Hoe een contentplan te maken

Hoe een contentplan te maken

Om een geldige strategie voor social media te ontwikkelen, is het noodzakelijk om de inhoud die op de verschillende sociale kanalen moet worden gepubliceerd, te plannen via het opstellen van een redactieschema.

Zodra het schema is gepland, is het mogelijk om de inhoud te publiceren die creatief en boeiend moet zijn om interactie met de berichten van de volgers van de verschillende sociale pagina's mogelijk te maken.

Hoe een analyse uit te voeren voor een uitstekend redactieschema

Hoe een analyse uit te voeren voor een uitstekend redactieschema

Om een uitstekend redactieschema voor sociale media uit te voeren, moet eerst de initiële situatie worden beoordeeld. Het is namelijk nodig om het volgende te analyseren:

  • De sociale platforms die worden gebruikt en welke hiervan daadwerkelijk in staat zijn om resultaten te genereren;
  • Welke sociale media zijn het meest geschikt voor het creëren van een goede betrokkenheid rondom het merk;
  • Met welke frequentie worden de inhoud op de verschillende sociale kanalen gepubliceerd;
  • Welke soort klanten gebruikt sociale media, en hoeveel van hen doen dit om ondersteuning te vragen op het moment van aankoop van jouw product;
  • Zorgvuldig evalueren welke sociale kanalen beter werken en welke niet, zodat je meer middelen kunt concentreren op de goed functionerende kanalen, terwijl je voorkomt dat je er te veel tegelijkertijd beheert, met het risico ze niet tot hun volle potentieel te beheren.

Kennismaken met jouw doelgroep 

Kennismaken met jouw doelgroep 

Om een uitstekende sociale strategie op te bouwen, en daardoor een goed redactieschema, is het noodzakelijk om de doelgroep perfect voor jouw merk.

Er zijn verschillende hulpmiddelen die je kunnen helpen bij deze analyse, waaronder de belangrijkste Google Analytics en de Facebook Insights. 

Definieer de sociale kanalen die geschikt zijn voor jouw doelgroep 

Definieer de sociale kanalen die geschikt zijn voor jouw doelgroep 

Vaak zal jouw gedefinieerde publiek niet altijd aangetrokken worden door hetzelfde type sociale media; het is namelijk nodig om meer diverse kanalen te kiezen om zo de grootste hoeveelheid mogelijke doelgroepen te betrekken.

Sommige statistieken uitgevoerd door Spredfast in 2020, onthullen de volgende gegevens voor de volgende platforms:

  • Facebook: met ongeveer 2 miljard actieve gebruikers per maand, staat het als het meest gebruikte sociale medium van alle leeftijden;
  • Instagram: met 1 miljard actieve gebruikers per maand is het de meest populaire in de leeftijdsgroep van 18 tot 29 jaar;
  • Pinterest: met een gebruikersbestand van 300 miljoen, was het de pionier van online winkelen via sociale media. Het wordt vooral gebruikt door gebruikers in een hogere leeftijdsgroep, tussen de 30 en 49 jaar, en van deze zijn de meeste vrouwen (70%);
  • Twitter: met ongeveer 300 miljoen actieve gebruikers per maand in de leeftijd van 18 tot 29 jaar, heeft het echter al enkele jaren zijn groei gestopt;
  • LinkedIn: met 300 miljoen actieve gebruikers per maand in de leeftijd van 25 tot 34 jaar, is het het favoriete kanaal om verbindingen en professionele relaties te leggen.

Nadat je zorgvuldig de verschillende kanalen hebt bekeken, controleer altijd de sterke en zwakke punten van elk in relatie tot jouw activiteit, zodat je het juiste kanaal kunt kiezen voor de verspreiding van jouw inhoud.

Hoe een redactioneel plan te maken

Hoe een redactioneel plan te maken

Om een redactioneel plan effectief te maken, is het nodig om stappen te volgen om ordelijk te werken: 

  • Bepaal de belangrijkste doelstellingen; 
  • Overweeg de belangrijkste data gedurende het jaar;
  • Stel een kalender op voor elke maand;
  • Delen boeiende en kwalitatieve inhoud op verschillende sociale kanalen;
  • Bedenk betrokken berichten;

Bepaal de belangrijkste doelstellingen voor het redactionele plan

Een van de eerste stappen die moeten worden gezet om een redactioneel plan te creëren, is het definiëren van de belangrijkste doelstellingen die een bedrijf wil bereiken via sociale media.

Eén bedrijf moet zijn missie kennen en het potentieel dat elk sociale media kan hebben voor zijn bedrijf om doelstellingen vast te stellen.

Belangrijke data gedurende het jaar overwegen voor de redactionele planning 

Voordat je de berichten voor de verschillende sociale media binnen het redactionele plan plant, is het belangrijk dat een bedrijf aandacht besteedt aan het evalueren van de dagen door na te denken over enkele belangrijke punten gedurende het jaar, zoals bijvoorbeeld feestdagen, of ook evenementen die het van plan is te organiseren.

Op deze manier zal de studie van het plan en de distributie van de inhoud in de tijd eenvoudiger en effectiever zijn.

Hoe een redactioneel plan voor elke maand op te stellen 

Om een redactioneel plan te creëren dat voor elke maand boeiend is, kan het nuttig zijn om na te denken over een thema voor elke maandelijkse editie, en op basis daarvan enkele creatieve en boeiende inhoud voor gebruikers van verschillende sociale kanalen.

Als voorbeeld, als u een patisserie beheert, kunt u de maand december “maand van de patissiers” maken, en elke week een video of foto op Facebook en Instagram plaatsen van een van uw favoriete patissiers met zijn naam en een van zijn beste zoetigheden; of u kunt het veranderen door een video of foto te publiceren van een patissier die een bijzonder gebak bereidt, enzovoort.

U kunt zich dus op allerlei manieren uitleven, zolang u maar niet uit het oog verliest wat een van de belangrijkste punten is bij het publiceren van inhoud op sociale media: bedenken wat gebruikers zou kunnen interesseren en creëren engagement.

Het tijdig, divers en in lijn met een bepaald thema per maand maken van inhoud zal de klanten van het bedrijf een zekere interesse geven en het betrokkenheid voor de verschillende pagina's stimuleren.

Hoe aantrekkelijke berichten te bedenken binnen je redactiekalender 

Om de fans en potentiële nieuwe klanten van een sociale pagina te betrekken, is het belangrijk om verschillende soorten aantrekkelijke berichten te publiceren, zoals bijvoorbeeld:

  • Foto's van het team en de producten van het bedrijf publiceren;
  • Foto's van de binnenkant en  buitenkant van de onderneming publiceren;
  • Educatieve berichten publiceren zoals bijvoorbeeld video-tutorials of artikelen;
  • Mensen betrekken met vragen zoals bijvoorbeeld enquêtes of quiz;
  • Herposten van inhoud gemaakt door gebruikers;
  • Een wedstrijd bedenken en een Korting op een product in de prijs stellen;
  • De recensies delen van de meest actieve gebruikers.

Werk het beste via Framework360

Werk het beste via Framework360

Om de periodieke resultaten van je redactionele planning zo goed mogelijk om te zetten, moet je je site optimaal organiseren en integreren met je sociale kanalen.

Bovendien kun je, zodra je je redactionele planning hebt uitgezet, deze volledig benutten door deze te koppelen aan je online bedrijf via het platform Framework360.

Hier vind je namelijk verschillende plugins voor de integratie van de verschillende sociale aspecten, zoals die met betrekking tot Facebook zelf of de messaging van direct.

Ontdek Framework360.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken op het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.