
Een type website dat net zo vaak gebruikt als nuttig is om de relevantie van je bedrijf te benadrukken en je online aanwezigheid op zoekmachines te optimaliseren, is zonder twijfel die van de blog.
Vergeet niet: de blog is een type website dat verschilt van de klassieke etalagewebsite, aangezien het zich voornamelijk ontwikkelt met dynamische elementen die continu worden bijgewerkt (de artikelen of berichten van de blog) en is ontworpen om het lezen van deze inhoud te bevorderen.
Laten we ontdekken hoe we een professionele blog kunnen creëren en deze op de juiste manier kunnen beheren via het Framework360-platform.
Hoe een blog vanaf nul te maken: de basis

Eerst en vooral aan een idee.
Als je een blog wilt openen, is dat omdat je iets op een bijzondere en persoonlijke manier wilt communiceren.
Wil je een kookblog openen? Een persoonlijke blog? Of een bedrijfsblog en wil je het op een nieuwe manier doen, met een stem die dicht bij je doelgroep ligt en heb je veel nieuwe ideeën om te ontwikkelen?
Goed, in dat geval, blijf lezen!
Het fundamentele element om een blog te creëren is het hebben van een domein (de naam van je blog, bijvoorbeeld www.jeblog.nl).
Hierbij zal het platform Framework360 je meteen helpen!
Hier kun je namelijk, nadat je je comfortabel hebt geregistreerd via de volgende link, direct toegang krijgen tot jouw omgeving en ben je klaar om te beginnen.
Zodra je dit hebt gedaan, kun je naar de sectie "Aanpassing" gaan, in de rechterkolom van het scherm, en de optie "Plugin" selecteren.
Zodra het scherm geopend is, hoef je alleen maar te zoeken naar de plugin genaamd "Blog", waarmee je jouw blog op jouw nieuwe website kunt creëren en beheren, via programmeren en publiceren van artikelen, SEO-tag aanpassingen, statistieken over het aantal weergaven, en nog veel meer.
Personaliseer je blog: webdesign

Nu je de juiste plugin hebt geïnstalleerd, kun je verder gaan met het configureren van de verschillende secties van je blog dankzij de beschikbare blokken in de Visual Builder.
Als je geen kennis of ervaring hebt in webdesign en niet de zin hebt om je hele blog handmatig te configureren, biedt Framework360 je in de aanpassingssectie de optie "Thema's", waarin je een vooraf ingesteld thema kunt vinden, uit de thema's die door het platform worden aangeboden, om te selecteren, en dat je zal toestaan om de aanpassing en configuratie van je blog op een volledig snelle en professionele manier te beheren.
Basis elementen voor je blog
Om een professioneel blog te creëren aanbevelen we om elementen toe te voegen die ook op de meer klassieke sites worden gebruikt en deze te combineren met die welke alleen op dit type site te vinden zijn:
- Koptekst: dit is het bovenste deel van de site, dat normaal gesproken een logo moet bevatten (we verwijzen je naar de tutorial over hoe je een logo maakt), het menu van je blog (waar de categorieën van je artikelen worden geplaatst), het nummer en de e-mail die klikbaar zijn, als contactvormen.
- Slider: in tegenstelling tot andere klassieke sites, raden we aan om op je blog een slider met foto's te plaatsen op de homepage, die uiteraard gerelateerd zijn aan je recentste gepubliceerde artikelen.
- Voeg een sectie toe aan de homepage met de meest gelezen berichten
- Footer: een ander essentieel blok dat bij elke site hoort en dat onderaan op elke pagina wordt herhaald, waar je bijvoorbeeld een item "wie zijn wij" kunt toevoegen, of eventuele contactgegevens en copyrightbeleid.
- Op de pagina's van de artikelen, voeg foto's en video's toe naast een zijbalk om de navigatie tussen de categorieën te vergemakkelijken en voor verwijzingen naar sociale media of eventuele publicaties van boeken en e-books.
Het instellen van al deze secties zal erg snel en intuïtief zijn, maar mocht je het nodig hebben, dan kun je alle verduidelijkingen die je nodig hebt vinden op ons YouTube-kanaal, via onze korte video-tutorials.
Nu we de basis elementen voor het creëren van een blog hebben geanalyseerd, laten we meer ontdekken over hoe we artikelen kunnen schrijven.
Hoe effectieve artikelen te schrijven

