Hoe een nieuwsbrief te verzenden

Hoe een nieuwsbrief te verzenden

De nieuwsbrief is een krachtig marketinginstrument dat nuttig is om klantenbinding te creëren en hen deelgenoot te maken van alle initiatieven en voordelen die jouw bedrijf werkelijk kan bieden aan degenen die het lezen.

Laten we ontdekken hoe je een effectieve en professionele nieuwsbriefcampagne kunt creëren en hoe je de verkregen gegevens kunt analyseren.

We hebben al gesproken over het belang van e-mailmarketing op het web, waarbij we het definiëren als een essentieel wapen om je bedrijf te promoten en echte trouwe klanten te creëren.

Vandaag, dankzij Framework360, zullen we kijken naar welke tools er zijn om een nieuwsbrief te maken, beheren en verzenden.

Fundamentele elementen voor een succesvolle nieuwsbrief

Fundamentele elementen voor een succesvolle nieuwsbrief

Een professionele nieuwsbrief moet de volgende elementen bevatten:

  • Koptekst: bovenste sectie van de nieuwsbrief waarin, net als bij een website, zal het bedrijfslogo aanwezig zijn naast eventuele links en sociale verwijzingen. Niet alleen dat, in dit gedeelte zullen bepaalde links echt heel belangrijk zijn om de leesbaarheid te vergemakkelijken. Bijvoorbeeld een link die de visuele inhoud in HTML omzet, zodat het lezen van de e-mail ook voor degenen met trage verbindingen en minder presterende en moderne e-mailclients gemakkelijker wordt.
  • Hoofdinhoud van de e-mail en call to action: hoofdgedeelte van de e-mail waarin het essentieel zal zijn om het voordeel, de toegewezen korting of simpelweg het product waarover gesproken wordt adequaat te presenteren, evenals jezelf aan de gebruiker voor te stellen en een call to action (de knop) te beheren die naar zorgvuldig bestudeerde inhoud leidt.
  • Footer: onderste sectie waar, naast de sociale media die opnieuw kunnen worden genoemd, samen met de bedrijfsgegevens, de links aanwezig moeten zijn om de inschrijving op de nieuwsbrief voor de lezer ongedaan te maken (unsubscribe) en de links naar het privacy- en cookiebeleid.

Hoe spam te vermijden

Het belangrijkste doel van de nieuwsbrief is om een inhoud aan de gebruiker te laten lezen en te promoten, dus maximale aandacht voor het vermijden dat de mail in spam terechtkomt (de ongewenste post)!

Er zijn enkele maatregelen om dit te voorkomen, onder de belangrijkste vinden we:

  • Gebruik een professionele en betrouwbare SMTP-server, en zorg ervoor dat de gebruikte servers niet op een blacklist staan (een zwarte lijst die je nieuwsbrief per definitie in spam plaatst). Gmail, Outlook, Libero en Yahoo zijn zeker betrouwbaar, maar de mail moet tot in detail worden bestudeerd om problemen te voorkomen.
  • Maximale aandacht voor de inhoud van de mails en vooral voor het onderwerp: let op te commerciële termen, vooral in het onderwerp van de mail! Moderne mailclients zoals Outlook en Gmail hebben de neiging je in spam te laten belanden als er in het onderwerp van de mail termen staan - volgens hun systeem - die als hinderlijk en als opdringerige reclame worden beschouwd. 

Andere maatregelen om te voorkomen dat de e-mail in spam terechtkomt:

  • Responsive: è het is ook belangrijk om de nieuwsbrief goed te beheren voor mobiele apparaten en dus lettertypen en formaten te verkleinen, geoptimaliseerd voor smartphone en tablet. Tegenwoordig zijn de weergaven van e-mails hoger vanaf smartphones dan vanaf desktop, dus maximale aandacht ook voor dit aspect; ook de e-mailclient van de gebruiker zal deze keuze ondersteunen en je zult gemakkelijker spam vermijden!
  • Meer tekst dan afbeeldingen: als de e-mail als kwalitatief wordt beoordeeld, zal het anti-spamfilter niet worden geactiveerd en, zoals we zullen zien, blijft de percentage van bounces (bounce) laag.

