Hoe een landingspagina te maken

Hoe een landingspagina te maken

We hebben al gezien wat is een landing page, waarbij we uitlegden dat het gaat om een specifieke webpagina die in staat is om leads (oftewel potentiële klanten) aan te trekken die geïnteresseerd zijn in jouw diensten.

Er is dus een verschil tussen een klassieke website, een blog en een landing page.

De website is de verzameling van meerdere webpagina's en heeft als hoofddoel het creëren van een online imago van het merk, de blog, zoals gezien, is een type dynamische website die voortdurend wordt bijgewerkt (met berichten) en ten slotte, hier is de landing page.

Laten we nu specifiek bekijken waar het om gaat en begrijpen hoe je een succesvolle landing page kunt maken.

Fundamentele elementen voor het creëren van een effectieve landing page

Fundamentele elementen voor het creëren van een effectieve landing page

Ten eerste is de landingspagina è, in de meeste gevallen, samengesteld uit een enkele pagina.

Laten we eens in meer detail bekijken hoe een landingspagina eruitziet:

  • Afwezigheid van menu’s: bijna alle landingspagina’s hebben geen menu in de header. Dit gebeurt omdat het essentieel is om zoveel mogelijk uitgangen van de pagina te vermijden, vooral om het percentage gebruikers dat op de call to action (de knop) klikt of zich registreert in het formulier te maximaliseren. Het enige doel: het bouncepercentage heel laag houden;
  • Super overtuigende copy: de kracht van de landingspagina ligt in de kwaliteit van de teksten. De copy is ontworpen om een probleem op te lossen via de producten of diensten van het bedrijf. Het enige doel van dit type website is de gebruiker om te zetten in een potentiële klant! Titels, opsommingstekens en beschrijvende tekst zullen allemaal maximaal worden onderzocht om dit doel te bereiken; bovendien is het ook gebruikelijk dat er advertenties voor speciale aanbiedingen aanwezig zijn;
  • Testimonials en recensies: de sociale bewijskracht waar Robert Cialdini het over heeft, komt tot uiting op het hoogste niveau in landingpagina's. Fundamentele elementen zijn de recensies van degenen die het product of de dienst al hebben geprobeerd en de logo's van partners waarmee wordt samengewerkt. Beide zijn een uitstekende manier om te zeggen: zie met wie ik al heb samengewerkt!
  • Formulier en call to action: het formulier (de velden waarin je de gegevens van de registratie kunt invoeren die automatisch naar je e-mail worden verzonden) bevindt zich meestal aan de bovenkant van de landingpagina (above the fold) en is een van de belangrijkste tools om een effectieve landingpagina te creëren. De call to action, de knop die naar een andere plek leidt, moet daarentegen ook grafisch opvallen (bijvoorbeeld met kleuren die verschillen van andere elementen) ten opzichte van de hele structuur;
  • Aantrekkelijke visuals: op landingpagina's worden provocerende of uiterst boeiende afbeeldingen gebruikt. Alternatief functioneren ook demonstratievideo's erg goed.

Typen landingspagina's

Typen landingspagina's

Er zijn verschillende soorten landingspagina's die zich voornamelijk onderscheiden op basis van het belangrijkste doel waarvoor ze zijn ontwikkeld.

Het conversieproces è is het bereiken van een bepaald doel en is essentieel om het doel van een landingspagina te bepalen.

Er zal een conversie zijn die zal leiden tot het verwerven van contacten en een conversie die daarentegen zal leiden tot winst en directe verkopen.

  • Squeeze page: dit zijn landingspagina's die speciaal zijn ontwikkeld voor de creatie en ontwikkeling van leads (lead generation). Gewoonlijk staat op de squeeze page (letterlijk, pagina om uit te persen) het formulier centraal dat van cruciaal belang is. Het doel van een squeeze page is het verzamelen van gegevens (naam, e-mail of telefoon) die later zullen worden gebruikt voor de verkoop. Bij dit type is het belangrijk om de nadruk te leggen op de schaarste (een andere principes van Robert Cialdini). Dus è het mogelijk om een countdown of elementen toe te voegen die aanzetten tot klikken en het achterlaten van gegevens, zo snel mogelijk (bijv: beperkte aanbiedingen, schaarse plaatsen). Op de squeeze page zijn ook vaak elementen aanwezig die de gebruiker aanmoedigen om gegevens achter te laten (voorbeelden hiervan zijn gratis e-books of pdf's, productproeven en introductievideo's, om er maar een paar te noemen). Deze trucs maken deel uit van de zogenaamde lead magnet (magneet om gebruikers aan te trekken en dus contacten);
  • Verkoop pagina: zoals è intuïtief is, heeft dit tweede type landingspagina echter een nog complexer doel, namelijk een macro conversie: de directe verkoop vanaf de pagina. Er zal geen formulier zijn maar een call to action gericht op de gebruiker naar de checkout brengen (naar de pagina die leidt naar betaling via PayPal, creditcard of andere methoden).

Hoe past de landingspagina in het aankoopproces?

Over het algemeen, zoals we al hebben gezien, past de landingspagina in de conversiefase.

Als er dus bovenaan een advertentie is (Google ADS of Facebook ADS), dat wil zeggen de fase van promotie, zal de gebruiker op de landingspagina landen en feitelijk de conversiefase beginnen.

Hoe maak je een landingspagina met Framework360

Hoe maak je een landingspagina met Framework360

Als je een landingspagina wilt ontwikkelen, heb je zeker een product of dienst om te promoten en vooral wil je verkopen en je potentiële klanten vergroten!

Net als bij alle soorten websites kan ook de landingspagina op veel verschillende manieren worden ontwikkeld.

De platform Framework360 zal je hierbij helpen, een nieuwe, simpel en zeer effectieve oplossing.

Je zult in staat zijn om de structuur van jouw landingspagina te creëren en in te stellen, rechtstreeks vanuit de sectie "website" door een nieuwe pagina toe te voegen in de gelijknamige sectie.

Op deze manier kun je de visual builder van Framework gebruiken, waarmee je de pagina naar wens kunt configureren dankzij de beschikbare "algemene blokken".

Eenmaal de pagina gemaakt kun je deze gebruiken als "landingspagina" via de link die door Framework360 wordt gegeven, welke, geplaatst op advertentieplatforms, de gebruikers naar de net gemaakte landing pagina zal leiden.

Voor eventuele verduidelijkingen over de stappen die nodig zijn voor het maken raden we aan om de korte handleiding video’s op ons YouTube kanaal te raadplegen.

Dankzij de snelheid van de landingspagina's die met deze technologie zijn gemaakt en de geavanceerde functies voor mailautomatisering en tracking, wordt de landingspagina een echt hulpmiddel voor leadgeneratie.

Niet alleen dat, ook directe verkoop zal vereenvoudigd worden op dit platform, dat geen afbreuk doet aan de functies van een e-commerce, evenals tracking van talloze elementen en funnels die zowel tekstueel als structureel zijn bestudeerd.

De evolutie van de landingspagina bereikt zeer hoge conversieniveaus, en de personalisatie, zowel grafisch als functioneel, voegt zich bij alle voordelen van een compleet platform dat van nature is ontworpen voor de conversie van gebruikers.

Begin meteen met het benutten van deze nieuwe marketingoptie en pas deze toe op jouw bedrijf!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken op het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.