Plugin Vraaglijst

Binnen deze tutorial gaan we bekijken hoe we een vragenlijst of enquête kunnen maken met Framework360, die we naar onze klanten kunnen sturen om bijvoorbeeld hun tevredenheid tijdens de aankoop van onze diensten of producten op onze website of in het bedrijf te peilen.

 

Stap 1: Installeer de plugin “Vragenlijsten”

Als eerste moeten we de plugin “Vragenlijsten” installeren in onze omgeving van Framework360. Om dit te doen, moeten we naar de suboptie van het hoofdmenu van Framework360 “Plugin” gaan en de volgende stappen volgen:

Aanpassing > Plugins

Op dit punt zoeken we via de zoekbalk naar de plugin “Vragenlijsten” en installeren deze zoals weergegeven in de volgende afbeeldingen.

 

Stap 2: Laten we de belangrijkste parameters van onze vragenlijst instellen

Nadat je de plugin in de zijbalk aan de rechterkant hebt geïnstalleerd, verschijnt er een speciale sectie genaamd “Vragenlijsten”, laten we daar naartoe gaan.

Eenmaal binnen de sectie vragenlijsten kunnen we een vragenlijst maken met de groene knop “Toevoegen” die rechtsboven staat.

Binnen het scherm voor het maken van de vragenlijst zouden we de aanwezigheid van twee tabbladen opmerken:

  1. Vragenlijstgegevens
  2. Berichten.

In het eerste tabblad, namelijk het tabblad “Vragenlijstgegevens”, kunnen we alle belangrijkste parameters van de vragenlijst invoeren en de verschillende stappen die deze laatste zullen samenstellen.

De eerste optie die we tegenkomen zal de optie “Naam vragenlijst” zijn waar we dus de naam van onze vragenlijst kunnen invoeren. Zodra we de naam van de vragenlijst hebben ingevoerd, verschijnt er direct onder deze een permalink die ons in staat stelt om de vragenlijst te bekijken of deze naar onze klanten te sturen.

Laten we nu de opties aan de rechterkant van het scherm analyseren.

 

In deze sectie kunnen we door het selecteren of niet selecteren van de optie “Actieve vragenlijst” beslissen of we de vragenlijst willen activeren. Terwijl, door de optie “Beoordeel een score” te selecteren, kunnen we de functionaliteit inschakelen waarmee we een score aan elk antwoord van de vragenlijst kunnen toekennen. Door de optie “Toon voortgangsbalk” te selecteren, kunnen we de voortgang van de vragenlijst tijdens het invullen tonen, dit zou de klant in staat stellen om te weten wanneer de vragenlijst zal eindigen, wat hen zou aanmoedigen om verder te gaan met invullen. Door de optie “Meervoudige indiening” te selecteren, geven we de klant de mogelijkheid om de vragenlijst meerdere keren in te vullen. Ten slotte, met de optie “ Verbind een formulier” kunnen we een al bestaand formulier verbinden of een nieuw formulier maken, dat zal worden weergegeven na het invullen van de vragenlijst. Bijvoorbeeld door een contactformulier te koppelen (als je niet weet hoe je een contactformulier moet maken, hebben we een speciale gids gemaakt die je kunt raadplegen door hier te klikken), geven we de klant de mogelijkheid om ons zijn gegevens achter te laten.

 

Stap 3: Laten we de eerste sectie van de vragenlijst maken

Nadat we de titel en de belangrijkste parameters van onze vragenlijst hebben ingesteld, binnen het tabblad “Vragenlijstgegevens” van het scherm voor het maken van de vragenlijst, in de centrale sectie genaamd “Stap” die is gemarkeerd in de volgende afbeelding, kunnen we alle secties van de vragenlijst maken.

Door op de blauwe knop “Sectie maken” te klikken, zullen we de eerste sectie van de vragenlijst creëren.

Op dit punt geeft het systeem ons de mogelijkheid om de titel van de sectie in te voeren, bijvoorbeeld “Gekochte diensten”, en een eventuele beschrijving van de sectie.

Terwijl we door op de blauwe knop “Vraag maken” te klikken, zoals benadrukt in de volgende afbeelding, zullen we de vragen creëren die we willen dat aanwezig zijn in de sectie die we aan het maken zijn.

In het venster voor het maken van de vraag kunnen we de vraag toevoegen, evenals een eventuele beschrijving van de vraag. Bovendien zullen we onder de titel “Type” definiëren, via een dropdownmenu, welk type antwoord onze klant kan invoeren.