Nu we weten hoe we een effectieve nieuwsbrief kunnen maken, instellen en invullen, hoeven we alleen nog maar om er een te creëren.

Hoe maak je een nieuwsbrief 

Hoe maak je een nieuwsbrief 

Bij het maken zal het platform Framework360 ons helpen door ons werk te vergemakkelijken dankzij zijn functies.

Je hoeft alleen maar naar de sectie "Marketing" te gaan en vervolgens naar "Campagnes"; op dit scherm zal er al een demo campagne beschikbaar zijn om aan te passen, of je kunt via de knop “Nieuwe campagne maken” een nieuwe campagne vanaf nul creëren.

Wanneer je de zojuist gemaakte campagne opent, moet je aanvankelijk het type ervan bepalen.

Uiteraard kies je voor een automatiseringscampagne van het type “Nieuwsbrief”, waarbij je dus de verzending van een mail die je hebt ingevuld voor je klantenlijst configureert.

Van hieruit zullen de campagne programmeeropties zich bezighouden met het vaststellen van alle volgende automatische acties die door jou zijn aangegeven, op basis van het verstrijken van de tijd of de acties die door de klant zelf op zijn apparaat worden uitgevoerd.

Bijvoorbeeld, je kunt ervoor kiezen om de e-mail opnieuw te verzenden, of een SMS, als in een tijdsbestek van twee uur de vorige niet was weergegeven.

Snelheid, effectiviteit en gedetailleerde rapportage maken van dit marketingplatform een nieuwe en functionele oplossing voor het beheren van eenvoudige of complexe campagnes op basis van de behoeften van het bedrijf. Met het basispakket kunnen bovendien tot 3000 e-mails per maand worden beheerd, terwijl met hogere plannen tot 300.000 kan worden bereikt.

De voordelen van het maken van een nieuwsbrief met Framework360:

  • Extreme grafische en inhoudelijke personalisatie: dankzij de ontwikkeling van een visual builder die ook zeer nuttig is voor het creëren van websites en webportalen, kun je zelfs complexe e-mailtemplates in korte tijd maken.
  • Geavanceerde rapportage en marketingautomatisering: dankzij de innovatieve functies van dit platform ben je in staat om elk type gegevens met betrekking tot je e-mailcampagnes onder controle te houden, evenals gebruik te maken van geavanceerde marketingautomatiseringsmechanismen, zoals het creëren van e-mailfunnels na specifieke evenementen, met integratie van pushberichten op de smartphone.
  • Geavanceerde Italiaanse ondersteuning: dankzij een geavanceerd ticketsysteem en de toegewijde ondersteuning van programmeurs tot je beschikking, is de ondersteuning van deze software echt een pluspunt.

Probeer Framework360 gratis!

Hoe de resultaten van een nieuwsbrief te meten

Nadat je een professionele nieuwsbrief hebt gemaakt, is het essentieel om de resultaten van de campagne te analyseren om deze schaalbaar te maken en de kosten in termen van ROI te optimaliseren.

Net als alle webmarketingtools beschikken ook de platforms waar we het tot nu toe over hebben gehad, over krachtige en geavanceerde monitoringtools die als doel hebben de campagne steeds schaalbaarder te maken op basis van jouw behoeften, terwijl je steeds minder uitgeeft en meer resultaten behaalt.

De fundamentele indicatoren voor het meten van de gegevens van e-mailcampagnes zijn:

  • De click To Rate: de CTR is de indicator die je laat zien hoeveel bezoekers de e-mail hebben geopend en op een link hebben geklikt. Volgens statistieken heeft 53% van de bedrijven moeite om dit percentage hoog te houden.
  • De open rate: è het openingspercentage van de e-mail, een goed geschreven onderwerp kan deze statistiek aanzienlijk verhogen.
  • Het aantal bounces: het bouncepercentage è het aantal e-mails dat niet op de bestemming is aangekomen, of vanwege fouten in de e-mailadressen of door anti-spamdiensten die de e-mail als misleidend of hinderlijk hebben gefilterd.

Een professionele nieuwsbrief maken helpt om je klantenbinding te versterken en je merkbekendheid te vergroten, maak er goed gebruik van!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken op het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.