
De wereld van video è in opkomst op het web. YouTube, hoewel het zich in een fase van grote transformatie bevindt (het begint veel concurrenten te krijgen, een probleem dat het eerder niet hoefde te beheren), è een zeer nuttig hulpmiddel voor marketing en het bereiken van nieuwe klanten.
Elke maand verbinden 1,9 miljard gebruikers zich met YouTube en meer dan 70% doet dit via smartphone!
De markt è nog steeds in uitbreiding en het opzetten van een effectieve marketingstrategie met YouTube è een oplossing (misschien geïntegreerd met andere webmarketingstrategieën), die zeer lucratief is.
Hoe digitale marketing te doen met YouTube

Om marketing te doen met YouTube, net als bij alle webactiviteiten, è het essentieel om een strategie op te zetten en te beheren:
- Doel: de reden waarom je geld en tijd investeert in dit project, wat je wilt bereiken;
- Analyse: als je overtuigd bent en weet wat je doelen zijn, doe nu een marktanalyse en begrijp of jouw sector je kan laten verdienen;
Sommige nuttige tips voor marketing op YouTube:
- Zorg voor de uitstraling van het kanaal: om marketing op YouTube te doen, moet je het kanaal aantrekkelijk en uitnodigend maken voor je potentiële klanten. Zorg daarom voor: profielfoto's, banners en thumbnails van video's die consistent en harmonieus zijn, en probeer je merk duidelijk zichtbaar te houden;
- Aandacht voor titels en seo: net als bij websites hebben ook de titels van YouTube-video's cruciale betekenis in een seo-strategie en dus ook voor je online marketing. Indexeer ze daarom op specifieke keywords die aansluiten bij je doelgroep. Ook de tags moeten consistent zijn;
Andere nuttige elementen om in te stellen voor marketing met je YouTube-video's zijn de YouTube-tabbladen.
De YouTube-tabbladen worden weergegeven door de "i" rechtsboven in de video.
Deze zijn erg belangrijk omdat è een uitstekend hulpmiddel is om de aandacht van de gebruiker te trekken en hem langer op jouw kanaal te houden, zodat hij nieuwe inhoud kan consumeren.
Niet alleen dat, met dit hulpmiddel raden we je ook sterk aan om externe inhoud van YouTube toe te voegen, zoals sociale media en websites.
Hoe je kaarten in YouTube invoegt
Om kaarten in YouTube in je video in te voegen, moet je:
- Naar "Creator Studio" gaan, in de sectie "videobeheer";
- Kies uit het contextmenu bij de video waar je de kaart wilt invoegen, juist de sectie "Kaarten" en ga naar voeg kaart toe. Nu moet je het type en de kenmerken van je kaart kiezen en klikken op "Aanmaken".
Er zijn ook eindschermen die dezelfde logica volgen en ook beter zichtbaar zijn. Volg dezelfde procedure maar selecteer Eindscherm".
Een ander belangrijk element zijn de YouTube-afspeellijsten.
Hoe afspeellijsten op YouTube te maken
In de tabbladen kun je ook de afspeellijsten invoegen. Dit zijn verzamelingen van video's die hetzelfde macro-onderwerp hebben.
Deze operatie is uitstekend om je thematische focus duidelijk te maken voor de gebruikers, en aan de andere kant zullen ze zo ook meer eenvoud en praktische bruikbaarheid hebben bij het vinden van interessante inhoud.
Om een afspeellijst op YouTube te maken, hoef je alleen maar tijdens het uploaden van de video "afspeellijst maken" te selecteren en hier ga je alle video's verzamelen die over hetzelfde onderwerp gaan.
Hoe een video voor YouTube te produceren
Tenslotte, laten we enkele tips bekijken over hoe je je eigen video's kunt produceren:
- Kortheid en duidelijkheid van inhoud: weinig concepten maar duidelijk, een paar minuten video om alles te hebben wat de gebruiker zoekt, zonder het risico dat hij moe wordt of zelfs niet op je video klikt vanwege de lange duur;
- Costanza en beheer van een redactioneel plan wekelijks of maandelijks, op maat gemaakt.
- Begin met het benutten van YouTube-verhalen: in tegenstelling tot wat het lijkt, zijn ze eigenlijk een geweldig hulpmiddel, vooral na het succes dat dit formaat heeft gehad op Instagram en Facebook. Geweldig om de betrokkenheid en de aandacht van de gebruiker te vergroten. Deze functie vervalt na 7 dagen en alleen accounts met meer dan 10.000 abonnees kunnen hiervan profiteren;
- Titels en spraakgestuurde zoekopdrachten: we hebben gesproken over het belang van het beheren van de titels van YouTube-video's vanuit SEO-oogpunt, maar gerelateerd aan dit onderwerp is het belangrijk om ook te praten over een steeds populairdere functie: spraakgestuurde zoekopdrachten. De titels van video's moeten ook bestaan uit eenvoudige trefwoorden, zodat gebruikers deze kunnen uitspreken tijdens een spraakgestuurde zoektocht op Android of met Siri!
