
Voor funnel of verkoopfunnel wordt een verkoopstrategie bedoeld, gebaseerd op een proces in meerdere niveaus dat de potentiële klant moet doorlopen, via enkele zorgvuldig samengestelde inhoud die hem of haar ertoe brengt om een of meer specifieke acties te ondernemen.
Dus, de funnel marketing è is een procedure in meerdere fasen, waarbij het noodzakelijk is om als eerste stap de gebruiker aan te trekken, hem of haar een nuttige motivatie te bieden om geïnteresseerd te raken in het product en tegen het einde te proberen hem of haar de actie te laten voltooien, namelijk de aankoop van het product.
Het doet er niet toe welk type aankoop of hoeveel de gebruiker van plan is uit te geven, want alle gebruikers volgen een vrij vergelijkbaar pad wanneer het gaat om bepalen wat ze willen kopen.
Fasen van het aankoopproces

Erkenning van de behoefte: stel dat uw auto kapot is, dan heeft u de behoefte aan een nieuwe auto. Zou u moeten kiezen voor een panda, een SUV of een MPV?
Informatieonderzoek: het identificeren van een noodzaak of behoefte leidt tot het zoeken naar andere informatie. Afhankelijk van het probleem kan het vinden van informatie verschillende vormen aannemen, waaronder:
- Online meningen en recensies raadplegen
- Vrienden om advies vragen
- Naar winkels gaan en op zoek gaan naar aanbiedingen
De methoden om informatie te vergaren variëren afhankelijk van het type aankoop;
Evaluatie van alternatieven: de gebruiker vergelijkt meestal de verschillende opties na het uitvoeren van het informatieonderzoek.
Aankoopbeslissing: de aankoopbeslissing is het laatste onderdeel van de voorgaande fasen.
After-sales behavior: Ten slotte kan men niet denken dat het verkoopproces is voltooid alleen omdat er een aankoopbeslissing is genomen. Wat er na de verkoop gebeurt, kan immers net zo belangrijk zijn als wat er in de voorgaande fasen is gebeurd.
Hoe content te creëren voor de funnel

Nu het besluitvormingsproces duidelijk is, kan men deze kennis van het aankoopproces gebruiken om de funnel te realiseren, door gebruik te maken van content die gebruikers aantrekt in elke fase.
Hoe maak je een funnel

Een funnel wordt altijd weergegeven als een trechter die is verdeeld in verschillende niveaus, die een actie vertegenwoordigen die de potentiële klant moet ondernemen. Een funnel maken betekent de vereiste fasen overschrijden om een potentiële klant te overtuigen een bepaald product of dienst aan te schaffen.
Klantacquisitie: kan voornamelijk plaatsvinden via e-mailmarketing, advertenties op Facebook of Google. Het is niet essentieel hoe de gebruikers binnenkomen, maar het is belangrijk om dit op een contextuele manier te doen, dat wil zeggen, communiceren met de gebruikers op basis van hun interesses en behoeften vergroot de kans om hen te bereiken en hen door de funnel te laten gaan.
Interesse wekken: in deze fase komen de significante inhoud in het spel die bedoeld zijn om de interesse van de gebruiker te stimuleren en hem te overtuigen een actie te ondernemen.
Betrekken: het is belangrijk om de interactiviteit van de eerder geïnteresseerde gebruiker te vergroten en hem naar ons product of dienst te betrekken.
Converteren: wanneer de gebruiker begint te vertrouwen op het bedrijf, pas dan zal hij in staat zijn om een beslissing te nemen en dus de verkoop af te ronden.
4 Sleutels voor het creëren van een verkoopfunnel

- Analyseer het gedrag van het publiek: om een optimale funnel te realiseren is het belangrijk om je klant te kennen. Dus hoe beter je je publiek kent, hoe efficiënter de funnel zal zijn.
- Vang de aandacht van je publiek: het is nodig om inhoud te creëren die in staat is om de aandacht van het publiek in target.
- Creëer een perfecte landingspagina: Een verkoopfunnel moet een inhoud hebben die de gebruiker naar een onweerstaanbaar aanbod leidt, dit kan worden gerealiseerd via een landingspagina.
- In contact blijven met gebruikers: è belangrijk om de nieuwe klanten die zijn verworven te monitoren en ervoor te zorgen dat ze tevreden zijn met de aankoop.
De verkoopfunnel è een uitstekende strategie, het is erg nuttig om producten op een methodische manier te verkopen en te proberen de verkopen te automatiseren.
Dus, om een funnel effectief te maken, is het geheim om de gebruiker vertrouwen te geven, omdat niemand koopt van een onbekende of iemand die niet in staat is om zijn waarde te tonen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.