
Google Trends è een gratis hulpmiddel van Google dat de zoekopdrachten van gebruikers analyseert en echte trends genereert!
Google Trends è ook een zeer krachtig hulpmiddel voor concurrentieanalyse en om goede on-page SEO te doen.
Google Trends è beschikbaar zowel in de klassieke desktopversie op de betreffende site als in de versie voor smartphones en tablets.
Dit interessante hulpmiddel van Google stelt marketeers in staat om trends op het web te detecteren, maar ook om te analyseren hoe en wanneer bepaalde zoekwoorden op het web worden gezocht.
Wat is Google Trends en hoe werkt het

Google Trends werkt dankzij de gegevens die worden geleverd door de Knowledge graph (de beste resultaten voor elk onderwerp) zowel op Google Search als op Google News en YouTube.
Dit systeem maakt de aggregatie van top trending onderwerpen op dat moment mogelijk, altijd op de drie referentieplatforms op basis van het totale zoekvolume.
In feite is het op Google Trends è mogelijk om de site te ondervragen over een willekeurige zoekopdracht.
In deze enorme database worden alle zoekopdrachten, vragen of hoe dan ook de zoekwoorden die gebruikers over dat specifieke onderwerp invoeren, geanalyseerd en verwerkt.
Hoe Google Trends-gegevens te gebruiken
De zichtbare cijfers met betrekking tot de verschillende zoekopdrachten zijn niet echt maar statistisch van 0 tot 100, een beetje zoals het geval is bij de zoekwoordanalyse van Google ADS.
Bovendien kunnen de opgezochte gegevens in csv worden geëxporteerd en worden ze voortdurend bijgewerkt, praktisch in realtime.
Dit alles geeft je de mogelijkheid om een echte webmarketingstrategie te creëren en ook te analyseren hoe de concurrentie zich beweegt.
Uiteindelijk kun je met Google Trends:
- De zoekfrequentie van een bepaald onderwerp ontdekken;
- De periodes van het meeste verkeer op bepaalde zoekwoorden;
- Of de zoekopdracht "heet" is of dat de trend afneemt.
Zonder twijfel is dit hulpmiddel erg belangrijk voor veel professionele figuren op het web, zoals:
- Copywriters en social media managers: dit hulpmiddel is zeer nuttig om trending onderwerpen te ontdekken die behandeld moeten worden;
- SEO-specialisten: omdat het essentieel is om te begrijpen welke zoekwoorden te gebruiken om hun pagina's te optimaliseren vanuit een SEO perspectief. Dit hulpmiddel is in deze context erg nuttig.
Trucs en tips voor het gebruik van Google Trends
Hier zijn enkele nuttige tips om dit hulpmiddel voor zoekwoordanalyse optimaal te benutten:
- Realtime nieuws: alreeds op de homepage is het mogelijk om te filteren op talloze variabelen (waaronder regio's en geografische locaties) de meest trending nieuwsitems in flexibele tijdsintervallen;
- Zoektrends: in de sectie van het menu "zoektrends" vindt u niet het onderwerp maar de individuele trending zoekwoorden, ook hier filterbaar op veel verschillende variabelen;
- Gerelateerd onderwerp: een beetje zoals bij Google Ads is het ook mogelijk in Google Trends om onderwerpen samen te voegen om long tail te vinden voor het analyseren van gerelateerde onderwerpen (er is inderdaad een tabblad onderaan links met deze naam);
- Vergelijk zoektermen om de concurrentie te analyseren: ga gewoon naar de sectie "Verkennen" en vergelijk twee termen door eerst één in te voeren en vervolgens de tweede toe te voegen via het tabblad "
Uiteindelijk is Google Trends è een krachtig hulpmiddel dat aansluit bij de logica van Google van onderlinge verbinding tussen onderwerpen, echt krachtig zowel voor creators als voor webanalisten.
En wat na het vinden van de markttrends?
Nadat je de markttrends hebt gevonden, hoef je niets anders te doen dan een website te maken om het trending product of de dienst te verkopen.
Framework360 è is het eerste complete platform voor digi-taal marketing, dat je zal helpen om, via talrijke maar intuïtieve schermen en vensters, je persoonlijke site in totale autonomie te creëren en beheren.
Nadat je je comfortabel hebt geregistreerd via de volgende link en dus je omgeving hebt gecreëerd, ben je klaar om te beginnen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.