
Zoals gezien is de merkidentiteit samengesteld uit al die elementen en alle strategieën die jouw merk uniek maken.
Een merkidentiteit creëren betekent het verhaal van het merk vertellen, door middel van de waarden en verhalen die het met zich meebrengt.
Vaak wordt ten onrechte gedacht dat de creatie van een merkidentiteit alleen een creatief proces is (dat zullen we zien), maar in werkelijkheid gaat het om een breder en complexer verhaal.
Zoals bij alle marketingactiviteiten omvat de bouw van een merkidentiteit verschillende fasen: een analytische fase, een planningsfase en een creatieve en operationele fase.
De eerste twee zijn essentieel om de stand van zaken in de relevante sector te begrijpen, maar ook de situatie van je eigen merk op de markt; hierin moeten specifieke marketingoperaties worden uitgevoerd.
In het bijzonder, in de analytische fase voor het creëren van een merkidentiteit, begint men met de marktanalyse en de SWOT-analyse (die ook begint te onderzoeken wat de kenmerken van jouw merk zijn).
Een effectieve marktanalyse, gecombineerd met een duidelijk idee van je eigen merk, zijn de fundamentele basis om een unieke merkidentiteit te creëren.
Hoe een succesvolle merkidentiteit te creëren: analytische fase en planning

Om je eigen kenmerken te analyseren, is het essentieel om je doelgroep te kennen (een goed idee is om gebruik te maken van de buyer personas).
De buyer personas zijn fictieve profielen van gebruikers die je helpen begrijpen wie jouw werkelijke doelgroep is.
Eenmaal dit hulpmiddel gebruikt, zal het vervolgens essentieel zijn om te begrijpen hoe deze fictieve gebruikers met elkaar interageren via de Customer Journey (met de identificatie van de touchpoints, oftewel de contactpunten tussen jou en de gebruikers zowel online als offline).
Nadat je deze handelingen hebt uitgevoerd, zul je je bedrijf en je doelgroep beter leren kennen.
De volgende logische stap is het zoeken naar jouw USP (Unique Selling Proposition). Met andere woorden, wat maakt jou uniek ten opzichte van de concurrentie.
Met deze stappen leer je de kenmerken van jouw bedrijf goed kennen.
De volgende fase zal de creatieve zijn: geef je merk een stem door middel van beelden (logo en huisstijl) en teksten (naam, communicatie en slogan).
Hoe je merkidentiteit op te bouwen: naming

Nu weet je wat je wilt communiceren, en het is tijd om je merk een naam te geven.
Deze fase wordt naming genoemd en omvat alles wat je bent.
De naam van het merk moet waarden, emoties en gevoelens overbrengen die je wilt laten doorschijnen vanuit jouw merk, aangezien het het eerste element is dat de gebruiker zal zien, hetgeen dat in zijn geest gegrift zal blijven, en dus datgene wat jou vertegenwoordigt.
Gewoonlijk begint men met naming door een lange lijst van namen op te stellen die geleidelijk zullen worden afgewezen, totdat de juiste wordt gevonden (via de techniek van brainstorming).
Hoe je jouw merkidentiteit kunt opbouwen: logo

De volgende fase is die van concretiseren in visuele vorm van de naam: jouw bedrijfslogo.
Hier, in deze fase, is fantasie de baas, maar we moeten toch de richtlijnen volgen die ons tot hier hebben gebracht.
Het logo moet immers alle waarden en emoties vertegenwoordigen die je hebt opgewekt via de naam.
De kleur en eventuele typografische keuzes van lettertypen zijn altijd nauwkeurige keuzes, ook het resultaat van een grondige studie van de psychologie van kleuren.
Elke kleur en elk lettertype vertegenwoordigen en communiceren namelijk waarden en emoties, daarom moet je maximale aandacht besteden aan elke strategische keuze.
In een eerste fase, wanneer het merk nog niet beroemd is, is het raadzaam om het pictogram (visueel deel) te combineren met een logo (tekstgedeelte).
Nike, bijvoorbeeld, had tijdelijk het logo verwijderd en alleen het beroemde swoosh behouden, maar heeft onlangs ook de tekst NIKE heringevoerd, wat het strategische belang aantoont van het versterken van het pictogram door middel van lettering.
Zodra het logo en het lettertype zijn gemaakt, bestaat de volgende fase uit het creëren van een gecoördineerd beeld dat lineair en consistent is met wat tot nu toe is gedaan.
Hoe je jouw merkidentiteit kunt opbouwen: communicatie en sociaal

Zodra logo, naam en typografie van je merk zijn bedacht, zal het essentieel zijn om gerichte, unieke en consistente communicatie te creëren die aansluit bij de waarden van je merk.
Dit zal ook online worden gebruikt via een overtuigende copy op websites, sociale media en papieren materialen.
Als het logo goed is gemaakt, zal het unieke visuele elementen bevatten die perfect kunnen communiceren op perceptief niveau.
Voorbeelden hiervan zijn de krachtige M van McDonald's, die een onderscheidend element was, vooral aan het begin van de wereldwijde opkomst van het merk.
Deze Interesting form zijn essentieel om het logo nog meer in de markt te verankeren en een niet-conventionele communicatie ook visueel te creëren.
Voorbeelden van succesvolle brand identity creatie: coca-cola
De logo-merk associatie van Coca-cola is bijna onmiddellijk. Dit omdat het logo wordt gekenmerkt door de letters van het merk met kleine unieke details (de verbinding tussen de letters zelf).
Coca-Cola is niet alleen dit. In de jaren 2000 zijn de beroemde ijsbeer en de payoff "Share a Coca-Cola" in het collectieve geheugen gekomen en blijven ze nog steeds in ons hoofd hangen.
Deze reclame vertegenwoordigt alle waarden van Coca-Cola: familie, eenvoud, speelse communicatie.
Ook de kleuren van Coca-Cola zijn een perfecte mix van communicatie en helderheid van bedrijfswaarden. Rood straalt passie en vertrouwen uit terwijl het lettertype speels en luchtig is.
Een laatste detail: de fles van Coca-Cola is uniek en zijn verpakking, hoewel geïmiteerd, blijft een pionier.
Tegenwoordig werkt Coca-Cola veel aan flessen met extreme personalisatiecampagnes, waarbij elke gebruiker bijvoorbeeld zijn eigen fles met zijn naam erop kan hebben.
Een merkidentiteit creëren is een langdurig proces, maar het is de basis om succesvol te zijn in de grote massa van start-ups en nieuwe voorstellen die dagelijks op de markt komen.
Versterk je merkidentiteit met Framework360

Framework360 is een innovatieve en complete platform voor alles wat met digiitaal marketing te maken heeft, en daarom kan het je helpen om je merkidentiteit te versterken en bekend te maken.
Met deze tool kun je namelijk je online ruimte creëren, op een eenvoudige en efficiënte manier, zonder dat je kennis van websitebouw en programmeren nodig hebt, via verschillende tools, waaronder een intuïtieve visual builder, die je zal helpen bij het configureren van je site in al zijn pagina's en componenten (header, footer, teksten, afbeeldingen, enzovoort...), en een sectie instellingen, die je de mogelijkheid geeft om gebruik te maken van je logo, speciaal ontworpen voor jouw website, een favicon instellen, een watermark en nog veel meer.
Probeer Framework360 voor jouw merk!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.