Hoe een logo te maken

Hoe een logo te maken

Een fascinerend onderwerp voor wie zich bezighoudt met grafisch ontwerp en marketing, maar complex en delicaat met duizend facetten.

Een professioneel logo maken è als het maken van een schilderij of een kunstwerk, è de hoogste uitdrukking van creativiteit toegepast op het bedrijfsleven!

Het logo è de belichaming van wat jouw bedrijf is en de waarden die het met zich meebrengt!

Laten we samen de technieken ontdekken om een effectief logo te creëren met een zekere impact, reproduceerbaar op veel formaten en media, en tenslotte evergreen, wat betekent dat het onvergetelijk zal blijven in de gedachten van degenen die het bekijken, hopelijk voor altijd!

Hoe een bedrijfslogo te maken: de ontwikkelingsfases

Hoe een bedrijfslogo te maken: de ontwikkelingsfases

Om een logo te maken, maak eerst je geest leeg, stem af op jouw bedrijf en probeer je in te leven in de klant die het zal zien!

Visualiseer het in je hoofd, alleen zo zul je in staat zijn om het te realiseren of om het door externe mensen te laten realiseren op jouw suggestie!

Een andere belangrijke premisse:

Waaruit bestaat een logo?

Het bedrijfslogo is gebaseerd op twee elementen, die vaak samen worden gevoegd: Logotype en Pictogram.

Wat wij bedoelen met logo is simpelweg de afkorting van logotype (van het Griekse logos en typos, respectievelijk woord en typografie).

Het merk, oftewel het idee van een merk dat de bedrijfswaarden grafisch vertegenwoordigt, bestaat dus uit het logotype (het tekstgedeelte) en het pictogram (het grafische gedeelte).

Het pictogram is eenvoudigweg de icoon van het merk. Een voorbeeld hiervan is de appel van Apple.

Het logotype is visueel gemaakt met een lettertype (de letters van het logotype), om bij het vorige voorbeeld te blijven, de letters A P P L E van het beroemde merk.

Het concept is in feite de realisatie en samensmelting van deze elementen.

Er is ook de payoff, vaak het slogan van het merk genoemd, dat is het verbale element dat het logo van een bedrijf of product vergezelt (bijvoorbeeld Nike, Just do it), dat veel bedrijven in het concept opnemen.

Laten we terugkeren naar de fasen van ontwikkeling van een bedrijfslogo:

  • Marktonderzoek en initiële briefing: kijk eerst hoe je concurrenten zich gedragen, hoe ze zich aan het publiek presenteren, welke kleuren ze gebruiken en welk type lettertype. Organiseer een initiële briefing om te begrijpen wat je logo moet uitstralen.
  • Kies het type logo: er zijn veel soorten logo's.

Het illustratieve logo (voorbeelden hiervan zijn Alfa Romeo of het logo van Liverpool).

Het abstracte of symbolische logo: roept een symbool of idee op (voorbeelden hiervan zijn Twitter en zijn fluitende vogeltje of de Swoosh van Nike) en tenslotte het tekstlogo.

Een goed bestudeerd lettertype dat afstand doet van het pictogram of de illustratie (voorbeelden hiervan zijn Coca Cola of Amazon). Maak een mindmap en kies welk type bij jou past!

  • Maak een schets in zwart-wit, misschien ook op papier: het idee begint vorm te krijgen en de samensmelting tussen het logo en het pictogram weerspiegelt eindelijk wat je wilt overbrengen
  • Kies van het lettertype: praktisch elk logo is samengesteld uit een tekstueel deel (het omgekeerde is niet waar omdat er veel logo's zonder icoon zijn).

De keuze voor een sierlijker of zeer vierkant en essentieel lettertype is een zeer belangrijk element. Er zijn veel online tools om een lettertype te kiezen en te downloaden voor grafische programma's, maar je kunt ook een logo vanaf nul maken door lettering te creëren (je maakt eigenlijk je eigen lettertype met programma's zoals Illustrator).

  • Definitie van kleuren: ook al moet je logo in alle afmetingen en formaten worden weergegeven met zelfs belangrijke variaties op kleurvlak, de kleuren die het logo vormen zijn fundamenteel omdat deze eigenschappen emoties en verschillende sensaties overbrengen.

Bestudeer de psychologie van kleuren om te begrijpen welke het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf!

Kenmerken van een effectief logo 

Laten we nu de kenmerken ontdekken die een logo moet hebben om professioneel en effectief te zijn.

  • Repliceerbaarheid : we hebben het erover gehad in de ontwikkelingsfasen. Jouw logo moet repliceerbaar zijn op alle druk- en digitale media en moet in verschillende maten en kleuren kunnen worden weergegeven.
  • Uniciteit : het lijkt vanzelfsprekend en triviaal, maar jouw logo moet uniek zijn! Alleen jij bezit dat logo en niemand mag het identiek hebben. Uiteraard mag jij ook geen logo kopiëren en identiek maken!
  • Duidelijkheid en begrijpelijkheid: een effectief logo is meteen duidelijk en roept bij de meeste mensen dezelfde boodschap op. De elementen zijn in balans en stralen één enkele waarde uit.
  • Duur: een logo dat decennia lang onthouden moet worden, moet zo ontworpen zijn dat het nu en over 100 jaar werkt. Dus, nee tegen logo's die voor mode zijn gemaakt, ja tegen logo's met elementen die ook in de toekomst kunnen worden aangepast via rebranding.

