
In dit tutorial zal ik uitleggen hoe je een goede marketingcampagne kunt maken, het is zeker geen kinderspel, het vereist studie, creativiteit en een goede dosis strategie en methode!
Wat is een marketingcampagne?

We kunnen een marketingcampagne definiëren als een verzameling van strategieën die gericht zijn op het positioneren van een product of dienst in de geest van mensen.
Een gecoördineerde set van advertenties ondersteund door een gemeenschappelijk creatief idee, dat als voertuig één of meer communicatiemiddelen gebruikt.
Hoe maak je een marketingcampagne

Eerste regel: wees creatief!
Als eerste stap begint men met de ontmoeting tussen de marketinggroep van het bedrijf en de managementgroep van het communicatiebureau, deze ontmoeting staat bekend als de briefingvergadering, die aanwijzingen bevat over de doelstellingen van de campagne, zoals bijvoorbeeld het budget of ook de doelgroep enzovoort.
Na de briefingfase volgen:
- het bedenken en produceren van de te verspreiden berichten;
- de uitwerking en uitvoering van het media plan.
Op basis van de brief, moet de communicatiestrategie worden uitgewerkt en de reclamecampagne worden gepland via de gekozen communicatiemiddelen.
Het doel è is om de reclameboodschap over te brengen aan de juiste doelgroep, op het juiste moment, met het meest geschikte communicatiemiddel!
Het is ook goed om te controleren of de ontvanger van het bericht is bereikt, maar ook om te begrijpen of de reclameactie in staat is geweest om een positieve invloed uit te oefenen op de houdingen en het gedrag van de consument. Om de effectiviteit te meten kan gebruik worden gemaakt van verschillende beoordelingscriteria:
- Het niveau van de algehele respons van de doelmarkt;
- De indicatoren die verband houden met de verkoop;
- Het niveau van de respons van het individuele individu;
- Door middel van tests die advertenties evalueren aan de hand van hoe goed consumenten ze kunnen herinneren.
Eenmaal de effectiviteit gemeten, moet je kiezen welke campagne je voor jouw product wilt aannemen:
- De lanceringscampagne: is gericht op het creëren van een positieve houding bij de doelgroep en het bevorderen van de aanwezigheid van het product op de markt. Over het algemeen zijn dit soort reclamecampagnes gericht op het bereiken van een hoge dekking en frequentie in korte tijd;
- De onderhoudscampagne: stelt je in staat om een product te ondersteunen in de volwassenheidsfase van de levenscyclus, gericht op het behouden van de herinnering aan het product en het consolideren van de relatie met historische handelaren.
Wat zijn de essentiële elementen voor een marketingcampagne?
Nadat je de basisbegrippen hebt begrepen, is het ook belangrijk om een schema te volgen voor een goede marketingcampagne.
De benodigde elementen zijn:
- Ten eerste een doel hebben: om een marketingcampagne te lanceren, moet je een goed gedefinieerd doel hebben. Een goed doel is altijd de sleutel tot het succes van een campagne;
- Het publiek segmenteren: kies zorgvuldig wie je wilt bereiken met je berichten in de marketingcampagne en verdeel je gebruikers in groepen met dezelfde kenmerken, rekening houdend met enkele geografische, gedragsmatige en attitudinale variabelen;
- Creativiteit in de boodschappen: hoe creatiever je bent in het communiceren van je reclameboodschap, hoe meer succes je zult hebben in het aantrekken van de aandacht van het publiek, en hoe beter de resultaten zullen zijn. Om het beter te begrijpen, moet de boodschap uniek en onnavolgbaar zijn! Ik raad ook aan om nieuwe lettertypen uit te proberen om op te vallen;
- Gebruik een cross-channel strategie: het is nodig om te interageren via meerdere kanalen die jouw merk aanbieden, om je kopers gemakkelijker te bereiken; alle verkregen informatie zal centraal worden beheerd en vergeleken met het gedrag van gebruikers door jouw gegevens in realtime te beheren;
- Kies een professionele platform voor realtime metrics: het is belangrijk om een professioneel platform te gebruiken dat je realtime metrics biedt zodat je campagne succesvol kan zijn. Je kunt verschillende platforms kiezen die je kunt vinden via je zoekmachine;
