Een marktleider è de producent of het merk dat de marktaandeel het hoogst heeft in een specifieke sector.
Het marktaandeel, om van volledige informatie te zijn voorzien, moet in verband worden gebracht met andere gegevens die betrekking hebben op de concurrentie en de markt.
In een bedrijf verwijst men naar het merk of product dat de leider volgt via de volumes van marktaandeel, dus in deze gevallen spreekt men van competitor player, wat de onderneming aangeeft die concurreert met een ander in hetzelfde marktaandeel.
Wanneer we het hebben over topmerken, verwijzen we naar bekende merkproducten die in de loop der tijd zijn geconsolideerd door ook een efficiënt en kwalitatief imago te associëren. In de GDO (grote georganiseerde distributie), zijn topmerken producten die een grote distributie verkrijgen omdat ze met veel frequentie worden gekocht.
Hoe word je marktleider?
Laten we ervan uitgaan dat marketing een strijd is om marktkennis en niet om producten.
In de praktijk hebben bedrijven zich gerealiseerd dat het geven van een nuttig en winnend beeld van hun bedrijf, vertrouwen inspireert bij de consument en hen omzet in klant.
Dus, om marktleider te worden, is het belangrijk om je merk zo te positioneren dat je de concurrenten verslaat en de marktaandelen vergroot.
Om meer klanten aan te trekken, denkt men aan het confronteren met voortdurende reclameboodschappen, waarbij de strategische en belangrijke kant wordt verwaarloosd die nodig is om een succesvolle marktleider te worden. Dus, om de concurrentie te verslaan, moet men zich ervan bewust zijn dat je merk uniek en breed moet zijn en zich boven de anderen moet positioneren.
Studie van Barilla: de omzet van 2018 stijgt met 3% naar 3,48 miljard
In 2018 behaalde Barilla een omzet van 3.483 miljoen euro, +3% ten opzichte van 2017. Effectieve resultaten in de categorie pasta wereldwijd, die Barilla in staat stelden om zijn wereldwijde leiderschap te bevestigen. Wat betreft de categorie bakproducten, heeft Barilla positieve resultaten geboekt in enkele markten waar het zijn leiderspositie heeft versterkt: Italië, Frankrijk voor zachte broden en Scandinavië en Midden-Europa voor knapperige broden.
De Barilla Groep heeft ook het investeringsplan bevestigd dat in 2017 (1 miljard euro over vijf jaar).
In 2018 daarentegen was er een omzetstijging van 6,8% ten opzichte van 2017, met als doel innoveren de producten, de productiecapaciteit verhogen en de efficiëntie verbeteren.
De belangrijkste producten die in 2018 werden gebruikt, zijn voornamelijk rijk aan vezels of op basis van peulvruchten met meer zorgvuldig geselecteerde grondstoffen.
In Italië heeft Barilla meer dan 5.000 landbouwbedrijven betrokken via ketencontracten, waarbij boeren een eerlijke prijs wordt aangeboden en kwaliteitspremies worden voorzien.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.