
Locatie, uniciteit, beroemde chefs en veel andere aspecten die het verschil kunnen maken.
De horeca is zeer complex en het is moeilijk om echt het aantal klanten van een restaurant te verhogen.
Er zijn echter maatregelen en marketingtechnieken die deze operaties gemakkelijk kunnen maken.
Nuttige tips om de klanten van jouw restaurant te verhogen: marketing en webmarketing

Met effectieve marketing en goed doordachte webmarketing zullen de klantenstromen van jouw restaurant niet alleen seizoensgebonden zijn, maar continu gedurende het hele jaar.
De eerste stap zou kunnen zijn om strategische partnerschappen aan te gaan met complementaire activiteiten en influencers op sociale media.
Op webniveau zal het essentieel zijn om een moderne en functionele website te hebben, evenals een aanzienlijk aantal kwalitatieve positieve recensies.
Het zal ook net zo belangrijk zijn om een duidelijke strategie voor webadvertenties via Google en Facebook-ads te hebben.
In de tutorial over hoe je klanten voor hotels kunt vinden, leg ik uit hoe dit mogelijk is, maar laten we specifiek ingaan op jouw restaurant.
Aantal klanten van jouw restaurant verhogen: partnerschappen creëren met influencers en beroemdheden en een strategische sociale aanwezigheid hebben
Zowel online als offline moet je proberen een netwerk van verwante en complementaire activiteiten te creëren: beroemde chefs, live evenementen en muzikale begeleiding, maar ook bekende influencers en beroemdheden op social media (tegen betaling uiteraard). Dit zal alleen maar de aandacht op jou vestigen en de betrokkenheid van het publiek vergroten.
Wat betreft sociale media, in dit geval zoals bij hotels, gaat het om het benutten van de mogelijkheden van Facebook en Instagram.
Op deze sociale media zal het dus belangrijk zijn om foto's van de gerechten van jouw restaurant te tonen, misschien in de context van de binnenkant van jouw zaak en op bijzondere locaties die alleen jij kunt hebben, foto's van het personeel en de chefs aan het werk, zodat zij de passie overbrengen die zij voor koken hebben.
Creëer dus een vriendelijke maar professionele communicatie, creëer een unieke stijl en breng emotie en passie over!
Alleen zo kun je in contact komen met je toekomstige klanten.
Gebruik tenslotte warme en uitnodigende filters, en probeer de tonen en kleuren van je berichten te uniformeren, dit zal alleen maar helpen om het algoritme tevreden te stellen en meer zichtbaarheid te genereren.
Hoe het aantal klanten van jouw restaurant te verhogen: website
Een beetje zoals bij het hotel, heeft ook het restaurant een belangrijke online aanwezigheid nodig. Naast strategisch ingestelde sociale media, moet ook een moderne en betrouwbare website bezoekers van de sociale media zelf en van de advertentiecampagnes op deze platforms en Google Ads (nuttig om in te spelen op de duidelijke behoeften van gebruikers) kunnen aantrekken.
Niet alleen dat, de website van een restaurant moet een gedetailleerd formulier bevatten waarmee bezoekers de beschikbaarheid kunnen bekijken en een tafel kunnen reserveren, waarbij de resterende plaatsen worden weergegeven (een cruciaal element van het schaarsteprincipe van Robert Cialdini).
Hoe je klanten van je restaurant kunt verhogen: aanbiedingen
Zowel op de website als op sociale media zullen de aanbiedingen belangrijk zijn.
Deze zijn eigenlijk een uitstekende strategie om in combinatie met Facebook ADS te gebruiken, door gerichte gesponsorde campagnes voor die specifieke aanbieding te creëren.
De kenmerken van aanbiedingen voor een restaurant zijn:
- Echte voordelen voor de klant (kortingen, verblijven in hotels of unieke en exclusieve evenementen);
- Tijdgebonden aanbiedingen, ook vrij beperkt, en ook een beperkt aantal beschikbaarheid (altijd volgens het principe van schaarste waar we eerder naar verwezen hebben);
Ontwikkel ook promoties het hele jaar door met behulp van ondersteuningsportalen zoals TheFork.
Sommige goede suggesties voor aanbiedingen voor je restaurant zijn:
- Creëer wekelijkse dagen met wijnproeverijen en gratis gerechten (bijvoorbeeld vrijdag vis of donderdag aperi-buffet)
- Maak een verbinding met de klanten via de automatiseringen van je nieuwsbrief campagnes.
Het is belangrijk om je database op een slimme manier te beheren, bijvoorbeeld door degenen die jarig zijn te herinneren aan het aanbod dat alleen voor hen geldt.
Hoe klanten in je restaurant te verhogen: de recensies
Je doelen in deze situatie zijn duidelijk: veel en goede recensies hebben en negatieve vermijden.
Om dit te doen is het belangrijk om deze aanwijzingen te volgen:
- Analyseer de huidige recensies en de negatieve, bestudeer ze en begrijp of de kritiek echt is of niet. Probeer op dit punt het probleem op te lossen als je hebt begrepen dat er echt een probleem is.
- Reageer altijd op kritiek op een constructieve manier.
Als in een recensie staat dat jouw personeel è chagrijnig is, maar het is een geïsoleerd geval, dan zegt de gebruiker waarschijnlijk niet de waarheid.
Als er echter nog tien andere zijn met hetzelfde probleem, probeer dan het probleem op te lossen (in dit geval de vermeende onbeleefdheid van het personeel).
Niet alleen dat, als je veel positieve recensies hebt, benut ze, deel ze op de site, op sociale media, kortom geef ze maximale aandacht.
Een tevreden klant brengt nieuwe tevreden klanten en mond-tot-mondreclame...werkt!
Hoe klanten in jouw restaurant te verhogen: loyaliseer de klanten

