
Media planning, è de overdracht van een reclameboodschap aan een bepaalde doelgroep van individuen via, inderdaad, de communicatiemiddelen.
De planning wordt opgesteld door de massamedia, waarbij het meest geschikte medium en de meest passende frequentie worden gekozen.
De evaluatie van de mediaplanning wordt berekend op basis van de dekking die wordt verkregen van de doelgroep, de frequentie waarmee een reclameboodschap tijdens de campagne wordt uitgezonden, en de GRP (kosten per contact).
Hoe een mediaplanning te maken

Het communicatieplan één strategisch document dat de taak heeft om alle communicatieactiviteiten te begeleiden die nodig zijn om de doelstellingen te bereiken.
Een goed communicatieplan drukt het juiste concept op het juiste moment uit, door te plannen met welke middelen, budget en tijd het bericht zal worden overgebracht.
Laten we specifieker worden, we kunnen een communicatie in 5 eenvoudige stappen plannen.
Hoe de doelen te definiëren
Als je strategie gericht is op het behalen van een marktaandeel of gericht is op hoge verkopen, dan betreft jouw communicatiedoel de perceptie van jouw product door de typische klant.
De funnel voor verkoop vereist verschillende stappen, de laatste is het verkopen van het product.
De doelstellingen van jouw campagnes moeten zijn:
- Specifiek: zeer gedetailleerd en niet verwijzen naar iets algemeens;
- Meetbaar: in staat zijn om in kwantitatieve termen te begrijpen of de doelstellingen zijn bereikt of hoeveel er nog nodig is om ze te bereiken;
- Atoegankelijk: afhankelijk van wat we ter beschikking hebben;
- Realistisch: ze moeten concreet zijn en aansluiten bij de realiteit;
- Tijdgebonden: ze moeten beperkt zijn tot een bepaalde tijdsperiode.
Doelstellingen zijn de basis van communicatie, oftewel de kern van een strategie die gericht is op het bereiken van het einde van de funnel.
Hoe buyer personas te identificeren
Het communicatieplan moet nauwkeurig de potentiële klanten van het bedrijf identificeren.
Je moet de buyer personas beschrijven, dat wil zeggen de ontvangers van je berichten, en proberen ze zoveel mogelijk te segmenteren.
De identificatie van personas bestaat uit het definiëren van groepen mensen op basis van gemeenschappelijke kenmerken, en hen te bieden wat ze zoeken via de inhoud.
Alleen zo heb je de zekerheid dat je de juiste potentiële klanten hebt bereikt om mee te communiceren.
Hoe communicatiemiddelen te kiezen
De boodschap is belangrijk, net zo belangrijk zijn ook de gebruikte middelen.
De verschillende middelen kunnen offline en online zijn om boodschappen over te brengen.
De 4P's helpen bij het kiezen van het middel om de boodschap over te brengen:
- Verkoopbevordering: wordt gebruikt om het verbruik van een product op een bepaald moment in zijn levenscyclus te stimuleren, we hebben het over kortingen, combinatiedeals, cadeaus, wedstrijden, spaaracties;
- Persoonlijke Verkoop: is de verkoop van product/dienst die rechtstreeks door mensen wordt uitgevoerd;
- Public Relations: dat wil zeggen communicatie-activiteiten naar een extern publiek dat kan bestaan afhankelijk van de doelstellingen uit burgers, consumenten, bedrijven, influencers en media;
- Advertentie: è een vorm van communicatie die betaald wordt en die de verspreiding van een boodschap op verschillende online en offline media mogelijk maakt.
Let op de seizoensgebondenheid!
Een goede mediaplanner houdt rekening met de seizoensgebondenheid of periodiciteit die het product kenmerkt.
Daarom kan de frequentie van de reclamecommunicatie worden gediversifieerd.
Hoe een mediaplan op te stellen dat converteert
Het plannen van een mediastrategie betekent, het kiezen van de media waarmee de boodschap wordt overgebracht.
Voordat je kiest en advertentieruimte koopt, moet je begrijpen of ze effectief zijn of niet en of ze geschikt zijn voor ons product/dienst.
Het publiek waarop de advertentie is gericht, moet overeenkomen met onze doelgroep.
Zodra je je doelgroep hebt gedefinieerd en je strategie hebt vastgesteld en de juiste media hebt geïdentificeerd, is het belangrijk om hetwerkelijke publiek te evalueren.
Kies de meest geschikte middelen en start je campagnes!
Hoe een contentstrategie te maken
Het communicatieplan moet een contentstrategie bevatten.
De contentstrategie is een reeks richtlijnen die vervolgens moeten worden aangepast aan elk middel dat je van plan bent te gebruiken.
In de copystrategie zijn er enkele fundamentele concepten om te volgen:
- Voordeel: oftewel de belofte. Het is de reden die consumenten zou moeten aanzetten om jouw product/dienst te kopen en niet dat van de concurrentie;
- Reden Waarom: dat wil zeggen, de rechtvaardiging, de reden waarom consumenten in jouw beloften zouden moeten geloven;
- Tone of voice: creëer rond jouw product een empathische en emotionele sfeer;
- Ondersteunend bewijs: een tastbaar en duidelijk bewijs dat jouw product/dienst de gemaakte belofte waarmaakt.
De sluiting van de reclame houdt ten slotte deanalyse van de resultaten.
In het geval van de offline media wordt de analyse uitgevoerd door middel van de daadwerkelijke publicatie van advertenties in de geselecteerde uitgaven.
Voor de online media, daarentegen, kan de analyse plaatsvinden in real-time en, afhankelijk van wat we onderzoeken, zoals nieuwsbrieven, banners of advertenties op sociale media, worden de engagementresultaten met gebruikers geanalyseerd.
Verkopen met Framework360

Voor een correcte instelling van je verkoopfunnel is de keuze van de tools essentieel.
Framework360 is het eerste complete platform voor digitale marketing, dat je zal helpen om, via talrijke maar intuïtieve schermen en vensters, verschillende marketingtools te creëren en te beheren om je product/dienst te verkopen.
Dankzij Framework360 kun je de advertentielandingpagina's maken waar je het verkeer van de mediakanalen waarop je besluit te investeren naartoe kunt leiden.
Nadat je je comfortabel hebt geregistreerd via de volgende link en dus jouw omgeving hebt aangemaakt, ben je klaar om te beginnen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.