
Over het algemeen, wanneer we het over marketing hebben, verwijzen we naar een product of een merk.
Echter, er bestaat ook regionale marketing, een specifieke categorie van marketing voor het gebied.
Regionale marketing (of milieu marketing) is vandaag de dag zeer belangrijk geworden als onderdeel van de toeristische communicatie strategieën van een gebied.
Het bestudeert namelijk de initiële toestand van een specifiek gebied, bedenkt strategieën en creëert de beste voorwaarden om een plek zo aantrekkelijk mogelijk te maken, niet alleen voor toeristen maar ook voor bedrijven.
Met milieu marketing wordt verwezen naar bepaalde acties zoals evenementenbeheer, gemeenschapsrealizaties en het identificeren van uitmuntendheden, gericht op het veranderen en vergroten van een gebied met als doel het competitiever en interessanter te maken.
De individuele marketingstrategieën van de accommodaties zijn niet meer adequaat, omdat mensen tegenwoordig een reisbestemming selecteren op basis van een ervarings- en emotionele reis.
In dit nieuwe scenario is het noodzakelijk om het gebied te versterken en voordeel te halen uit zijn kenmerken om zich te onderscheiden van andere toeristische bestemmingen.
Hoe territoriaal marketing te definiëren

Het waarderen van het gebied door middel van marketingstrategieën is de manier waarop burgers en lokale bedrijven hun acties uitvoeren om de de schoonheid van de plaats om ervoor te zorgen dat het een rijkdom wordt, niet alleen voor de toeristen, maar ook voor de inwoners van de plaats.
Wanneer we verwijzen naar territoriale marketing, bedoelen we die samenwerking tussen het publiek en het privé om samen de promotie van een gebied te bouwen en omvat:
- De identificatie van de kenmerken van een gebied, bijvoorbeeld voor de regio Campania zijn er: de zee, de keuken, de steden van kunst;
- De ontwikkeling van een strategisch netwerk tussen de accommodaties en de openbare instellingen;
- Het bedenken van een geïntegreerde communicatie voor de waardering van het gebied.
Hoe voordeel te halen uit territoriale marketing

De ontwikkeling van een uitstekende strategie voor territoriale marketing bevordert zowel het gebied als de verschillende accommodaties:
- Identificeer de concurrentievermogen om zich te onderscheiden van andere locaties;
- Draagt bij aan het creëren van een verhaal waarmee een efficiënte communicatie kan worden versterkt;
- Zorgt voor het opzetten van netwerken tussen organisaties en hotels om het eigen aanbod te versterken.
Hoe territoriale marketingstrategieën te realiseren

De meest toegepaste strategieën om de aantrekkelijkheid van een gebied te bevorderen, zijn in wezen twee:
- Interne marketing: oftewel de waardering van alle activiteiten die aanwezig zijn in het gebied. Zoals de promotie van wijnen of de promotie van kunststeden;
- Externe marketing: het doel is om nieuwe vormen van interesse te creëren, maar dit stuit op de natuurlijke tegenstand die door de plaats en zijn inwoners wordt geboden, de veranderingen die in het milieu moeten worden aangebracht zonder het te verstoren en van culturele sector waarop de marketingstrategieën moeten worden ingevoerd.
Hoe een gebied een herkenbaar merk te maken

