Hoe marketingautomatisering te doen

Hoe marketingautomatisering te doen

Moderne marketing heeft geen andere doelen dan die van 20 jaar geleden (verdienen en laten verdienen), maar de middelen om deze te bereiken zijn radicaal veranderd.

Een van de absoluut innovatieve aspecten van moderne webmarketing is automatisering.

MA of Marketing automation is de tak van marketing die het gebruik van software, meer of minder complex, omvat dat repetitieve marketingactiviteiten en -functies automatiseert.

Met gegevens in de hand, dankzij marketingautomatisering neemt de gemiddelde productiviteit van bedrijven die het gebruiken met 15% toe en de activiteit gaat naar ROI na een boekjaar sinds de adoptie.

Wat is automatisering en hoe maak je er een?

Wat is automatisering en hoe maak je er een?

Marketingautomatisering kan worden uitgedrukt in talloze vormen van repetitieve communicatie die een marketingautomatisering genereert:

  • Email Marketing;
  • Landingspagina's en call-to-action gekoppeld aan nieuwsbrieven;
  • Contactvoorspelling lead scoring;
  • Leadbeheer: het beheer van al verworven contacten die "opgewarmd" en gevoed moeten worden;
  • CRM-integratie: de automatiseringen gekoppeld aan verjaardagen, evenementenagenda's en herinneringen voor klanten in je database;
  • Social media marketing: om berichten en verhalen te plannen en het aantal volgers te automatiseren;

In de moderne marketing gebruiken grote bedrijven vaak automatiseringstools (gemiddeld 75% van hen).

De echte voordelen van automatiseringen en marketingautomatisering

Volgens veel studies zijn de echte voordelen van marketingautomatisering:

  • Tijd: je bespaart minstens 74% van de tijd berekend in gewerkte uren die nodig zijn om bepaalde handelingen handmatig uit te voeren;
  • Klantbetrokkenheid: studies hebben een toename van meer dan 68% in klantbetrokkenheid vastgesteld bij bedrijven die automatiseringen gebruiken of activiteiten in marketingautomatisering uitvoeren. Dit komt omdat klanten automatisch op dezelfde manier worden gevolgd (ook al is het gepersonaliseerd);
  • Up-selling: automatisering leidt tot een grotere mogelijkheid om nieuwe producten aan betrokken klanten te verkopen.

Doel van automatiseringen en marketingautomatisering

De hoofd doelen van marketingautomatisering zijn:

  • Het optimaliseren van de processen die leiden tot het verwerven van nieuwe klanten;
  • Beheren van lijsten met oude klanten (leads) en optimalisatie van de leadgeneratie;

Mogelijke nadelen van marketingautomatisering

Er zijn uiteraard ook nadelen verbonden aan het gebruik van automatiseringen.

In wezen zijn dit:

  • Vaste kosten voor de initiële ontwikkeling van software, maar ook maandelijkse vergoedingen voor hun werking;
  • Overmatige afhankelijkheid van de gebruikte technologie: op het moment dat de software niet meer werkt, loop je het risico de concurrentievoordelen te verliezen die je hebt behaald.

Hoe werkt marketingautomatisering?

Hoe werkt marketingautomatisering?

We hebben gesproken over marketingautomatisering, de definitie, de voordelen, de nadelen en de belangrijkste doelstellingen.

Laten we nu meer in detail ingaan op de activiteiten die een marketingautomatiseringsactiviteit uitvoert:

Lead nurturing: we hebben al gesproken over het belang van automatiseringen op het gebied van e-mailmarketing.  Echter, het is ook belangrijk om dieper in te gaan op lead nurturing oftewel de keuze van specifieke kanalen voor elke contactpersoon (natuurlijk op een geautomatiseerde manier) om de communicatie met de lead te voeden.

Trefwoord is personalisatie in de communicatie, zelfs als deze geautomatiseerd is.

Lead scoring: lead scoring is een automatische beoordeling van de waarde van de lead op basis van zijn activiteiten zoals het openen van de e-mail, het downloaden van inhoud en alle acties die verbonden zijn met jouw webmarketing systeem. Geweldige manier om klanten te targeten en segmenteren.

Het verschil tussen lead grading en lead scoring is dat als lead scoring een automatisering is die de activiteiten van de lead evalueert, lead grading daarentegen de persoonlijke gegevens evalueert door de doelgroep te segmenteren op basis van deze factoren (demografische gegevens, werk en alle objectieve kenmerken van de lead).

Monitoring en analyse van gegevens: ook monitoring en analyse van gegevens (met de bijbehorende tracking) kan worden geautomatiseerd. Automatiseringen zoals het registreren van de activiteiten die een gebruiker op een site uitvoert of het registreren van gegevens die voortkomen uit deze activiteit zijn essentieel voor een geïntegreerd webmarketingplan (fundamenteel voor het doen remarketing).

Automatiseringen via koppeling met CRM: de mix tussen automatiseringen en het gebruik van CRM è perfect om verder te gaan dan alleen het registreren van klanten en gerelateerde gegevens. Dit biedt automatische gerichte communicatie.

Uiteindelijk maakt marketingautomatisering een extreme segmentatie van de doelgroep mogelijk, zowel op basis van intrinsieke factoren als op basis van objectieve factoren van leads, de vermindering van de CAC (kosten per acquisitie) en een effectievere en gerichte lead nurturing.

Sommige voorbeelden

Laten we nu enkele voorbeelden van automatiseringen bekijken die bedrijven helpen om de fasen van acquisitie, beheer en "voeding" van leads te versnellen en te optimaliseren.

Klassieke voorbeelden van automatisering zijn:

  • Het verzenden van een antwoordmail na inschrijving voor de nieuwsbrief of simpelweg bij het indienen van een informatieverzoek via een website of het versturen van een verjaardagswens;
  • Ook in de e-commerce zijn er nuttige automatiseringen om het percentage verlaten winkelwagentjes te verlagen en de verkopen te verhogen. Ook op dit gebied is e-mailmarketing gekoppeld aan deze portals zeer nuttig om de betrokkenheid met ongeveer 30% te verhogen.
  • Tool voor social media marketing: er zijn programma's die in staat zijn om de uitgestelde publicatie van verhalen en berichten op verschillende sociale kanalen te automatiseren. Bureaus en zelfstandigen gebruiken deze tools om niet te veel gebonden te zijn aan tijden en voorwaarden om hun prestaties te optimaliseren.

Automatiseringen zijn niet strikt verbonden met webbeheer, ze kunnen ook sms'jes en mobiele messaging-applicaties zoals WhatsApp gebruiken. 

Maak automatiseringen voor jouw bedrijf direct met Framework360

Maak automatiseringen voor jouw bedrijf direct met Framework360

Framework360 è het beste Italiaanse platform om automatiseringen te creëren dankzij de talrijke secties en functionaliteiten die het biedt.

We hebben het inderdaad over een compleet platform dat in staat is om zelfs zeer complexe automatiseringen te beheren, waaronder filters voor apparaten, filters voor datum, filters voor sector (met gepersonaliseerde lijsten), maar het kan ook campagnes maken die gekoppeld zijn aan e-mail, sms en WhatsApp, naast het verbinden met het geavanceerde tracking systeem dat is geïntegreerd in de sites die op dit platform zijn ontwikkeld. Het biedt tenslotte functies gerelateerd aan e-commerce zoals de beheer van verlaten winkelwagentjes en de geavanceerde tracking van de activiteiten die door de gebruiker op het portaal worden uitgevoerd.

Probeer Framework360

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken op het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.