Net als bij alle communicatie op het web, is ook de copywriting voor artikelen, en in het algemeen voor blogs, gebaseerd op het onderzoek naar de doelgroep en het begrijpen van de stemtoon (Tone of Voice) die nuttig is om jouw boodschap duidelijk en correct over te brengen.
Zodra je dit begrijpt, zal het eenvoudig zijn om te antwoorden op de vragen die door de lezer worden gesteld in de Google zoekbalk.
Bijvoorbeeld: als de lezer schrijft: "beste salades voor de zomer", zal hij daardoor op jouw artikel terechtkomen, wat betekent dat je correct hebt geantwoord op de vraag van de gebruiker: Wat zijn de beste salades voor de zomer?
Om succesvol te zijn, moet je blog interessante artikelen bevatten die zich onderscheiden van die van concurrenten, vooral in dezelfde sector.
: geef waarde aan je blog!
Wat het onderwerp ook is, bied materiaal en bronnen aan je lezer!
Voeg links toe naar geciteerde bronnen of websites, leid en begeleid de lezer zoveel mogelijk, zodat hij geen verdere zoekopdrachten hoeft uit te voeren, en zodat hij de volgende keer onmiddellijk naar jouw site gaat in plaats van naar andere.
Bovendien heb je voor een goede post ook nodig: een mooie afbeelding die het onderwerp van het artikel vertegenwoordigt, en eventuele video’s die het onderwerp verrijken.
Voor dit doel moet je ervoor zorgen dat je afbeeldingen gebruikt die jouw eigendom zijn, dus foto's en video's die je zelf hebt gemaakt, of foto's en afbeeldingen zonder copyright, die je ook gemakkelijk op het web kunt vinden via sites zoals Freepik, iStock photo of Pexels.
Technisch gezien zou het te lang duren om hier alle computertechnische details uit te leggen die nodig zijn voor het creëren van een SEO-georiënteerde post (optimalisatie van pagina's voor zoekmachines); het is echter belangrijk te zeggen dat jouw post een hiërarchie moet hebben: de h1-tag zal de titel zijn, de ondertitels zullen de h2 h3 h4 en eventueel h5 en h6 zijn en de paragrafen moeten licht zijn om een Aangename stroom van woorden te creëren.
BELANGRIJK: let goed op de titel van je artikel!
Doe grondig onderzoek naar de zoekwoorden en hun lengte, en informeer jezelf geleidelijk over de basisprincipes van SEO-schrijven, ze zullen van fundamentele hulp zijn.
Beheer de blog

Een fundamentele praktijk voor het beheren van een blog is het constant bijwerken ervan.
Zoals we aan het begin van het artikel zeiden: alleen als je veel te zeggen hebt en veel passie om te communiceren, kun je een blog beheren.
Dit betekent dat de bijsnijding van je artikelen constant moet zijn: minstens één per week!
Je moet altijd op de hoogte blijven van je onderwerp en jezelf voortdurend informeren over nieuwe gerelateerde onderwerpen.
We raden ook aan om altijd evergreen posts te maken, dat wil zeggen posts die altijd nuttig zijn en die, om zo te zeggen, niet "verlopen", zodat je altijd bruikbaar materiaal hebt, zelfs maanden na publicatie, om het verkeer op de site altijd actief te houden.
Hoe geld te verdienen met je blog

Vooral in het begin is de eenvoudigste manier om geld te verdienen met je blog het plaatsen van banners, die niet te opdringerig zijn, waarmee je een paar cent per klik kunt verdienen.
We hebben het over Google AdSense.
Hoe meer bezoekers je op je blog hebt, hoe meer mogelijkheden je hebt om geld te verdienen.
De volgende stappen zullen echter bestaan uit het creëren van partnerschappen met andere media, die je ook kunnen betalen om posts op commissie te schrijven, en de mogelijkheid om in contact te komen met producenten die verbonden zijn aan de sector waarover jouw artikelen gaan, die je kunnen vragen om voor hen te schrijven en je daarvoor te betalen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.