
Met B2B-marketing, oftewel Business to Business, verwijst men naar de marketing die betrekking heeft op de verkoop van diensten of producten tussen bedrijven.
Voor het uitvoeren van B2B-marketing is het zeer belangrijk, zoals bij veel operaties in de sector, om de doelgroep te identificeren waarop de communicatie gericht zal zijn.
Wat is b2b marketing

Voordat je een strategie voor jouw bedrijf bedenkt, is het belangrijk om de positieve resultaten te kennen die het gebruik van B2B-marketing kan opleveren.
Weten wat deze voordelen zijn kan je aanmoedigen om deze technieken eerder toe te passen dan andere binnen jouw onderneming:
- De bekendheid van jouw bedrijf vergroten;
- Verkeer genereren naar jouw bedrijfswebsite;
- Nieuwe contacten verwerven;
- Vertrouwensrelaties met je klanten versterken;
- Je doelgroep beter leren kennen;
- De buyer personas B2B identificeren.
Waarom het essentieel is om de buyer personas te identificeren

Eén van de eerste dingen die je moet doen, nog voordat je een B2B-marketingstrategie bedenkt, is identificeren wie je klanten zijn, wat hun behoeften zijn en wat hun prioriteiten zijn.
bedrijf kan toenemen.
Verschil tussen b2b- en b2c-marketing

B2B-marketing en B2C zijn verschillend zowel qua strategieën als qua het publiek waarnaar wordt verwezen.
Marketing B2C zich richt op individuele klanten die voor zichzelf kopen, richt marketing B2B zich daarentegen op mensen die producten voor hun bedrijven kopen.
Hoe de juiste b2b marketingstrategieën te identificeren

Voor een bedrijf dat zich binnen een B2B-markt bevindt, is het belangrijk om dergelijke marketingstrategieën aan te nemen om kortetermijn-, middellangetermijn- en langetermijndoelen te bereiken en de kpi's, oftewel een complex van indicatoren te vestigen om de prestaties van bepaalde bedrijfsprocessen te verifiëren.
Er zijn verschillende B2B-marketingstrategieën die kunnen worden aangenomen om een specifiek publiek. Laten we de belangrijkste bekijken.
- Videomarketing gebruiken: met deze techniek is het mogelijk om creatieve video's te maken door gebruik te maken van storytelling en het verhaal en de waarden van je bedrijf te vertellen.
- Het verhaal van de oprichting van het bedrijf vertellen: het publiek houdt ervan om het verhaal van het bedrijf te kennen. Gebruik hiervoor de sociale media om niet alleen je oprichting te vertellen, maar ook om je team voor te stellen.
- Betrek je medewerkers: moedig je team aan om over het bedrijf te praten via marketing activiteiten, aangezien je medewerkers mensen zijn die je producten en je eindgebruikers heel goed kennen.
Twee andere echt essentiële strategieën voor B2B-marketing zijn:
- Email Marketing B2B;
- Digitale marketing B2B.
Hoe een email marketing b2b-strategie te realiseren
Dankzij email marketing B2B è het mogelijk om waardevolle inhoud te verzenden die jouw merk het beste vertegenwoordigt en strategisch de bedrijfsklanten te bereiken.
Maar het is heel belangrijk om efficiënte marketing-e-mails te maken, en daarvoor zijn er enkele technieken die je kunnen helpen:
- Consistente onderwerpregel: schrijf de onderwerpregel van de e-mail op een manier die aantrekkelijk is voor de gebruiker;
- Slechts één call to action: voeg één enkele call to action (CTA) per e-mail toe, zodat de gebruiker zich kan concentreren op de tekst van de e-mail en daardoor is er veel meer kans dat de CTA succesvol is;
- Segmenteer de ontvangers van de e-mail: de e-mails die je verstuurt, zijn niet allemaal geschikt voor alle contacten in je lijst. Je gebruikers kunnen zich in verschillende fasen van het aankooptraject bevinden. Dus, om de gebruikerservaring te verbeteren, kun je de contactlijst van de e-mail segmenteren, zodat je op een meer persoonlijke manier kunt communiceren met je doelgroep;
- Zorg ervoor dat je e-mails ook zichtbaar zijn op smartphones: veel gebruikers bekijken de e-mail op hun mobiele telefoon, en diegene die niet correct worden weergegeven, worden vaak onmiddellijk verwijderd.
Hoe een digitale b2b marketingstrategie te realiseren
Elke onderneming die actief is in B2B-marketing, zou een dijitale aanwezigheid moeten hebben, dit kan vertaald worden naar een website, betaalde online advertenties en optimale aanwezigheid op sociaal.
Een van de vele voordelen van digitale B2B-marketing è is dat het de verkopen van jouw bedrijf bevordert, aangezien veel bedrijven, vooral in de afgelopen jaren, hun leveranciers online zoeken.
Een uitstekende digitale marketingstrategie moet worden ontworpen om de klant gedurende het hele aankooptraject te volgen, te beginnen vanaf het moment dat de gebruiker een behoefte heeft tot aan de aankoop van het product of de dienst.
Er zijn enkele technieken die kunnen helpen om een B2B-digitale marketingstrategie te versterken:
- Bepaal je doelgroep;
- Maak je bedrijfswebsite;
- Verhoog de digitale aanwezigheid via sociale netwerken.
Al dezeB2B-marketingstrategieën, indien correct toegepast, kunnen helpen om te groeien de autoriteit van jouw bedrijf.
B2b marketing met Framework360

Het Framework360-platform kan voor jou een zeer nuttige bron zijn, aangezien het de eerste innovatieve complete platform is voor alles wat met digiitaal marketing te maken heeft, en je helpt verschillende aspecten te ontwikkelen waar we in de vorige paragrafen ook al over hebben gesproken.
Te beginnen met de digitale aanwezigheid, zal Framework360 je in staat stellen om jouw webpagina op een volledig eenvoudige en intuitieve manier te creëren, zonder dat er kennis van webbouw of programmeren nodig is.
Zodra je jouw site hebt gemaakt en geconfigureerd, kun je jouw B2B-marketing naar wens beheren dankzij de vele functies van het platform, zoals bijvoorbeeld het creëren van een goed geplande e-mailmarketingcampagne in al zijn details, compleet met call to action, en gedifferentieerd voor de categorieën van jouw klanten.
Bovendien kun je een complete e-commerce creëren met alle producten om B2B te verkopen, met specifieke prijslijst voor particulieren en voor houders van een btw-nummer.
Het platform biedt ook een sectie voor webtracking en rapportage, om alle nuttige gegevens over jouw activiteiten en online aanwezigheid te verzamelen, zodat je er zeker van kunt zijn dat je de juiste weg bewandelt.
Probeer Framework360
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.