Érg moeilijk dat, afgezien van trouwe klanten, een nieuwe klant opnieuw bij jou terugkomt na zijn eerste keer, er is gewoon te veel concurrentie!
Maar het zal juist het zich onderscheiden van de concurrentie zijn dat je helpt om deze moeilijkheid met de klanten te overwinnen.
Je kunt inderdaad periodiek rechtstreeks contact opnemen via berichten of e-mail, ook promotioneel, met klanten die al een ervaring in jouw zaak hebben gehad
Het zal daarom belangrijk zijn om de gegevens van de klant te ontvangen (misschien met een systeem dat geïntegreerd is met de wifi-verbinding van de zaak of een korte online vragenlijst aan het einde van de ervaring, indien gewenst), en deze te benutten om de kans niet te laten ontsnappen om deze laatste te loyaliseren.
Let echter altijd op niet te opdringerig en aandringend te zijn, klanten waarderen meestal discretie en formaliteit in contacten met een bedrijf in een veld zoals de horeca.
Bovendien zal jouw aanwezigheid op sociale media essentieel zijn voor het ontvangen van terugkerende klanten, door hen bijvoorbeeld te stimuleren met nieuwe gerechten en nieuwe ideeën.
Laatst handige tips om klanten in jouw restaurant te vergroten en huidige klanten te loyaliseren zijn:
- Ontmoetingen met de chef: de klant zou het op prijs kunnen stellen om een bezoek van de chef te krijgen tijdens de service, voor een snel gesprek over hoe de ervaring verloopt.
- Maximale zichtbaarheid voor beoordelingen: naast op de website en sociale media, toon je ook je prijzen en beoordelingen in het restaurant, en druk de certificaten van uitmuntendheid af.
Een webmarketingstrategie voor restaurants creëren met Framework360

Framework360, het innovatieve essentiële marketingplatform, stelt je in staat om alles te doen wat we hebben uitgelegd dankzij de mogelijkheid om een super geoptimaliseerde website voor het restaurant te creëren die is geoptimaliseerd voor snelheid en functionaliteit, en die integreert met webmarketingstrategieën, zoals het geavanceerde systeem van nieuwsbrief en marketingautomatisering, evenals een geïntegreerd CRM.
Je hebt geen vaardigheden in webontwikkeling en programmeren nodig, het enige wat je hoeft te doen is de plugin te installeren die het meest geschikt is voor het idee van de website voor jouw activiteit en beginnen met configureren dankzij de intuïtieve visual builder die geïntegreerd is.
Toon de foto's van jouw menu en gerechten op de homepage, voeg klanten toe via het speciale formulier en maak een nieuwsbrief automatiseringscampagne om met hen te communiceren.
Bovendien biedt het platform de mogelijkheid om een speciaal ontworpen plugin voor horeca te installeren, waarmee je aspecten zoals reserveringen, inventaris en thuisleveringen kunt beheren; en daarnaast een specifieke genaamd "kassa", die je kunt gebruiken als je deze operatie via het platform wilt beheren.
Dit en nog veel meer op een geheel eenvoudige, snelle en efficiënte manier dankzij Framework360.
Ter conclusie, het vergroten van de klanten van je restaurant, naast een doorlopende taak van beheer en monitoring van de klanten, è het resultaat van geïntegreerde marketing zowel online als offline.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.