelding:

Onder het pictogram van het doel “Inhoud Weergave” opent zich een sectie om het doel in te stellen. Binnen deze sectie, onder de optie “Traceren via”, is het mogelijk om, via een dropdownmenu, de methode te kiezen waarmee je de pagina wilt selecteren die je wilt traceren. Het platform biedt verschillende methoden, waaronder de mogelijkheid om de link van de pagina of een stuk tekst dat op de pagina zelf staat in te voeren. Als je ervoor kiest om de pagina te selecteren met behulp van een stuk tekst, is het belangrijk om te controleren of de geselecteerde tekst niet ook op andere pagina's van onze website voorkomt.

Tenslotte, ook op het instellingen scherm voor het doel “Inhoud weergave”, door de optie “Tracking van derden” in te schakelen, is het mogelijk om de getrackte acties ook naar de geconfigureerde advertentieplatforms binnen het Web Tracking-project te verzenden.

 

Stap 3: Laten we de statistieken van de tracking bekijken

Zodra het trackingdoel is ingeschakeld, is het mogelijk om de trackingstatistieken te bekijken in het tabblad “Statistieken” dat aanwezig is op het bewerkingsscherm van het Web Tracking-project. In dit tabblad kunt u het aantal paginaweergaven zien, de tijd waarop ze zijn gemaakt en verdere specificaties met betrekking tot elke klik, zoals bijvoorbeeld welk apparaat (Windows, Apple of Android) en welke browser (Chrome, Firefox, enz.) door de bezoeker is gebruikt.

 

Stap 3: We volgen de weergaven van de producten van onze e-commerce

De actie van contenttracking kan ook zeer nuttig zijn in het geval we een e-commercewebsite hebben, omdat dit ons in staat stelt om de weergave van producten of productcategorieën op onze e-commerce te volgen.

Na het installeren van de e-commerce plugin (laten we niet vergeten dat alle plugins kunnen worden geïnstalleerd in de sectie “Plugin” onder “Personalisatie” van de zijbalk van Framework360), zullen we een nieuwe optie opmerken in ons trackingdoel “Inhoudsweergave” van het Web Tracking project, dat is gemaakt in de eerste stap van de tutorial. Deze nieuwe optie, genaamd “Automatisch”, zal verschijnen in het dropdown-menu onder de optie “Volgen via”, zoals weergegeven in de volgende afbeelding:

Binnen de sectie Framework360 geeft het ons de mogelijkheid om “Ecommerce productweergave” en “Ecommerce categorieweergave” te activeren. Door deze twee functionaliteiten te activeren, zal Framework360 alle producten volgen die zijn bekeken uit een eventuele productcatalogus die is geïmporteerd op Facebook of in het Google Merchant Center. Dit stelt Framework360 in staat, in het geval van geactiveerde advertenties op Facebook Ads of Google Ads, om de mensen te volgen die op het product klikken dat zich binnen de advertentie bevindt en naar de productpagina gaan. Framework360 zal automatisch de tracking naar de advertentieplatforms verzenden, waardoor deze laatste retargetingacties kunnen uitvoeren en de verkopen van onze winkel kunnen verhogen.

 

Deel dit artikel op sociale media:

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.