- Voeg altijd de mogelijkheid toe om ondertitels te beheren: steeds meer gebruikers kijken video's zonder audio, dus het kan een belangrijke ondersteuning voor je marketing zijn om ondertitels in je video's te implementeren, waardoor je gebruikers extra gemak biedt.
Hoe te verdienen met YouTube
Laten we nu de kanalen en de echte tools bekijken om geld te verdienen op YouTube:
- Reclame à en sponsors: om één euro te verdienen met je YouTube-kanaal moet je 1000 weergaven hebben. Dit betekent dat als je niet een miljoen weergaven per maand hebt, je nooit een fatsoenlijk salaris zult verdienen.
Deze tools bieden een passief inkomen, aangezien een goed gemaakte video altijd weergaven kan genereren.
In dit geval moet je focussen op de kwantiteit. Om de monetisatie te activeren (dat wil zeggen, het koppelen van het Adsense-account) moet je minstens duizend abonnees en 4000 uur aan weergaven in een jaar hebben (zeker geen onbereikbaar doel).
Sponsors zijn daarentegen de oude "marchettes".
Eigenlijk moet je een product promoten tijdens een video. Of jij stelt jezelf voor om het te promoten tegen een afgesproken bedrag, of in het beste geval neemt de sponsor contact met je op om een specifiek product van hen te promoten.
Deze techniek wordt gebruikt door influencers die hun kanaalcontext benutten om aantrekkelijk te zijn in de ogen van potentiële sponsors. Van sponsor naar sponsor, kan men beginnen met het verdienen van verschillende honderden euro's tot echte contracten die influencers echt goed laten verdienen.
- Merchandise en producten: deze andere manier van verdienen, verbonden aan de inhoud die je op je YouTube-kanaal creëert, kan alleen werken als je begint bekend te worden en erin slaagt de aandacht van gebruikers te trekken die in jouw video's een zin, een logo of een ander herkenningskenmerk herkennen dat hen doet zeggen: "ja, ik koop een T-shirt omdat ik het leuk vind!".
T-shirts, posters, mokken, kortom alles wat jouw YouTube-kanaal verbindt met het visuele geheugen van de gebruiker, kan verhandeld worden.
Ook in dit geval moet je gevolgd worden door veel abonnees; je moet een echt merk worden. Experts raden minstens 100.000 abonnees aan.
- Affiliatie op YouTube: om te verdienen met de YouTube-affiliatie moet je specifieke video's maken met productrecensies, of gewoon het gebruik van dergelijke (beschreven in de bio van de video), die zullen worden gekoppeld aan een affiliate link. De commissies zijn niet hoog (10-15%), maar zoals we al eerder zeiden, als je een goede aantal klikken krijgt, kun je echt beginnen goed te verdienen.
Samengevat, YouTube è een wereld op zich die echter dezelfde logica volgt als webmarketing.
Zodra je jouw niche hebt gevonden, kun je echt beginnen te verdienen met jouw passies en jouw abonnees zullen je volgen terwijl ze dag na dag op jouw video's wachten!
Integreer jouw YouTube-business met framework

Framework360 è een complete platform voor alles wat met digitale marketing te maken heeft, en in dat opzicht kan het je verschillende tools bieden om te gebruiken om jouw business te verrijken, samen met YouTube, laten we enkele voorbeelden bekijken:
- Werken met beide platforms: een effectieve methode zou kunnen zijn om op beide platforms te werken, door video-inhoud aan te bieden die verband houdt met waar uw website over gaat. U kunt bijvoorbeeld een website voor videocursussen maken met Framework360 en previews aanbieden via een YouTube-kanaal, of videohandleidingen aanbieden voor de werking van uw online site, en zo veel meer.
- Een site voor merchandise creëren: nadat we eerder hebben gesproken over het creëren van merchandise, zal het platform verschillende intuïtieve en snelle tools ter beschikking stellen voor de creatie van onze e-commerce website, waarmee we de producten die aan ons kanaal zijn verbonden kunnen verkopen.
- De videoblok van de visual builder benutten: Framework360 geeft je de mogelijkheid om je video's te gebruiken om je webpagina's te verrijken of zelfs een landingspagina te maken; het is eigenlijk voldoende om de intuïtieve visual builder van het platform om een video via een link rechtstreeks in het daarvoor bestemde blok in te voegen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.