Eén van de doelstellingen van territoriale marketing is om een plek functioneel te maken, een echt merk dat goed identificeerbaar is.
Dit proces kan worden onderverdeeld in 5 fasen:
Hoe de strategische doelstellingen te bepalen
Het uiteindelijke doel van de eerste stap is het creëren van een visie, een missie en het definiëren van de strategische doelstellingen.
Het is noodzakelijk om de USP (dat wil zeggen wat de producten van het bedrijf anders maakt dan die van andere concurrenten in traditionele marketing) te bepalen en de specificiteit van de plaats te stimuleren om deze te waarderen en ervan een visitekaartje te maken.
De ontwikkeling van een strategie begint altijd met wat het gebied al bezit: al zijn componenten moeten worden weergegeven voordat ze worden benadrukt en aan de hele wereld worden getoond.
Doelstellingen, missies en visies moeten uniform zijn.
Hoe een studie over de identificatie van een gebied uit te voeren
Deze fase kan worden onderverdeeld in 3 stappen:
- Men raadpleegt de meest relevante personen voor het proces van merkontwikkeling, zoals politici, belangrijke culturele figuren en burgerlijke vertegenwoordigers van de bevolking;
- Men zoekt naar historische informatie met betrekking tot het gebied;
- Men analyseert de meningen van mensen die in het gebied wonen of verblijven: studenten die aan de universiteit studeren, bedrijven met vestigingen in de buurt, toeristen die de stad bezoeken.
Deze drie componenten vormen een indruk van het gebied die in de loop der tijd is gedefinieerd.
Hoe een nieuwe merkidentiteit te creëren
Om de merkidentiteit te ontwikkelen, is het nodig om te bepalen:
- De voordelen van het merk;
- Het storytelling, dus hoe het merk te vertellen, in dit specifieke geval het gebied;
- Het portret dat kenmerkend zal zijn voor het gebied in de verbeelding van de toeristen die het gebied bezoeken: daarom is het noodzakelijk om een logo en een slogan te ontwerpen.
Het merk van het gebied moet een verbinding zijn tussen de bijzonderheden van de plaats en het bezoek dat de toerist droomt te maken in dat specifieke gebied.
Hoe een operationeel plan te creëren
De territoriale marketing moet niet alleen aandacht besteden aan het identificeren van de voordelen van de plaats, maar ook aan het promoten en tonen ervan aan de meeste mensen, via een actieplan dat op drie manieren kan worden uitgevoerd:
- Internet: via het web is het mogelijk om veel informatie over het gebied te verspreiden. Elke onderneming, burger en openbare instelling kan zijn verhaal, capaciteiten, producten en kennis communiceren via internet, niet alleen voor de toeristen, maar ook voor bedrijven die op zoek zijn naar partners verspreid over dat specifieke gebied. Een marketingplan dat goed is doordacht, kan de kansen van het web niet negeren.
- Waardecreatie voor het buitenland: nadat er een lokale netwerken is gerealiseerd, moet men proberen deze verder uit te breiden. Bijvoorbeeld, er kunnen investeerders in het buitenland zijn die op zoek zijn naar de oudste en traditionele zuivelproducten van een bepaald gebied, wat de kennis en cultuur van een bepaalde plaats kan verhogen.
- Marketingbureau: dit is in staat om naast lokale bedrijven te opereren en als tussenpersoon met de externe wereld te fungeren. Het bestudeert een perfect marketingplan voor het gebied: het houdt rekening met de bijzonderheden en behoeften van de plaats, past het inkoopproces aan en verzamelt suggesties en initiatieven van de burgers. Dit belangrijke middel biedt gepersonaliseerde adviezen die zijn ontworpen om zo effectief mogelijk te zijn voor het beoogde doel.
Hoe een analyse van het operationele plan te maken
Na het opstarten van de operationele fase, zal het noodzakelijk zijn om constant toezicht te houden op alle fasen en te onderzoeken of men streeft naar dat aanvankelijk vastgestelde doel en eventueel te beoordelen of het nodig is om wijzigingen aan te brengen om het pad gemakkelijker te maken.
Concluderend vormt gebiedsmarketing een onmisbare voorwaarde voor de ontwikkeling van toerisme in een bepaalde plaats.
Aan gebiedsmarketing doen met Framework360

Om je marketingstrategie voor het gebied te versterken en ontwikkelen, kun je gebruikmaken van een van de beste tools: Framework360.
Framework360 is het Italiaanse innovatieve en meest complete platform voor alles wat betreft digiële marketing, waarmee je je persoonlijke online ruimte kunt creëren, configureren en beheren, zonder dat je vaardigheden in webbouw of programmering nodig hebt, en op die manier eenvoudig en intuïtief, maar effectief.
Je kunt je eigen website maken waarop je alle inhoud kunt plaatsen die je wilt met betrekking tot je merkidentiteit en storytelling, dankzij de page builder van het platform, en al die aspecten beheren die nodig zijn voor je operationele plan, via de vele beschikbare interne plugins.
Met Framework360 kun je dus een volledig online portaal creëren dat in al zijn aspecten effectief is, waarmee je het gebied kunt presenteren, het aan gebruikers kunt tonen door met hen te interageren en op professionele wijze kunt omgaan met wat het merk van het gebied is.
Het platform biedt je ook verschillende tools, waaronder een sectie voor tracking en rapportage, waarmee je gegevens en resultaten van je portaal kunt verzamelen om in real-time de voortgang te begrijpen en indien nodig aanpassingen te doen om het beter te richten.
Probeer Framework360
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.