
Pinterest wordt door veel bedrijven beschouwd als een sociaal kanaal, net als Facebook of Instagram.
In werkelijkheid zijn de gebruikers van Pinterest meestal niet geïnteresseerd in het creëren van nieuwe sociale connecties, maar eerder in het zoeken naar inhoud voor hun vragen of voornamelijk inspiratie.
Dit betekent dat Pinterest meer kan worden beschouwd als een soort zoekmachine, zoals bijvoorbeeld Google Afbeeldingen.
Marketingstrategieën op Pinterest

Er zijn enkele strategieën voor marketing op Pinterest die door elk bedrijf kunnen worden gebruikt om nieuwe klanten te werven.
Je kunt beginnen met het gebruik van Pinterest om waarde toe te voegen aan je inhoud en gebruikers naar je bedrijfswebsite of blog. Om een marketingstrategie met Pinterest op te stellen, is het nodig:
- Kennis hebben van je doelgroep;
- De mogelijkheden van Pinterest in SEO-termen benutten;
- De afbeeldingen van de Pins optimaliseren.
Hoe je jouw doelgroep voor Pinterest leert kennen
Als je de doelgroep kent waarvoor je jouw communicatie wilt richten, weet je ook welk type inhoud je moet creëren en welke thema's je moet behandelen.
Je Pinterest-profiel moet geoptimaliseerd zijn om je specifieke niche aan te spreken, dus het is belangrijk om aandacht te besteden aan:
- De biografie: binnen de biografie moeten de voordelen en details die je aan je gebruikers kunt bieden, duidelijk en beknopt worden opgenomen. Je hebt slechts 160 tekens, dus gebruik ze goed. Daarnaast is het belangrijk om een call to action in te voegen, oftewel een oproep tot actie, zoals bijvoorbeeld een knop om op je site te klikken;
- De profielfoto: Kies een profielfoto die jouw activiteit vertegenwoordigt, het is niet nodig om een fotoshoot te doen; je kunt namelijk ook gewoon een goede smartphone en goed licht gebruiken om foto's van hoge kwaliteit te maken;
- De naam van het profiel: Om je naam te creëren heb je 30 tekens, waarvan je zou moeten proberen ook enkele trefwoorden in te voegen die verwijzen naar jouw vakgebied, omdat je op deze manier, wanneer een gebruiker dat zoekwoord op Pinterest of Google zoekt, meer kans heeft om jouw profiel tussen de eerste zoekresultaten te zien.
Hoe de mogelijkheden van Pinterest te benutten vanuit SEO-perspectief
Pinterest voorstellen als een zoekmachine betekent ook weten hoe je de SEO (search Engine Optimization) kunt gebruiken.
Dit betekent dat je jouw inhoud moet creëren en optimaliseren zodat deze tussen de eerste resultaten van de smart feed van het sociale kanaal.
Het algoritme van Pinterest categoriseert de Pins die als belangrijker en relevanter worden beschouwd in reactie op zoekopdrachten, dus het werkt precies zoals Google.
Om ervoor te zorgen dat jouw gebruikers op Pinterest de antwoorden op hun behoeften vinden, moet jouw profiel geoptimaliseerd zijn volgens bepaalde criteria:
- Aanmaken van borden: om marketing te doen op dit sociale kanaal, moeten er binnen jouw borden inhoud aanwezig zijn die in staat is om jouw doelgroep te betrekken, en deze moeten uiteraard gebaseerd zijn op het vakgebied van jouw activiteit;
- Invoeren van zoekwoorden: op Pinterest, net als op elke andere zoekmachine, is het belangrijk om de juiste trefwoorden om het publiek te bereiken. De trefwoorden moeten worden opgenomen in Google, binnen de borden en Pins, dat wil zeggen in de naam en de beschrijving. Bovendien kunnen gebruikers op Pinterest foto's zoeken door filters in te stellen en gerelateerde en door het algoritme van het sociale netwerk voorgestelde trefwoorden in te voeren. Het is dus zeer bepalend om de juiste zoekwoorden binnen de borden.
Hoe de afbeeldingen van pins op Pinterest te optimaliseren
Pinterest è een sociaal netwerk waar uitsluitend wat betekent dat deze van kwaliteit moet zijn.
Als je wilt dat jouw inhoud wordt gedeeld, kan een van de visuele elementen die je kunt creëren om ook informatie over jouw bedrijf te integreren de infographic zijn, of hoe dan ook visueel impactvolle afbeeldingen en bij voorkeur verticaal.
Hoe een bedrijfsaccount op Pinterest te gebruiken

