Hoe webtracking te doen

Hoe webtracking te doen

Een van de belangrijkste analysemethoden en rapportages om het verschil te maken in steeds meer verzadigde markten: we hebben het over webtracking.

De webtracking is niets anders dan het volgen van het gedrag van gebruikers op de website.

Vandaag zullen we beter begrijpen hoe we dit gedrag kunnen volgen en hoe we het kunnen benutten om effectieve en schaalbare sociale en Google-campagnes te creëren, naast het profileren van jouw doelgroep.

Er zijn echt veel tools om gebruikers te volgen.

Tussen de belangrijkste vinden we:

  • Cookies;
  • Facebook Pixel;
  • De trackingcode van Google Analytics

De regels voor privacy worden steeds strenger, vooral na de gedeeltelijke invoering van de nieuwe regels rond de GDPR, en gebruikers zijn steeds beter geïnformeerd en, in theorie, beschermd.

I marketeers kunnen tegenwoordig echter zonder veel moeite de interesses van gebruikers uiterst nauwkeurig leren kennen door ze te profileren en hen supergerichte advertenties aan te bieden.

De eerste manier om een gebruiker en zijn online activiteiten te traceren zijn de cookies.

Cookies: tussen privacy en tracking

Cookies: tussen privacy en tracking

Cookies zijn kleine bestanden die op de browser (Chrome, Firefox, Edge..) van de bezoeker van websites worden geïnstalleerd en die marketeers in staat stellen om veel acties die door de gebruiker op de site worden uitgevoerd te volgen.

Ze staan vaak in het oog van de storm omdat velen denken dat ze verantwoordelijk zijn voor het gebrek aan privacy van gebruikers.

Dat is niet helemaal waar, er bestaan namelijk verschillende soorten cookies:

Traditionele cookies en derde partij cookies.

  • De traditionele cookies, die als essentieel en noodzakelijk worden beschouwd, vormen geen probleem voor de privacy van gebruikers en zijn zelfs nuttig om voorkeuren op te slaan die je meestal op een site instelt, zoals de taal waarin je de pagina's bekijkt.
  • I derde partij cookies, daarentegen, zijn de cookies die marketeers in staat stellen om het gedrag van gebruikers te volgen via de interface van deze gegevens met de databases van de belangrijkste sociale media en Google Analytics.

Andere vormen van web tracking: ip, web beacon en digitale vingerafdrukken

  • Aan elk apparaat wordt een gedefinieerd IP-adres (Internet Protocol address) gekoppeld dat nuttig is voor communicatie tussen verschillende apparaten. Dankzij de aanwezigheid van het IP volgen veel software en particuliere bedrijven de activiteiten van gebruikers, zoals hun geolocalisatie, om maar een voorbeeld te geven.

  • De web beacons of pixel beacons of simpelweg tracking tags, zijn javascript codes die het mogelijk maken om het gedrag van gebruikers te volgen op een zeer gedetailleerde manier. Een voorbeeld hiervan is de tracking pixel die in e-mails aanwezig is, uiterst nuttig om de effectiviteit van nieuwsbriefcampagnes te verifiëren.
  • Fingerprinting maakt het mogelijk om informatie over jouw browser, netwerk of apparaat te verzamelen en deze te combineren om een set kenmerken te creëren die è voor het grootste deel uitsluitend aan jou te koppelen is.

Laten we nu specifieker worden door enkele vormen van webtracking te analyseren en te begrijpen hoe we ze kunnen gebruiken.

Een klassieke vorm van webtracking è zonder twijfel die van Google Analytics 

Google analytics trackingcode: hoe deze te gebruiken

Analytics è van nature een van de meest complete vormen van webtracking.

Door de trackingcode in te voeren, wordt elke actie op de website van de gebruiker opgeslagen en gearchiveerd, klaar om opnieuw te worden gebruikt voor statistieken of voor Google ADS-campagnes.

Om de trackingcode van Google Analytics te installeren, hoef je alleen maar in te loggen met je Google-account en naar de dedicated site te gaan.

Nadat je een eigenschap op Google Analytics hebt aangemaakt, ontvang je een code die je in de head van de site kunt invoegen. Moderne CMS of meer geavanceerde platforms (zoals Framework360) maken het mogelijk om de vereenvoudigde code rechtstreeks in speciale secties in te voegen zonder dat je gek hoeft te worden van de technische kant.

