
In welke activiteit en sector dan ook, voordat je een marketingstrategie uitvoert, is het belangrijk om je eigen concurrenten te identificeren.
Een concurrent is een individu, een bedrijf of een organisatie die concurreert en actief is in de dezelfde markt en dezelfde doelgroep vergelijkbare of alternatieve producten/diensten aanbiedt.
De aanwezigheid van één of meer concurrenten in de relevante sector leidt tot prijsverlagingen van goederen en diensten en dwingt bedrijven om kosten te verlagen en efficiënter te worden.
Hoe concurrenten te identificeren

Concurrenten identificeren en analyseren is een activiteit die moet worden uitgevoerd vóór enige reclame die wordt gemaakt voor de verkoop van producten en diensten.
Dankzij de gegevens die uit de analyses naar voren zijn gekomen, kan het bedrijf de bedrijfsstrategieën herzien om een nieuwe commerciële aanbieding te creëren die verschilt van de concurrentie.
Je product moet worden waargenomen als uniek en origineel, zodat je inderdaad de concurrentie kunt verslaan.
Er zijn twee verschillende manieren om je concurrenten te identificeren: online en offline.
Hoe je jouw concurrenten online kunt identificeren

Door online onderzoek te doen, kun je veel tools vinden die je helpen om online concurrenten te identificeren.
Laten we beginnen met een zoekopdracht op Google, waarbij we kijken wie actief is in de relevante sector, waarna we moeten begrijpen of het soort artikel op online platforms kan worden verkocht.
Kan het product of de dienst worden gekocht op marktplaatsen zoals Amazon?
Laten we een voorbeeld geven.
Wie zijn jouw concurrenten als je kleding verkoopt?
Een van de vele concurrenten kan Zalando zijn, of andere vergelijkbare online winkels zoals Privalia.
Eens je begrijpt wie je online concurrenten zijn, moet je in de lijst schrijven welke kleine of grote distributiewinkels er zijn, oftewel de GDO die kleding verkopen en rondom jou opereren.
Veel mensen geven echter de voorkeur aan het aanraken van de stof, het uitproberen voordat ze het kopen en hier wordt de situatie gecompliceerd.
Het gaat niet alleen om te begrijpen waar je het product kunt vinden, maar ook om rekening te houden met hoe mensen dat product het liefst zouden kopen.
De concurrentie analyseren: Online tool
Een goede positie op het web is belangrijk om je te onderscheiden van de concurrenten.
De beste tools voor een nauwkeurige analyse van de concurrentie zijn:
Mention
Freemium tool, wat betekent dat sommige functies alleen na betaling worden ontgrendeld, zeer nuttig voor merkbewaking. Het verzamelt op één pagina de online updates die naar een bepaalde keyword. É een zeer nauwkeurige analysetool, je hoeft alleen maar het zoekwoord van interesse in te voeren.
Als je geïnteresseerd bent in de analyse van SEO-concurrenten, is deze tool èén van de beste. Het wordt gebruikt om een vergelijking te maken tussen je eigen website en die van een concurrent. Zodra je de URL van het domein invoert, zal het het verkeer, de meest aangeklikte zoekopdrachten en de positie analyseren. Bovendien is deze ook freemium.
Seo Zoom
Het stelt je in staat om een keyword, een domein of een URL te analyseren. De tool toont je de statistieken met betrekking tot de prestaties van de site, zijn prestaties en de positie.
Hoe concurrenten op sociale media te analyseren
Sociale netwerken zijn een uitstekend punt om een positioneringsstrategie uit te voeren.
Hoe een analyse van concurrenten op Facebook uit te voeren
Wat betreft Facebook, is de analyse gebaseerd op hoeveel "vind ik leuk" een concurrerende pagina heeft en hoeveel interacties het zou kunnen hebben.
Er zijn twee handige tools om het gemakkelijker te maken:
- Likealyzer: wordt gebruikt om de status van een Facebook-fanpagina te controleren. Voer gewoon de URL van de pagina in en de tool zal een nummer van 1 tot 100 teruggeven, zoals een beoordeling. Hoe hoger het nummer, hoe beter de prestaties;
- Fanpage Karma: Het is een betaalde tool en wordt gebruikt voor het uitvoeren van een veel gedetailleerdere concurrentieanalyse. Fanpage Karma vergelijkt de cijfers van de Facebook-pagina's die je wilt analyseren om zo de publicatie van je eigen pagina en de betrokkenheid te verbeteren.
Hoe een concurrentieanalyse op instagram uit te voeren
De concurrentieanalyse Instagram draait om het delen van de content van een pagina en het creëren van nieuwe hashtags.
De meest gebruikte online tools zijn:
- Phlanx: een betaalde tool die zeer eenvoudig te gebruiken is. Hiermee kun je alle profielen van de concurrenten bestuderen door simpelweg de URL van die specifieke pagina in de zoekbalk in te voeren. Het resultaat is een percentage dat het engagement van gebruikers meet door een gemiddelde te nemen van het aantal volgers, likes en het aantal opmerkingen;
- Social Rank: maakt het mogelijk om concurrenten te analyseren op basis van de zoekwoorden waarvoor je de Instagram-pagina wilt positioneren. Je voert een zoekopdracht uit voor het trefwoord en vanaf daar kun je de profielen van de gevonden concurrenten sorteren op waarde, gebruikersbetrokkenheid of het aantal volgers.
Hoe je jouw concurrenten offline kunt identificeren
Het hangt natuurlijk af van het type dienst die wordt aangeboden.
Laten we een voorbeeld nemen.
Meneer Rossi è op vakantie in Milaan, en è op zoek naar een bar.
Als je in Milaan bent en zin hebt in een koffie, ben je dan bereid om een paar honderd meter te lopen om een bar te vinden?
In dit geval is het aankoopproces è zeer eenvoudig en snel, het begint offline en eindigt offline.
Dus, als het aankoopproces van de producten offline begint en op dezelfde manier eindigt, kun je de lijst van concurrenten eenvoudig samenstellen door rond de betreffende locatie te kijken om te zien wie soortgelijke producten als de jouwe verkoopt.
Een gedetailleerde analyse van je concurrenten maken is een delicaat werk waarvoor je tijd moet investeren, maar als het goed gedaan wordt, zal het jouw bedrijf iets origineels, anders en unieks geven in vergelijking met alle verkopers en producten die er op de markt zijn.
Benut je concurrentieanalyses met Framework360
Nadat je de gegevens van je analyses hebt verzameld en de concurrenten voor de sector die je interesseert hebt geïdentificeerd, kun je de mogelijkheden van Framework360 benutten, het innovatieve en meest complete Italiaanse platform voor digitale marketing, om je persoonlijke website te creëren en je e-commerce site te openen, jezelf onderscheidend te maken in de markt door deze uniek en effectief te maken.
Het enige wat je hoeft te doen, nadat je je omgeving op het platform hebt gemaakt, is de e-commerce plugin te installeren, uit de talrijke inhoud van Framework360, zodat je een speciaal daarvoor bestemde sectie hebt om zelfstandig alle aspecten en stappen van een online verkoopsite eenvoudig en intuïtief maar effectief te configureren en beheren.
Echter biedt het platform talrijke en aanvullende functies voor online marketing en de beheer van uw webportaal, zoals een personalisatiegedeelte, een klantenmodule en messaging, en zelfs een sectie voor tracking en rapportage van gegevens en informatie over de prestaties van uw site.
Dit en nog veel meer met Framework360
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.