
De positionering van een merk in de handel en in het geheugen van de eindgebruiker wordt weergegeven door de slogan.
Met slogan of claim wordt een korte maar krachtige tekst bedoeld die in staat is om het product dat gepromoot wordt weer te geven.
Om een claim succevol te zijn, moet deze zo worden gemaakt dat hij de aandacht van de gebruiker op een positieve manier weet te trekken, specifieke acties promoot en een realistisch resultaat belooft.
Vaak wordt een slogan geassocieerd met een logo of de naam van het merk om emoties op te roepen bij het doelpubliek en een gemakkelijke en onmiddellijke memorisatie te waarborgen.
Laten we nu zien hoe we er een kunnen maken.
Hoe een succesvol slogan te creëren

Een slogan moet enkele belangrijke kenmerken hebben en bepaalde principes volgen om effectief te zijn. Een slogan moet:
- Beginnen met het logo: een slogan werkt het beste alleen naast een logo, dus het ideale zou zijn om ze samen te creëren, zodat je een compleet overzicht van het eindproject hebt;
- Eenvoudig en representatief zijn: een slogan is echt efficiënt alleen wanneer de gebruiker deze onmiddellijk kan begrijpen. Bovendien moet het in staat zijn om in het geheugen van het publiek te blijven hangen. Daartoe moet het uit weinig en korte woorden bestaan;
- Eerlijk zijn: de belofte die je in je slogan opneemt, moet eerlijk zijn; daarmee wil het bedrijf namelijk proberen een vertrouwensrelatie met de klanten op te bouwen;
- De filosofie van een bedrijf vertegenwoordigen: de aspecten uiteenzetten die het bedrijf uniek maken.
Voordat je een slogan gebruikt, raden we altijd aan om de effectiviteit ervan te testen, misschien via een zoekmachine zoals Google, en eventueel te controleren of deze al door een ander bedrijf wordt gebruikt, of het ook in een kleine kring van kennissen te testen.
Hoe een effectieve slogan te maken

Een slogan moet onmiddellijk en gemakkelijk te onthouden zijn, de tekst moet impact hebben binnen die paar seconden na het zien.
Wat een slogan perfect maakt is de eenvoud ervan, en de woorden moeten in staat zijn om de klant te overtuigen, betrokkenheid te creëren en vertrouwen tussen het merk en de consument op te bouwen. Maar let op, als er te algemene woorden worden gebruikt, kan de slogan falen in zijn doel.
Sommige merken gebruiken eenvoudige zinnen om hun product belangrijk te maken, zoals bijvoorbeeld Burger King “Eet het op jouw manier”, of de Mcdonald “Ik hou ervan”.
We kunnen zeggen dat een claim succesvol kan worden door verschillende aanpassingen, zoals:
- Kort: tussen de drie en tien woorden;
- Eenvoudig: bestaande uit eenvoudige en begrijpelijke woorden;
- Exclusief: uniek in zijn soort, mag niet aan andere claims doen denken;
- Eerlijk: moet het vertrouwen van de klant weten te winnen;
- Aantrekkelijk: een unieke service aanbieden;
- Efficiënt: gemakkelijk herinnerd worden door de eindgebruiker;
- Direct: onmiddellijk de aandacht trekken voor het product waarvoor het is ontworpen.
Er zijn enkele technieken die door verschillende merken worden gebruikt om de claim zo goed mogelijk in het geheugen van de eindgebruiker te bewaren.
Sommige strategieën omvatten alliteratie, herhaling en rijm, zodat de zin leuk, catchy en daardoor heel gemakkelijk te onthouden.
Hoe een slogan voor een bedrijf te bedenken

Om er een te creëren die functioneel is, dat wil zeggen in staat om de filosofie van een merk uit te drukken, is het noodzakelijk om een geschikte strategie vast te stellen, die desgewenst in twee fasen kan worden opgesplitst:
- Analysefase: identificeren via de marktanalyse welke waarden belangrijk zijn; het is zeer belangrijk om de unique selling proposition te definiëren, dat wil zeggen de waardepropositie van een bedrijf, door middel van een reeks factoren die het mogelijk maken om het te differentiëren en herkenbaar uniek te maken, ten opzichte van de concurrenten. Op deze elementen è het noodzakelijk om te werken aan het creëren van een origineel slogan, dat in staat is om de aandacht van de doelgroep te trekken en hun beslissingen te beïnvloeden;
- Creatieve fase: een slogan moet niet alleen een bepaald concept uitdrukken, maar ook in staat zijn om emoties en gevoelens bij de eindgebruiker op te roepen.
Hoe en waar een slogan te gebruiken

Nadat je een slogan hebt gemaakt, è het raadzaam om deze op goed zichtbare plaatsen te gebruiken waar de klanten hem kunnen zien, zoals bijvoorbeeld:
- Binnen de bedrijfswebsite;
- Binnen de visitekaartjes;
- Bovenop de verpakking van de producten;
- Op de profielen van de sociale kanalen van het bedrijf.
Benut je slogan met Framework360

Een effectieve slogan kan bovendien essentieel zijn voor het gebruik van een landingspagina in jouw advertentiecampagne.
Met het platform Framework360 kun je namelijk een perfecte landingspagina maken, gebruikmakend van de intuïtieve werking van de visual builder, en, eenmaal gemaakt, kun je erin je slogan invoegen en deze gebruiken in de verschillende secties van jouw advertentiecampagne.
Probeer Framework360
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.