De meest ervaren marketeers kunnen ook aangepaste evenementen creëren, zoals het volgen van bepaald gebruikersgedrag, bijvoorbeeld een specifieke klik op een knop of op een gedeelte van de site.

De facebook-pixel: hoe deze optimaal te gebruiken

De Facebook-pixel werkt op een vergelijkbare manier als de trackingcode van Analytics.

Om de Facebook-pixel op je eigen site te installeren, is het noodzakelijk om over een Business Manager te beschikken.

functies voor adverteerders via deze link. 

Op dit punt kun je de opties doorbladeren totdat je de instellingen van de business manager ->gegevensbron->trackingpixel vindt.

Daarna, wanneer je een nieuwe pixel aanmaakt, zal het systeem je een code geven die lijkt op die van Analytics.

De procedure zal hetzelfde zijn, door het in de head van de webpagina te implementeren of als je over geavanceerde tools beschikt, kun je het invoegen via kopiëren en plakken van de individuele identificatie-ID.

Deze web beacon stelt de social media-gigant in staat om alle activiteiten die de gebruiker op de sites uitvoert te kennen en gerichte advertenties en suggesties te doen op basis van dergelijk gedrag.

Niet alleen dat, net als bij Analytics stelt ook de Facebook-pixel geavanceerd tracking van evenementen mogelijk, maar hiervoor zijn technische basiskennis nodig om ze optimaal in te stellen en steeds meer gerichte en schaalbare campagnes te creëren.

Het goed volgen van het gedrag van de bezoekers van je site (na acceptatie van de GDPR), stelt de machine learning van advertentiesystemen in staat om je campagnes te optimaliseren en je bezoekers te brengen die steeds meer lijken op degenen die al een conversie hebben uitgevoerd op je website of landingspagina.

De revolutie van web tracking: web tracking van Framework360

Als je geen programmeervaardigheden hebt en effectief web tracking eenvoudig wilt doen, is Framework360 de juiste oplossing.

Framework360 is het eerste volledige platform voor digitale marketing, dat je helpt bij het creëren en beheren, via talrijke maar intuïtieve schermen en vensters, van verschillende marketingtools om je product/dienst te verkopen.

In zijn controlepaneel zal de web tracking-module aanwezig zijn, waarmee je de pixel (de id-code die je van de business manager krijgt) en de monitoring id-code van Analytics kunt invoeren, waarmee je kunt communiceren met het krachtige hulpmiddel van Google.

Bovenop deze twee trackingtools is het ook mogelijk om in te voegen:

  • Microsoft Tag
  • LinkedIn Insight;
  • Tag

En veel anderen..

Op vergelijkbare manieren zal het mogelijk zijn om het gedrag van gebruikers revolutionair te traceren zonder de code aan te passen en alleen de visuele instellingen te kiezen, het systeem zal dan interfacing met de trackingcode en deze aanpassen aan jouw doelen.

Tussen de vele instelbare instellingen zal het mogelijk zijn om vereenvoudigd te traceren:

  • De oproepen (of vermeende oproepen) die de gebruiker zal proberen te doen vanaf de site door op het nummer te klikken;
  • De e-mails verzonden vanaf de site;
  • Het scrollen van de pagina, dat wil zeggen hoeveel en welke gebruikers een bepaald percentage van de geselecteerde pagina scrollen;
  • Het verlaten van de winkelwagentje en het bekijken van de checkout of het bekijken van een bepaald product in geval van e-commerce;
  • De tracking van elke enkele link op de site;
  • De duur van het bekijken van pagina's;
  • De aanvraag om informatie via het formulier
  • De aankoop van jouw producten

Kortom, met de doelstellingen van de webtracking module zal het echt mogelijk zijn om alle evenementen die meestal complex zijn om in te stellen, op een gepersonaliseerde manier te beheren.

Uiteraard is Framework360 GDPR-compliant.

Nadat je je comfortabel hebt geregistreerd via de volgende link en dus je omgeving hebt aangemaakt, ben je klaar om te beginnen.

Uiteindelijk is webtracking een werkelijk onschatbare bron voor marketeers, omdat het nuttige gegevens biedt om op een gerichte en moderne manier met hun doelgroep te communiceren.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken op het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.