We kunnen kiezen uit verschillende typen, bijvoorbeeld, korte reactie, waarbij de klant ons kan antwoorden met een beperkt aantal karakters, lange reactie, waarbij de klant meer karakters tot zijn beschikking heeft voor zijn antwoord, of we kunnen kiezen voor e-mailadres mening, of telefoonnummer, of tijd. We kunnen de optie “numerieke waarde” kiezen, waarmee de klant alleen een numerieke waarde kan invoeren; deze optie kan nuttig zijn, bijvoorbeeld als we de klant vragen hoeveel uren hij nodig had om het aangekochte product te kiezen. Daarnaast kunnen we beslissen of de klant moet kiezen uit een reeks selecteerbare antwoorden. In dat laatste geval, als we de optie “ meerkeuzeantwoord”, de klant kan meerdere antwoorden kiezen, terwijl, als we de optie “enkelvoudig antwoord” invoeren, de klant slechts één van de antwoorden kan kiezen. Bovendien, als we eerder de optie “Ken een score toe” hebben ingeschakeld, kunnen we op het moment dat we de optie “enkelvoudig antwoord” of “meerkeuzeantwoord” invoeren, een score toekennen aan elk antwoord dat we formuleren, zoals weergegeven in de volgende afbeelding:

Altijd binnen het dropdownmenu van de optie “Type” kunnen we de optie “Visual Builder” selecteren om zeer grafisch verzorgde inhoud te creëren via, inderdaad, de visual builder van Framework360, die het mogelijk maakt om extreem gepersonaliseerde inhoud te maken.

Ten slotte, naast de sectie “Typologie”, die we net hebben geanalyseerd, vinden we de sectie “Aanvraag”, door deze laatste aan te vinken maken we het antwoord verplicht, dus als de klant niet op de vraag zou antwoorden, kan hij niet verdergaan met de vragenlijst.

 

 

Stap 4: Laten we de volgende secties van de vragenlijst maken

Eenmaal de instellingen van de eerste sectie voltooid zijn, als we extra secties van de vragenlijst willen creëren, moeten we teruggaan naar het begin van het scherm en op de blauwe knop klikken die naast het pictogram van de eerste sectie staat, zoals weergegeven in de volgende afbeelding:

In het scherm voor het aanmaken van de tweede sectie hebben we dezelfde functionaliteiten tot onze beschikking als die al zijn geanalyseerd voor het aanmaken van de eerste sectie. Bovendien kunnen we bij het aanmaken van de tweede sectie besluiten om voorwaarden toe te passen zodat de klant pas toegang krijgt tot het invullen van deze sectie wanneer deze voorwaarden zijn vervuld. Bijvoorbeeld, we kunnen besluiten dat deze sectie alleen wordt geopend als onze klant in de vorige stap een bepaalde score heeft behaald, of we kunnen besluiten dat de sectie alleen wordt geopend voor klanten die tussen de meerkeuze-antwoorden van de vorige sectie een bepaald antwoord hebben gekozen.

Na het definiëren van de eventuele voorwaarden voor het openen van de sectie, kunnen we overgaan tot het opstellen van de verschillende vragen met betrekking tot de tweede sectie op een geheel vergelijkbare manier als wat we hebben gezien in verband met de eerste sectie in de vorige stap.

Na het realiseren van de tweede sectie zouden we, indien gewenst, kunnen overgaan tot het maken van extra secties die volgen op de vragenlijst volgens dezelfde procedure.

 

Stap 5: laten we de berichten van de vragenlijst personaliseren

Zoals we aan het begin van stap 2 hebben aangegeven, zijn er binnen het scherm voor het maken van de vragenlijst twee tabbladen aanwezig:

  1. Vragenlijstgegevens
  2. Berichten.

Het eerste tabblad, zoals we hebben gezien, stelt ons in staat om alle belangrijkste parameters in te voeren en de verschillende secties van de vragenlijst te creëren. Terwijl het tabblad “Berichten” ons in staat stelt om alle standaardberichten die door het systeem zijn ingevoerd te personaliseren, zoals bijvoorbeeld het foutbericht, het bericht dat de vragenlijst is voltooid of een gepersonaliseerd bericht dat kan verschijnen wanneer de vragenlijst wordt behaald met een bepaalde score. In de volgende afbeelding wordt een voorbeeld gegeven van een gepersonaliseerd bericht dat zal verschijnen als de vragenlijst wordt behaald met een score tussen 5 en 100:

Opslaan” en deze te bekijken via de permalink onder de naam van de vragenlijst, zoals we hebben gezien in stap 2.

 

Stap 6: laten we de weergave van de antwoorden op de vragen en de gegevens die binnen het formulier zijn vrijgegeven instellen

de shortcodes {survey=answers} en {survey=rating}. Deze shortcodes maken het mogelijk om de antwoorden en de beoordeling van de vragenlijst binnen de e-mail weer te geven. De shortcodes die ik zojuist heb genoemd, staan aan de rechterkant van het tabblad “Vragenlijstgegevens” in het scherm voor het aanpassen van de vragenlijst.

Om de e-mail van het formulier te personaliseren, moet je naar de subsectie “Formulieren” gaan die zich in de zijbalk van Framework360 onder de sectie “Website” bevindt en de bewerkingsscherm van het formulier openen dat we aan de vragenlijst hebben gekoppeld.

Zodra we ons in het bewerkingsscherm bevinden, moeten we naar het tabblad “Acties” gaan, de optie “E-mail personaliseren” inschakelen, die zich binnen de sectie “Verzoek verzenden” bevindt, en via de teksteditor de shortcodes invoegen die we willen.

 

Eens dit gedaan is, kunnen de antwoorden van de vragenlijst worden weergegeven:

  • in de e-mail die automatisch naar ons wordt gestuurd zodra de klant het formulier heeft ingevuld
  • of binnen het aanpassingsscherm van de vragenlijst, waar een derde tabblad met de naam “Antwoorden” zal zijn gemaakt.

Deel dit artikel op sociale media:

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.