
Een online enquête maken è een zeer nuttige webmarketingpraktijk voor verschillende doeleinden: van targetingactiviteiten tot het segmenteren van je publiek.
De doelen van het maken van een online enquête zijn dus veelzijdig:
- Informatie en leads verzamelen voor eventuele advertenties;
- Klantprofilering;
- Klantenbinding
De voordelen van het uitvoeren van een online enquête zijn:
- Snelheid van uitvoering en onmiddellijke respons;
- Opslag van resultaten in digitale vorm;
- Aanzienlijke tijdsbesparing;
Hoe een online enquête te maken

De stappen om een effectieve online enquête te creëren en te vullen zijn:
- Het doel van de enquête;
- Nuttige vragen opstellen die bijdragen aan dat doel.
Nu je weet wat je doel is na het afnemen van de online enquête, volg deze algemene regels om een professionele online enquête te realiseren.
Begin met het opstellen van de juiste vragen om je doel te bereiken.
- Werk aan het doel: om dit te doen, ga achteruit en vul alle nuttige vragen in die je helpen alles te zeggen wat je nodig hebt om het beroemde doel te bereiken.
- Gebruik een eenvoudige en beknopte woordenschat: vermijd jargon, praat eenvoudig en gebruik alleen termen die begrijpelijk zijn voor de meeste van je publiek. Wees concreet en zeer specifiek, maar eenvoudig en beknopt. Vermijd ook vragen die te open zijn voor verschillende interpretaties, stel alleen vragen waarvan het antwoord één of het andere is.
- Presenteer alles duidelijk en groepeer geen deelbare vragen: stel één vraag extra, maar wees altijd heel duidelijk en lineair, stel nooit te lange vragen.
Kies het type vragenlijst
Een ander essentieel aspect voor de populatie van een online vragenlijst is de keuze van de soorten vragen.
In wezen zijn er regels voor het kiezen van welke soorten online vragenlijsten te gebruiken.
- Open vragen: dit zijn de klassieke vragen die uiterst subjectief zijn. Ze zijn nuttig om persoonlijke meningen grondig te vragen. Ze zijn uiteraard moeilijk in de database op te nemen omdat ze niet eenduidig kunnen worden gegroepeerd, maar alleen op conceptueel niveau;
- Meerkeuzevragen: uitstekend voor antwoorden die gemakkelijk in de database kunnen worden opgenomen. Dit zijn de vragen die een gesloten aantal antwoorden vereisen (klassiek A, B, C).
Tips en aandachtspunten om aan te moedigen tot het invullen van een online vragenlijst
Een extra idee om een breder publiek van mensen aan te moedigen om in te vullen, is het toevoegen van een stimulans zoals een prijs (bijvoorbeeld een e-book of een pdf).
Zoals goed uitgelegd door de theorie van Robert Cialdini, bestaat er een principe dat bekend staat als reciprociteit. Dit principe spreekt over een do ut des, oftewel een wederzijds ruil. Als je een gids of ander materiaal cadeau doet, zal de gebruiker met grotere waarschijnlijkheid de vragenlijst invullen.
Nu je weet hoe je logisch een online vragenlijst kunt maken en hoe je de gebruiker kunt aanmoedigen om deze in te vullen, laten we ontdekken wat het beste platform voor het maken van online vragenlijsten is.
Met deze software is het mogelijk om de gemaakte vragenlijst op je website in te voegen zonder code te gebruiken.
Online vragenlijsten maken met Framework360
Framework360 is het eerste complete platform voor digitale marketing, dat je helpt bij het creëren en beheren van talrijke marketingtools om je product/dienst te verkopen, via talrijke maar intuïtieve schermen en vensters.
Dankzij Framework360 kun je jouw vragenlijsten eenvoudig en visueel maken.
Laten we nu zien hoe.
Nadat je een account hebt aangemaakt en je omgeving hebt geregistreerd, heb je de mogelijkheid om de specifieke plugin voor vragenlijsten te installeren uit de vele die door het platform worden aangeboden, waarna de sectie "Vragenlijsten" in de handige zijbalk aan de linkerkant zal openen.
Elke vragenlijst zal zijn eigen link hebben, zodat je deze gemakkelijk naar je contacten kunt sturen om in te vullen.
Je zult uiteindelijk alle antwoorden gemakkelijk in het formulier onder de sectie "Antwoorden" kunnen bekijken.
Nadat je je gemakkelijk hebt geregistreerd via de volgende link en dus je omgeving hebt aangemaakt, ben je klaar om te beginnen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.