Hier zijn enkele tools die je kunt vinden door een bedrijfsaccount te activeren.
Gebruik maken van informatieve marketinginhoud
Pinterest biedt je niet alleen een kanaal voor inhoudsdeling voor jouw gebruikers, maar binnenin vind je ook informatiemateriaal, waarin wordt uitgelegd hoe je het platform kunt gebruiken om alle marketingacties voor jouw bedrijf te verbeteren. Daaronder vallen:
- Webinars en enkele tools voor bedrijven;
- Blogs over de laatste nieuwtjes van Pinterest.
Hoe analytische gegevens op Pinterest te bekijken
Pinterest Analytics is een tool waarmee je enkele monitoringsgegevens zeer belangrijk.
Dankzij deze informatie kan jouw bedrijf inhoud en strategieën identificeren om de marketingactiviteit te verbeteren.
Met de analytische gegevens die door Pinterest worden verstrekt, is het inderdaad mogelijk om zeer belangrijke informatie over een bedrijf en de doelgroep, over het profiel en de Pins, over de interesses van het publiek en over het verkeer dat de Pins naar de blog of w website hebben gebracht, te identificeren.
Eén actie die je minstens één keer per maand moet uitvoeren, is om de statistieken te controleren, zodat je de marketingstrategie op het betreffende platform kunt verbeteren.
Sterk gedetailleerde pins gebruiken op Pinterest
Gedetailleerde Pins, of Rich Pin, maken het mogelijk om aanvullende informatie toe te voegen aan de klassieke Pin, waardoor de visuele ervaring van de gebruiker wordt verbeterd.
Dit type Pin wordt gebruikt om de deler, interesse en de betrokkenheid van gebruikers te vergroten.
Er zijn verschillende typen Rich Pin:
- Pins van locaties: maken het mogelijk om een kaart, adres en telefoonnummer;
- Pins van artikelen: bevatten de titel, auteur en een paar regels van het artikel binnen de Pin;
- Pins van producten: vergemakkelijken de verkoop van een product, omdat ze in realtime de prijs aangeven en de beschikbaarheid van producten binnen winkels;
- Pin van recepten: bevatten nuttige informatie voor de bereiding van gerechten, zoals de ingrediënten of de kooktijd;
- Pin van films: stellen je in staat om bijvoorbeeld informatie te verkrijgen over de cast en de recensie van bepaalde films.
Hoe de tools voor bedrijven op Pinterest te gebruiken
Pinterest stelt met het business account ook in staat om verschillende tools te gebruiken zoals:
- Sponsorde Pins: tool die bedrijven in staat stelt om Pins aan te kopen met als doel bepaalde marketingdoelen te bereiken, zoals bijvoorbeeld het verhogen van beteiliging, of het verhogen van verkeer naar de site of blog. Dit soort Pin worden weergegeven aan gebruikers op basis van hun interesses binnen Pinterest.
- Aankoopbare pins: pins in dit geval in blauwe kleur die gebruikers in staat stellen om direct op het sociale netwerk te kopen, zonder Pinterest te verlaten;
- Opslaan-knop: knop binnen de site die je de mogelijkheid zal geven om je publiek te vergroten, waardoor gebruikers producten kunnen opslaan in hun favorieten. Op deze manier, telkens wanneer een gebruiker een product opslaat, verhoogt hij of zij feitelijk je Pins.
Integreer je bedrijf met Framework360

Dankzij deze verschillende tools beschikbaar voor Pinterest business, zal het eenvoudig en effectief zijn om ons werk te integreren en te verrijken via Framework360.
Het platform zal je veel digitale marketingtools ter beschikking stellen voor het creëren van jouw persoonlijke online activiteit, die je kunt versterken en uitbreiden via jouw Pinterest-account, bijvoorbeeld:
- Je producten tonen: als je bijvoorbeeld een e-commerce hebt, kun je inderdaad je catalogus ook op je Pinterest-account plaatsen en bovendien verkopen genereren rechtstreeks vanuit het sociale netwerk, dankzij de koopbare Pins waar we het al over hadden;
- Infographics en visuele inhoud over jouw bedrijf tonen;
- Webtracking benutten: Framework360 heeft een Web Tracking-module waarmee je informatie kunt halen over de conversies van bezoekers op websites. Door het ID van de Pinterest-pixel in te voeren (een tool die gegevens verzamelt om de acties van bezoekers op jouw website bij te houden op basis van cookies) en aan het platform aan te geven wat je wilt volgen met de sectie doelen, kun je de gegevens monitoren en op basis daarvan de conversiecampagnes optimaliseren.
Probeer Framework360
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.