Hoe dropshipping te doen

Hoe dropshipping te doen

Heb je een online e-commerce verkoopactiviteit maar wil je het magazijn, de voorraad en de inventaris niet beheren?

Dan is dropshipping de beste oplossing voor jou.

Deze specifieke vorm van e-commerce verbindt je met de externe leverancier die het hele deel van de inventaris zal beheren.

Jouw rol zal dus zijn om de producten te verkopen, nadat je ze zorgvuldig hebt gekozen, via jouw platform en gerichte reclamecampagnes te creëren.

Ook de bestellingen zullen rechtstreeks door de leverancier worden beheerd.

Hoe dropshipping te doen: basisprincipes

Hoe dropshipping te doen: basisprincipes

Laten we nu echt kijken wat jouw verantwoordelijkheid is en wat die van de leverancier is.

De dropshipper is de leverancier die daadwerkelijk de producten bezit en die, tijdens het aankoopproces, de producten fysiek naar de klanten zal verzenden.

Jouw rol als verkoper is om de context voor de verkoop te creëren en de bestellingen (met alle details) aan de leveranciers te communiceren.

Het zal ook belangrijk voor je zijn om de communicatie met de klant te beheren en zo een uitstekende klantenservice op te bouwen.

In tegenstelling tot traditionele online detailhandel, voorkomt dropshipping dat de verkoper de bestellingen rechtstreeks moet beheren.

Dit betekent minder stress, lagere productiekosten (over het algemeen alleen de creatie van de e-commerce site en advertentiecampagnes), en geen beheer van voorraad of verzendkosten.

Dus, wat zijn de verantwoordelijkheden van iemand die een dropshippingbedrijf beheert?

Natuurlijk producten kiezen, advertentiecampagnes maken en een uitstekende klantenservice bieden.

Wanneer jouw bedrijf begint te renderen, kun je ook een dropshipping marketplace implementeren: een software die je in staat stelt te kiezen uit duizenden leveranciers verspreid over het web tegen de beste prijzen.
Dit stelt je in staat om je productassortiment uit te breiden en de winstmarge te verhogen (die je zelf kunt bepalen). 
De winst zit in het percentage dat je ontvangt bij elke verkoop van een bepaald product; percentages zijn uiteraard variabel op basis van het dropshippingcontract.
In principe worden de winsten verdeeld tussen jou en de leverancier zelf.

Voordelen en nadelen van dropshipping

Voordelen en nadelen van dropshipping

I voordelen van dropshipping zijn:
  • Uitbestede beheer aan de leverancier voor opslag, verpakking en verzending;
  • Lage kosten, zowel logistiek als productie liggen in handen van de dropshipper;
  • Maximale vrijheid zowel wat betreft de verkoopmethode als waar te verkopen: er zijn geen beperkingen qua voorraad en marketing;

Zoals altijd zijn er ook negatieve kanten.

De nadelen van dropshipping zijn:

  • Onmogelijk om de kwaliteit van het product, de verpakking en de verzending te beheren, aangezien alles in handen is van de dropshipper;
  • Mogelijkheid tot retouren en wisselingen, frequent;
  • Moeilijkheid om vragen en twijfels van gebruikers te beantwoorden omdat de producten niet rechtstreeks door jou worden geproduceerd;
  • Variabele verzendkosten afhankelijk van de leverancier, niet van jouw locatie;

Hoe een dropshipping e-commerce website te maken

Hoe een dropshipping e-commerce website te maken

Iets zoals een klassieke e-commerce moeten dezelfde algemene regels worden gevolgd:

  • EEN BTW-nummer aanvragen en je inschrijven bij het handelsregister;
  • Een marktanalyse maken om je niche te kiezen;
  • Het platform kiezen voor het maken van de e-commerce site (zoals we later zullen zien met Framework360);
  • Elke enkele pagina van je e-commerce optimaliseren voor SEO.

Fundamentele stap voor dropshipping: de dropshipper leverancier kiezen

De juiste dropshipper leverancier kiezen

Het bedrijf of de bedrijven die leveren zijn een fundamenteel aspect om een dropshipping activiteit te starten.

Er zijn databases van dropshippers die hun diensten aanbieden.

De alternatieven zijn meestal twee:

  • Aankopen bij een groothandelaar om de prijzen van je e-commerce variabel te houden en niet beïnvloed door de marktwaarde;
  • Kies een kleine lokale onderneming die de kosten laag houdt en meestal de kwaliteit hoog.

Een andere zeer belangrijke fase, zo niet essentieel: de promotie van je dropshipping e-commerce.

Promoot je dropshipping e-commerce winkel

De volgende stap na het creëren van je e-commerce en het geschikt maken voor dropshipping, dankzij overeenkomsten met leveranciers, is het promoten van het verkoopplatform.

Dit is aan jou, en je moet dus geld investeren om jezelf online bekend te maken.

Advertentie-initiatieven zijn uitstekend op zowel Facebook als Instagram, maar ook op Tik Tok en YouTube.

Maak je site met Framework360

Maak je site met Framework360

Framework360 è het innovatieve en meest complete platform voor alles wat met digiitaal marketing te maken heeft.

Met deze kun je jouw online omgeving creëren, je website configureren en beheren zonder enige programmeer- of webbouwvaardigheden nodig te hebben.

Je hoeft alleen maar naar de sectie "personalisatie" te gaan en de plugin "e-commerce" te installeren om op een eenvoudige, intuïtieve en tegelijkertijd effectieve manier jouw online verkooppunt voor dropshipping in te stellen, waarbij je de artikelen in al hun aspecten beheert, van beschrijvingen tot beschikbare hoeveelheden.

Op deze manier kun je meteen beginnen met verkopen via jouw online winkel.

Probeer Framework360

    Deel dit artikel op sociale media:
    Wil je beginnen met werken op het web?

    Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

    Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

    Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

    Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.