- Gebruik een CMS voor marketingautomatisering: het is belangrijk om software te gebruiken die je in staat stelt om marketingcampagnes te creëren en te beheren door automatisch gepersonaliseerde inhoud te maken. Een zeer krachtige CMS die geschikt is voor dit soort functionaliteit is Framework360.
- Het juiste idee vinden: wanneer het gaat om reclame à en communicatie zijn de regels nooit definitief, dus is het goed om geschikte, impactvolle en op maat gemaakte communicatieve voorstellen te vinden voor de klant waarmee je te maken hebt;
- Kies een effectieve taal: aan de ene kant de boodschap die het bedrijf wil overbrengen, beïnvloed door zijn communicatiedoelen, aan de andere kant de doelgroep, waaraan de expressieve manieren en de toon van onze taal moeten worden aangepast. Alleen door te bemiddelen tussen deze twee polen zal de communicatie met onmiddellijkheid en effectiviteit plaatsvinden.
- Altijd de waarheid zeggen: onthul de kwaliteiten en positieve aspecten van een realiteit die gepromoot moet worden, altijd communicerend met echte en concrete feiten, zonder ooit afstand te nemen van de waarheid der dingen. De consument die teleurgesteld blijft, zal zeker een verloren klant zijn.
- Positieve emoties overbrengen: om de aandacht van de consument te trekken, moet een reclame iets origineels zeggen, maar het moet ook proberen positiviteit, vreugde, onbezorgdheid, succes, dromen, gevoelens en dergelijke over te brengen;
- Praten over een ervaring: de concurrentie op de markt is steeds hoger, dus praten over technische kenmerken of kwaliteiten van producten kan informatie bieden die verloren gaat in de talloze andere. Effectiever is het om je te concentreren op de ervaring die een product biedt. Ervaringsmarketing helpt bedrijven om de consument emotioneel te betrekken door in te spelen op de meest instinctieve delen van zijn besluitvormingssfeer.
Zoals je kunt zien, zijn er tal van factoren om rekening mee te houden bij het creëren van een succesvolle reclamecampagne: het resultaat van dergelijke acties zal onvermijdelijk de afbeelding en de verkoop van je producten of diensten beïnvloeden.
Daarom is het goed om een competente en professionele web agency in te schakelen om de markt via de hoofdingang binnen te treden.
Klik hier voor een advies over jouw reclamecampagnes.
Bonusadvies: de slogan!
Komen jullie wel eens toevallig een slogan tegen tijdens het wandelen? Welnu, ook al uit simpele nieuwsgierigheid, zijn er veel klanten die via de slogan het product zelf terugvinden. In feite wordt de reclame-slogan aangeduid met een zin die bedoeld is om onthouden te worden, met de intentie om de klant te overtuigen om dat specifieke product aan te schaffen.
Hier zijn enkele zeer succesvolle slogans:
- “Impossible is nothing” van Adidas;
- “Just do it” van Nike;
- “Think Different” van Apple.
Deze slogans hebben een aanzienlijke impact gehad op de verkoop van producten.
Creëer je marketingcampagne met Framework360

Zoals we ook in de vorige punten hebben gezien, is een van de belangrijkste aspecten wanneer het gaat om marketingcampagnes de mogelijkheid om te vertrouwen op een CMS dat valide en efficiënt is.
In dit verband hebben we het over Framework360, het innovatieve Italiaanse platform dat het meest volledige is voor alles wat met digiital marketing te maken heeft.
Met dit platform, nadat je je persoonlijke online ruimte hebt gecreëerd en je omgeving hebt geregistreerd, kun je bijvoorbeeld een perfecte landingspagina maken en configureren, die je kunt gebruiken voor je conversiemarketingcampagnes. Dit zal mogelijk zijn dankzij de handige en effectieve page builder van het platform, die je zal begeleiden bij de configuratie van elk element op een eenvoudige manier zonder dat je vaardigheden in webontwikkeling of programmeren nodig hebt.
Naast het communiceren van je merk naar nieuwe klanten, kun je ook loyaliteit opbouwen bij de klanten die je hebt verkregen via het "campagnes"-instrument. Door naar de sectie "marketing" en "campagnes" te gaan, kun je echte campagnes met automatiseringen maken, zodat je kunt communiceren met de lijst van jouw leads.
Dit en nog veel meer voor jouw marketingcampagnes met Framework360
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.