Wil je een nieuw product lanceren? Wil je de effectiviteit van een social media campagne testen? Of wil je je portfolio diversifiëren?

In al deze gevallen moet je weten wat is een micro site en hoe je het kunt maken.

Karakteristieken en doelen van een microsite

Karakteristieken en doelen van een microsite

Een micro site is een website ontwikkeld uit één enkele pagina (vergelijkbaar met de landingspagina maar verschillend in sommige opzichten), die meestal wordt gehost op een afzonderlijk domein ten opzichte van de hoofdwebsite van het bedrijf of, maximaal, op een subdomein (bijvoorbeeld: www.subdomein.bedrijfsnaam.nl).

Zoals gezegd, is het doel van een microsite om verkeer te genereren en een nieuw product/dienst bekend te maken, en het is vaak inderdaad geassocieerd met een sociale reclamecampagne, of uitgevoerd via traditionele kanalen.

In tegenstelling tot websites en landingspagina's, heeft de microsite zeer specifieke doelen en een beperkt en geselecteerd target. Als gevolg hiervan zullen ook de metrics en doelstellingen heel duidelijk en beperkt zijn.

Fasen van het creëren van een microsite

Zoals in alle aspecten van webmarketing is het essentieel om als eerste de doelstellingen en de doelgroep te definiëren.

Door gebruik te maken van een CRM, of uit grafieken van trackingprogramma's zoals Analytics of de statistieken van sociale media, kun je belangrijke informatie over jouw publiek verzamelen en ontdekken welke groep daarin geïnteresseerd kan zijn in dit nieuwe product/dienst dat je op de markt wilt brengen, door gebruik te maken van een microsite.

Dus, super specifiek target (bijvoorbeeld vrouwen van 18 tot 23 jaar) verbonden aan een algemeen interessegebied van de core business van jouw merk. 

Eenmaal het doelwit geïdentificeerd, zal het essentieel zijn om een zeer specifiek doel te definiëren:

  • De betrokkenheid van gebruikers met een bepaald percentage verhogen;
  • X leads voor e-mail creëren;
  • X bezoekers binnen een bepaalde tijdspanne verkrijgen.

Dit zijn slechts voorbeelden van vele doelen die je kunt stellen bij het creëren van een microsite, maar de sleutelterm is specificiteit!

Laten we verder gaan.

Je hebt de domeinnaam gekocht en gekozen (waar uiteraard de naam van je nieuwe product of dienst aanwezig zal zijn) en nu ben je klaar om het te realiseren.

Framework360 is geweldig gezien zijn veelzijdigheid, maar dat zullen we later beter bekijken.

Voor nu herinneren we ons dat, in tegenstelling tot de landingspagina, die als enige doel heeft om te verkopen, of een site die de totaliteit van een bedrijf presenteert, de microsite heel specifieke doelen heeft die niet per se aan verkoop zijn gekoppeld.

Dit houdt een andere structuur in.

Microsites met spectaculaire elementen, zeker effectief en zeer interactief zijn daar een voorbeeld van.

Ook gamification è een uitstekend interactiehulpmiddel voor een microsite.

Praktische voorbeelden van microsites

Laten we nu enkele voorbeelden van microsites analyseren om beter te begrijpen welke visuele elementen het verschil kunnen maken. 

Een van de nuttige voorbeelden is de microsite van Karl Meltzer, Amerikaanse ultramarathonloper ambassadeur van RedBull, die een project heeft gemaakt dat eerlijk gezegd een beetje zwaar is, qua snelheid van uitvoering, maar met een directe impact door middel van scrollende afbeeldingscarousels, verwijzingen naar YouTube-video's, kortom echt een microsite... heel macro.

https://atrun.redbull.com/karl-meltzer-appalachian-trail/p/1

Een ander nuttig voorbeeld è Inside Chanel.

Chanel lanceert zijn diepgaande artikel over Gabrielle Chanel, de echte naam van Coco, met een essentiële maar effectieve microsite: er is een video met plotselinge lichtveranderingen die de aandacht trekt en uitlegt waar we het over hebben, dat is alles!

https://inside.chanel.com/it/gabrielle-chanel-and-literature

Ten slotte, Air France die speelt met een microsite genaamd questionsinthesky, waardoor betrokkenheid wordt gecreëerd en de eigen weerklank toeneemt.

https://questionsinthesky.airfrance.com/

De volgende fasen zullen, zoals altijd, het koppelen van de microsite aan de trackingplatforms zijn, deze optimaliseren voor SEO en een overtuigende en aantrekkelijke copy toevoegen, en tenslotte de gegevens meten.

Maak je microsite met Framework360

Maak je microsite met Framework360

Dankzij Framework360, het meest innovatieve en complete Italiaanse platform voor alles wat met digital marketing te maken heeft, kun je je microsite op een heel eenvoudige, intuitieve en effectieve manier creëren.

Je hebt geen vaardigheden in webbuilding of programmeren nodig; via de interne page builder van het platform en de verschillende installeerbare plugins aangeboden voor de configuratie en personalisatie van de site (waaronder de sectie "thema's", die we je aanraden om eens te bekijken), kun je een geoptimaliseerde microsite creëren, ongeacht wat je doel is.

Probeer Framework360 voor jouw online activiteit.