Hoe een influencer te worden

Hoe een influencer te worden

De influencer is die persoon die in staat is om een bepaald publiek te beïnvloeden via sociale media, waardoor hij of zij, zijn of haar roem verwerft en een meer of minder groot aantal volgers heeft, wordt erkend als expert op een specifiek gebied, zoals bijvoorbeeld reizen, koken, mode.

Wat doet een influencer

Wat doet een influencer

Een influencer moet in staat zijn om een community op te bouwen en de aankoopbeslissingen van gebruikers in een bepaalde niche te beïnvloeden, dankzij zijn of haar autoriteit en kennis.

Hoeveel kan een influencer verdienen

Het inkomen van een influencer varieert op basis van enkele aspecten:

  • Aantal volgers of followers;
  • Vanuit het engagement dat gewoonlijk wordt gegenereerd door zijn berichten;
  • Afhankelijk van het type inhoud (foto, video, audio);
  • Van het type en de hoeveelheid kanalen waarop de post die gepromoot moet worden zal worden gepubliceerd.  

Veel influencers stellen hun eigen tarieven vast, maar er zijn ook platforms die ondersteunende prijzen vaststellen.

Een bedrijf dat een influencer wil inschakelen, ongeacht de vergoeding, moet een aantal technische elementen evalueren voor de samenwerking die het wil aangaan: 

  • Wat zijn de volgers van de influencer waard en of deze in lijn is met de doelgroep van het bedrijf; 
  • Welke en hoeveel ervaring heeft u al gehad met andere bedrijven, merken en producten;
  • Tot welk type niche behoort uw publiek;
  • Hoeveel volgers zijn er echt actief, bij voorkeur dagelijks;
  • Wat is de waarde van 'engagement ' (oftewel de verhouding tussen likes en reacties) op de reeds gepubliceerde berichten.

Hoe een influencer te worden

Hoe een influencer te worden

Iemand kan potentieel influencer worden; er zijn tegenwoordig veel voorbeelden, je moet gewoon inventief zijn en de wereld van het web en zijn bewegingen kennen.

Om professioneel en lucratief als influencer aan de slag te gaan, is het belangrijk om de doelgroep te identificeren, een geschikte stemtoon aan te nemen en inhoud te publiceren die geschikt is voor de betreffende niche, naast het feit dat je moet weten hoe je de sociale kanaal dat het meest geschikt is voor je doelgroep.

Momenteel hoort men vaak over Instagram-influencers, omdat velen juist dankzij dit sociale netwerk zijn geboren.

Eerder was het sociale netwerk dat het meest geschikt was voor deze activiteit YouTube, of de nicheblogs, die konden gaan over mode, toerisme, make-up of koken.

Hoe de wereld van influencers werkt 

Hoe de wereld van influencers werkt 

Om influencer te worden, moet je enkele stappen volgen:

Vind je eigen referentieniche

Bepaal je referentieniche binnen het gebied van jouw interesse en definieer je doelgroep en je buyer personas.

Deze eerste stappen helpen je te begrijpen waarom een gebruiker jouw profiel zou moeten volgen en op welke manier je aan zijn verwachtingen kunt voldoen.

Vind een manier om je te onderscheiden van andere influencers

Poging om je te onderscheiden van anderen, vind één of meer elementen die je kunnen laten opvallen, zoek naar een thema dat nog niet aanwezig is in jouw doelgroep.

Kies je sociale kanaal  

Om influencer te worden is het heel belangrijk om het juiste sociale kanaal te kiezen waarop je jouw inhoud gaat publiceren.

Tegenwoordig geven veel influencers de voorkeur aan het gebruik van Instagram om hun activiteiten uit te voeren, maar dat betekent niet dat het ook de juiste platform voor jou is.

Je moet namelijk overwegen of jouw doelgroep, niet alleen aanwezig is op het door jou gekozen sociale netwerk maar ook dagelijks actief. Om te beslissen welk sociaal kanaal het meest geschikt kan zijn voor jouw activiteiten, overweeg deze drie punten:

  • Wie is jouw doelgroep;
  • Welke sociale media gebruiken de influencers in jouw niche;
  • Welk type inhoud wil je creëren.

Creëer een contentstrategie  

Hoe hoger de kwaliteit van de inhoud die je publiceert, hoe groter de kans op succes als influencer, ongeacht het sociale kanaal waarin je besluit te opereren.

Om kwaliteitsinhoud te creëren, kun je gebruikmaken van technieken voor contentmarketing en sociaalmmedia marketing.

Bij het creëren van inhoud gebruik je storytelling om meer interactie met je volgers te creëren.

Bied je inhoud zo goed mogelijk aan

Je hoeft niet alleen maar bezig te zijn met het bewerken van je foto's of video's, maar je moet ook veel aandacht besteden aan de verspreiding van de gemaakte inhoud.

