
Het WhatsApp Business account is ontstaan om een bedrijf in staat te stellen rechtstreeks met zijn klanten te communiceren.
Maar voordat je begint met het gebruik van WhatsApp Business, is het noodzakelijk om een aantal stappen te volgen:
- De applicatie downloaden;
- Een telefoonnummer registreren;
- Een account aanmaken door de naam van het bedrijf in te voeren en een profielfoto te uploaden;
- Een bedrijfsprofiel aanmaken, dankzij de sectie ontdekken, en vervolgens bedrijfsprofiel is het mogelijk om enkele informatie over het bedrijf toe te voegen, zoals bijvoorbeeld een beschrijving van de activiteiten, adres, openingstijden.
Hoe de belangrijkste kansen van WhatsApp Business te bekijken

Een van de belangrijkste nieuwigheden van WhatsApp Business is dat het bedrijven de mogelijkheid biedt om direct met hun klanten te communiceren. Onder andere innovatieve kenmerken zijn:
- Activiteitenprofiel: met deze functionaliteit kan een bedrijf alle informatie delen die het wil met zijn klanten, daarnaast kan het: zijn logo, een e-mailadres, een website en een fysiek adres van de locatie van de activiteit invoegen;
- Statistieken: het is mogelijk om het aantal verzonden, afgeleverde en ontvangen berichten te raadplegen, evenals de werkelijke weergaven van de berichten;
- Categorisering van contacten: er kunnen enkele labels worden gebruikt om klanten beter te classificeren;
- Automatische berichten: functionaliteit waarmee het bedrijf snelle antwoorden kan vooraf instellen voor de meest voorkomende vragen, die vervolgens naar alle contacten kunnen worden verzonden of welkoms- of ondersteuningsberichten voor klanten kunnen worden gemaakt;
- Inclusie met het Facebook-account: dat wil zeggen synchronisatie met Facebook Messenger van het bedrijf;
Hoe de functies van WhatsApp Business te bekijken

De app WhatsApp Business biedt verschillende functies die in staat zijn om een bedrijf effectief te beheren. Om deze functies te ontdekken, is het nodig om de sectie Andere opties op Android-apparaten of Instellingen op iPhone-apparaten te raadplegen en de sectie Activiteitstools te bekijken, waar je de volgende tools kunt vinden:
- Catalogus: in deze sectie is het mogelijk om de producten en diensten van een bedrijfsaccount in te voeren;
- Directe link: door het delen van automatisch gegenereerde directe links kunnen nieuwe klanten directe berichten naar het bedrijf sturen;
- Berichttools: door gebruik te maken van sjablonenberichten van WhatsApp is het mogelijk om vooraf standaardgesprekken te creëren, met de mogelijkheid om te kiezen uit drie categorieën, zoals afwezigheidsbericht, welkomstbericht en snelle antwoorden
- Labels: dankzij deze functie is het mogelijk om gesprekken met klanten in categorieën te organiseren, zoals bijvoorbeeld “Nieuwe Klanten”.
Hoe automatische berichten te maken op WhatsApp Business

Zoals we eerder hebben gezegd, zal er onder de verschillende mogelijkheden van de applicatie een optie zijn om verschillende soorten automatische berichten in te stellen via de sectie activiteiten.
Afwezigheidsberichten maken op WhatsApp Business
Via deze functionaliteit is het mogelijk om een automatisch bericht voor te programmeren dat zal worden doorgestuurd naar mensen die contact opnemen met de activiteit via WhatsApp Business, op een moment dat niet beschikbaar is; bovendien is het mogelijk om via de sectie uren de verzendmodus van het bericht te kiezen, namelijk:
- Altijd verzenden: stelt in staat om een automatisch bericht te verzenden wanneer een gebruiker probeert contact op te nemen met de activiteit die op dat moment offline is;
- Aangepaste uren: è mogelijk om vooraf bepaalde tijden te selecteren waarop er een automatisch bericht naar klanten zal worden verzonden;
- Buiten openingstijden: door deze aanduiding te selecteren, wordt het automatische bericht alleen buiten de openingstijden verzonden. Uiteraard is het noodzakelijk om openingstijden voor de onderneming in te stellen voordat je deze optie kunt kiezen.
Welkomsberichten maken op WhatsApp Business
Maakt het mogelijk om een gepersonaliseerd welkomstbericht te sturen naar alle mensen die de onderneming voor de eerste keer contacteren via WhatsApp Business.
Snelantwoorden maken op WhatsApp Business
Dankzij deze sectie è het mogelijk om de contacten tussen een bedrijf en de klant te versnellen.
Snelantwoorden maken het mogelijk om gepersonaliseerde berichten te versturen die de onderneming vaak naar zijn klanten stuurt; een voorbeeld van een snelantwoord kan een dankbetuiging zijn.
Hoe de verschillen en overeenkomsten tussen WhatsApp Business en WhatsApp messenger te herkennen

De belangrijkste verschillen tussen WhatsApp business en zijn Messenger-versie zijn als volgt:
- De WhatsApp Business-app is ontstaan met het doel uitsluitend door bedrijven te worden gebruikt;
- Het pictogram van WhatsApp Business wordt gekenmerkt door een B;
- Via de beschrijving van het account kunnen de informatie over het bedrijf worden weergegeven;
- De app kan ook worden gebruikt vanaf het vaste nummer van het bedrijf;
- Er kunnen standaard snelle antwoorden worden gemaakt die naar klanten kunnen worden gestuurd.
Tussen de gemeenschappelijke punten van WhatsApp Business en WhatsApp Messenger zijn de volgende te vinden:
- Beide versies van WhatsApp zijn beschikbaar, niet alleen op telefoon, maar ook op pc, Mac en tablet;
- Beide apps zijn volledig gratis;
- Beide applicaties onderscheiden zich door directe messaging;
- Je kunt zowel afbeeldingen, video's als externe links verzenden;
- De grafische configuratie van de chat è gelijk, eenvoudig en intuïtief voor beide apps;
- In beide applicaties is het uiteraard mogelijk om een profielfoto in te stellen.
Integreer WhatsApp Business met jouw site dankzij Framework360
Dankzij dit hulpmiddel, zoals we hebben gezien, zal het beheren van direct contact met klanten uiterst eenvoudig, efficiënt en tegelijkertijd professioneel zijn.
WhatsApp Business kan namelijk de kwaliteit van de business die je aanbiedt verbeteren, vooral wat betreft de "klantbeleving", door deze rechtstreeks aan jouw website te koppelen, met behulp van de visual builder van Framework360.
Dankzij Framework360 is het inderdaad uiterst eenvoudig om de verbinding tussen de website en jouw account WhatsApp Business. In de footer heb je feitelijk de mogelijkheid om op een eenvoudige manier een knop toe te voegen, die rechtstreeks naar de chat van WhatsApp Business leidt, zodat je zo een directe communicatie- en ondersteuningskanaal hebt dat door jou wordt beheerd.
Probeer Framework360 gratis!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.