Hoe online te verkopen

Hoe online te verkopen

Online verkopen, tegenwoordig, écht iets dat voor iedereen bereikbaar is. Het gaat om iets dat op verschillende manieren en met verschillende omzetvolumes kan plaatsvinden.

De wereld van online verkoop is echt zeer uitgebreid. Daarom verwachten we met deze gids, die in ieder geval zal proberen voldoende uitputtend te zijn, niet elk aspect te kunnen behandelen.

De grote merken van online verkoop

De grote merken van online verkoop

Het eerste wat bij iemand opkomt als het gaat om verkopen op internet, zijn zeker de grote namen zoals Ebay of Amazon.

Ebay brengt voornamelijk (maar niet alleen) particulieren met elkaar in contact die ook tweedehands producten kopen en verkopen. Je zou het bijna een site kunnen noemen die halverwege C2C en B2C ligt.

Wat betreft Amazon en andere marktplaatsen, spreken we daarentegen van een systeem van bijna uitsluitend B2C-verkoop. De consument koopt rechtstreeks bij Amazon.

Amazon zelf is verantwoordelijk voor het verzenden van het item, dat zich in zijn magazijnen bevindt. Hetzelfde geldt voor anderen, zoals Aliexpress of Zalando.

Nu we de bekendste namen van wereldwijde e-commerce hebben besproken, laten we eens kijken hoe een particulier producten op internet kan verkopen.

Hoe kun je online verkopen?

Hoe kun je online verkopen?

Laten we aannemen dat een individuele particulier internet wil gebruiken om online te verkopen.

Is dat mogelijk? Natuurlijk wel.

Allereerst moet je begrijpen op welke manier en wat je wilt verkopen. Hier zijn voornamelijk twee mogelijkheden:

  • Eigen producten verkopen;
  • Affiliate worden en je eigen website of blog gebruiken om producten van anderen te sponsoren.

Beide zijn zeer gebruikelijke en functionele methoden. Laten we ze van dichterbij bekijken.

Eigen producten verkopen

Dit is misschien de meest uitdagende methode, omdat het vereist dat je zelfstandig een soort identiteit, herkenbaarheid, opbouwt die jouw product identificeert (of het nu gaat om een tastbaar product, maar dit geldt ook voor een dienst die je aan het publiek wilt aanbieden).

Bovendien, als je online wilt verkopen, is het noodzakelijk om een eigen ruimte te hebben: een website of een blog.

In dit soort gevallen moet de aandacht zowel uitgaan naar het creatieve proces van het product, als naar de reclamecampagnes die ervoor zorgen dat het bekend wordt en dus door consumenten wordt gekocht.

Het is daarom raadzaam, als eerste vereiste, om sociaale profielen te hebben die overeenkomen met die van de verkoper of de blog/site. Dit zal helpen bij het leggen van de fundamenten van wat er daarna zal komen.

Wat daarna zal komen zijn zeker goed doordachte marketingcampagnes. Voor sociale media is het raadzaam te beginnen met een display advertising campagne.

Het doel is om de consumenten naar de site te brengen. Eenmaal daar zou het wenselijk zijn om op een niet-opdringerige manier hun e-mailadres te verkrijgen, om zo de afstand tussen hen en de verkoop van het product te verkleinen.

Dit alles valt onder een breder proces, dat van de conversie, wat in eenvoudige woorden betekent dat een gebruiker een product koopt, via verschillende momenten (formulier invullen, e-mail achterlaten, op link klikken, enz.).

Met andere woorden, het grootste deel van het werk, in gevallen zoals deze, ligt bij de promotie van het product.

Producten verkopen via influencers

Een verplichte vermelding gaat naar een bijzondere manier om een product bekend te maken, die de laatste jaren een sterke groeitrend vertegenwoordigt.

We kennen allemaal wel de influencers, oftewel die figuren die enorme zichtbaarheid genieten en duizenden, zo niet miljoenen, volgers hebben.

Juist vanwege deze zichtbaarheid wordt er tegenwoordig vaak gekozen om hen de sponsoring van een product toe te vertrouwen.

Tendensen zijn dat dit meestal een strategie is die vooral door bedrijven of producenten wordt aangenomen in plaats van door individuele particulieren, maar wat ons interesseert is de manier waarop dit werkt.

Vertrouwen op influencers betekent, via hun imago, het product te communiceren tot het hun publiek bereikt.