Om je inhoud zo goed mogelijk te verspreiden, plan deze via een redactioneel plan, bepaal wanneer en wat je wilt publiceren, op welke dag en tijd, en analyseer voortdurend de inzichten om je publicatieactiviteiten te verbeteren.

Versterk je netwerk van volgers

Een van je moeilijkste taken zal zijn om je activiteit bekend te maken en je fanbase constant te laten groeien.

Poging altijd te reageren op de opmerkingen of vragen die je onder de berichten of in de directe berichten ontvangt, en creëer relaties met de mensen die je volgen.

Bovendien kun je gebruikmaken van enkele technieken om je netwerk te versterken:

  • Gebruik de blog om ontdekt te worden door nieuwe gebruikers;
  • Neem contact op met andere influencers in jouw niche om een samenwerking aan te gaan;
  • Maak gebruik van gesponsorde berichten.

Monitor voortdurend je voortgang 

Houd de gegevens van je groei onder controle, analyseer voortdurend het engagementpercentage en benadruk de inhoud met optimale resultaten, deze kunnen nuttig zijn voor toekomstige samenwerkingen met verschillende merken

Blijf continu up-to-date

Wat je niche ook is, blijf op de hoogte van nieuwtjes en veranderingen bij de verschillende sociale kanalen, vooral als het gaat om het algoritme en de richtlijnen voor online reclame.

Hoe te ontdekken in welke categorie influencer je kunt plaatsen

Hoe te ontdekken in welke categorie influencer je kunt plaatsen

Je hebt jezelf vast afgevraagd in welke categorie influencer je zou kunnen passen.

Er zijn verschillende categorieën, van top Influencers, die één social media als voorkeurskanaal selecteren om hun beroep uit te oefenen, en zo een behoorlijk aantal volgers weten te verzamelen; tot aan de micro-influencers, die zeker minder volgers hebben, maar niet minder effectief zijn dan de eersten.

Tussen de verschillende categorieën van influencers è het mogelijk om vier typen te onderscheiden:

  • Top influencer

Over het algemeen zijn dit de klassieke beroemdheden, die hun roem hebben verworven door het gebruik van sociale media in verschillende populaire sectoren zoals: sport, muziek of films.

  • Leiders in een specifieke sector  

Tot deze categorie behoren die mensen die met hun auteurschap, expertise en ervaring in de sector in staat zijn om inderdaad het publiek te beïnvloeden.

Vaak gebruiken ze voor hun communicatie de blog of LinkedIn.

  • Content Creators

Dit zijn allemaal mensen die online inhoud creëren en deze delen met een eigen community die in de loop van de tijd is opgebouwd, binnen een blog of op sociale kanalen zoals YouTube of Instagram.

Ze richten zich vaak op een specifieke niche en een specifieke sector, zoals bijvoorbeeld: de mode, de beauty, het reizen, het gamen, en via andere inhoud die voornamelijk gericht is op entertainment of informatie. 

  • Micro influencer

Degenen die tot deze categorie behoren zijn gebruikers van de generatie Z, oftewel degenen die lange tijd gebruikmaken van het w web en sociale media en weinig volgers hebben.

De belangrijkste regel om een micro-influencer te zijn, is het hebben van een goede relatie met de volgers. 

Framework360 voor influencers

Framework360 voor influencers

Om een influencer te worden, hebben we gezien dat je niet alleen volgers nodig hebt, maar tegelijkertijd ook een duurzame relatie met hen moet opbouwen en kwaliteitsinhoud moet creëren binnen een goed gestructureerde strategie.

Het Framework360-platform, innovatief en compleet op het gebied van digtale marketing, kan je veel geweldige hulpmiddelen bieden om je influencer-activiteit te versterken.

Met dit platform kun je namelijk je eigen online omgeving creëren en deze zo inrichten als je wilt, of het nu gaat om een e-commerce site of blog; je hebt geen kennis van webbouw of programmeren nodig, het platform zal je de juiste tools bieden, zoals de handige visual builder, waarmee je je website eenvoudig en effectief kunt configureren.

Met Framework360 kun je bijvoorbeeld je blog maken, waarmee je je inhoud kunt delen, meer betrokkenheid voor het webpubliek kunt creëren en verspreiden wat je maakt; of, zodra je een behoorlijke succes hebt behaald, bijvoorbeeld een e-commerce site opzetten voor de verkoop van je merchandise.

Je hebt ook veel tools tot je beschikking voor directe communicatie met je volgers en klanten, essentieel voor het behouden van het publiek en het creëren van een community; en evenveel secties om de voortgang van je online aanwezigheid en activiteiten te monitoren, essentieel om je werk te sturen.

Dit en nog veel meer dankzij Framework360, probeer het nu.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken op het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.