BELANGRIJK: het logo moet in vectorformaat worden gemaakt! Met programma's voor vectorgrafiek zoals Adobe Illustrator of soortgelijke, die het CMYK-kleurmodel gebruiken, dat wil zeggen klaar voor druk!

Logo's gemaakt in Photoshop zijn nuttig maar alleen op digitale ondersteuning (bijvoorbeeld het logo voor een website).

Logo's gemaakt met rastertechnologie, zijn dus alleen functioneel in dat domein, waarom meer middelen investeren in een technologie die zowel voor print als web kan worden toegepast?

Bovendien is het grote voordeel van het maken van een logo in vectorformaat de mogelijkheid om het geanimeerd te maken!

Bonusadvies: hoe een geanimeerd logo te maken

Met het programma van de Adobe-suite, After Effects, is het mogelijk om elk onderdeel van elk enkel vectorobject van je logo aan te passen, zodat je het kunt animeren en leuke en functionele animaties kunt creëren die zeer nuttig zijn voor korte intro's en videoclips, die erg populair zijn op internet!

Algemene regels voor een succesvol logo

Er zijn verschillende studies die de regels voor het maken van een professioneel en succesvol logo behandelen.

Tussen de vele kunnen we er enkele noemen:

  • Studie en gebruik van witruimtes en negatieve ruimtes: veel logo's gebruiken vakkundig de witruimtes waardoor de grafische opzet lichter wordt (een voorbeeld hiervan is het nieuwe logo van Juventus) of maken gebruik van negatieve ruimtes (wanneer er een gekleurde achtergrond wordt gebruikt) om mooie effecten te creëren en elementen uit het niets te laten verschijnen (het voorbeeld van FedEx dat een pijl tussen de letters laat verschijnen E e X)
  • Evenwicht tussen de elementen: è het is essentieel om een evenwicht te creëren tussen logo en pictogram en eventuele payoff. Om dit te doen, è het belangrijk om basisregels voor logo-ontwerp te volgen, zoals het gebruik van een raster (of kooi), om orde aan de elementen te geven. Zorg altijd voor maximale leesbaarheid van het logo door het in gelijke delen te verdelen om een perfect evenwicht te vinden.

Fundamentele regel: geef ritme, energie en harmonie aan alle elementen door ze verstandig in balans te brengen!

Hoe maak je gratis een logo en nuttige tools om je te inspireren

Als je grafische vaardigheden hebt, is het maken van een logo een stimulerende en creatieve ervaring!

Er zijn veel online tools die de creatie van gratis logo's mogelijk maken, maar in feite bieden ze alleen de mogelijkheid om inspiratie op te doen, om vervolgens zelf een professioneel logo vanaf nul te maken.

In ieder geval hier zijn de beste tools om een gratis aanpasbaar logo te maken

  • Logoshi: een zeer interessante tool waarmee je de naam van het bedrijf en een eventuele payoff kunt invoeren. Van hieruit zal het systeem je doorverwijzen naar talloze logo's of ideeën om het te realiseren (een ruw maar effectief hulpmiddel)
  • Canva logo creator: een speciale sectie van de beroemde tool voor online grafische creatie. Niets op aan te merken, erg mooi en functioneel met de mogelijkheid om elementen en lettertypen te verplaatsen en te bewerken
  • Logotyope maker: een evolutie van Logoshi met varianten en zeer moderne en verfijnde graphics
  • Desing mantic: een oplossing die vergelijkbaar is met de vorige, maar met zeer bijzondere resultaten voor iets meer complexe projecten. Er is ook de mogelijkheid om het logo op categorieën te filteren!

Hoe een professioneel logo te maken voor een lage prijs

Nadat je je ideeën hebt verduidelijkt en je proeven hebt gedaan, kun je overgaan tot de professionele realisatie van je logo en de bijbehorende merkidentiteit met gecoördineerd grafisch materiaal.

Als het beschikbare budget niet èrg groot is, is een marketplace die we aanbevelen om te gebruiken è Fiverr, waar je voor een paar euro (Five-rr namelijk vanaf 5 dollar) een freelancer kunt inhuren die in staat is om je bedrijfslogo te maken.

Als je echter wel het budget hebt, is de aanbevolen keuze altijd om te investeren in hoogstaande drukkerijen die je bedrijf ook in de toekomst nauwgezet kunnen volgen.

..En nadat je het logo hebt gemaakt?

Nadat je het logo en de huisstijl hebt gemaakt, raden we je aan om met dezelfde merkidentiteit ook een nieuw ontwerp voor je bedrijfswebsite te laten maken.

Het is belangrijk dat al jouw reclame-ecosysteem vertrouwd is voor je klanten en potentiële klanten, zodat zij jouw kleuren en lettertypen zowel online als offline herkennen.

Tenslotte, met een professioneel grafisch ontwerp zal het eenvoudig zijn om je website op Framework360 te bouwen, het essentiële platform voor iedereen die met het web werkt.

Framework360 is het eerste volledige platform voor digitale marketing, dat je helpt bij het creëren en beheren van talrijke marketingtools via vele maar intuïtieve schermen en vensters om je product/dienst te verkopen.

Nadat je je comfortabel hebt geregistreerd via de volgende link en dus je omgeving hebt aangemaakt, ben je klaar om te beginnen.

Nu hoef je alleen nog maar plezier te hebben: laat je inspireren en begin met het creëren van je online identiteit!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken op het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.