Over het algemeen hebben fans van deze of gene influencer de neiging om vertrouwen te hebben. Vooral als de betreffende influencer niet gewoon een bekende en beroemde persoon is, maar eerder een deskundige op het gebied in kwestie (een voor de hand liggend voorbeeld is Clio Make-up als het gaat om cosmetica).

Producten verkopen als affiliate

Het affiliate site is een zeer populaire strategie tegenwoordig.

Het wordt veel gebruikt in alle gevallen waarin men een site of blog heeft die zich richt op een bepaald onderwerp (bijvoorbeeld boeken of kleding), en men het gebruikt om producten van anderen te sponsoren.

Veel grote merken bieden affiliate programma's: Amazon, Zalando, Aliexpress, om maar enkele van de bekendste te noemen.

Bijna alle affiliateprogramma's zijn gebaseerd op commissies, met verschillende percentages en modaliteiten van krediet of inning (die in werkelijkheid niet veel van elkaar verschillen).

Dus, voor elk product dat de marketplace verkoopt via de affiliate-link van onze site, ontvangen wij als winst een percentage van de verkoop.

Over het algemeen vereist dit niet zoveel promotiewerk als dat nodig is voor de verkoop van eigen producten, omdat wordt aangenomen dat onze blog of website al een eigen doelgroep heeft.

Dus zullen zij het zijn die, gestimuleerd en overtuigd door onze site, op de affiliate-link klikken die hen vervolgens naar het product leidt dat wij aanbevelen.

Waarom producten online verkopen?

Waarom producten online verkopen?

Het is onbetwistbaar dat dit tegenwoordig een uiterst gangbare praktijk is, om talloze redenen.

De belangrijkste zijn zeker: omdat het kan en omdat je het in alle gemak kunt doen.

Tot de beschikking van deze sector zijn er vandaag de dag duizenden hulpmiddelen ontworpen om websites te verbeteren, zodat ze eerder worden gezien dan andere, of software voor het beheren van een magazijn, en ga zo maar door, met talloze andere oplossingen, bedoeld om evenveel situaties te beheren.

Online verkopen is tegenwoordig iets onmisbaars als je simpelweg wilt verkopen.

Zelfs wie een fysieke winkel heeft, kan zich de luxe niet veroorloven om zich niet tot internet te wenden.

Waarom?

Omdat het web exponentieel het aantal gebruikers en de verkoopmogelijkheden vergroot.

Denk maar aan een kleine handelaar met een kleine boetiek of winkel in een klein dorpje, die echter in staat is om zijn producten aan de andere kant van de wereld te exporteren. Onvoorstelbaar zonder internet.

Concluderend biedt internet een oneindigheid aan mogelijkheden en oplossingen voor iedereen die online wil verkopen. Alles wat nodig is, is passie en ondernemerschap. Professionaliteit en ervaring zullen beetje bij beetje volgen.

Verkoop online dankzij Framework360

Als je van plan bent om online te verkopen, dan zal Framework360 het perfecte hulpmiddel zijn voor het creëren en beheren van jouw online activiteit.

Framework360, het Italiaanse innovatieve en meest complete platform voor alles wat met digiitaal marketing te maken heeft, geeft je de mogelijkheid om jouw online omgeving te creëren en dienovereenkomstig jouw persoonlijke website in te stellen en te beheren, op een eenvoudige en effectieve manier, zonder dat je vaardigheden in webontwikkeling en programmeren nodig hebt.

Zodra je jouw website hebt gemaakt, kun je bovendien een e-commerce sectie openen en zo jouw autonome online verkoopwebsite creëren. Je hoeft alleen maar naar de sectie "personalizatie" van het platform te gaan, en vervolgens naar "plugin"; hier kun je de e-commerce plugin met één klik vinden en installeren, waarmee je alle benodigde handelingen en stappen kunt uitvoeren voor het creëren van een verkoopwebsite, van het invoeren van producten tot het beheer van de checkout.

Het platform biedt je de mogelijkheid om de pagina's en elementen van je site eenvoudig te configureren dankzij de handige visual builder die is geïntegreerd, en bovendien biedt het een sectie voor web tracking en rapportage, voor het bekijken van gegevens over de prestaties van de site, essentieel om de advertentie- en conversiecampagnes beter te richten.

Met het creëren van een autonome site kun je dus ontheven worden van enige vergoeding of voorwaarden met betrekking tot marktplaatsen van derden.

Dit en nog veel meer met Framework360, het perfecte en complete hulpmiddel voor wie online business en marketing doet.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken op het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.