In deze tutorial gaan we bekijken hoe je de scroll van een webpagina kunt volgen met Framework360. Met het scrollen van een webpagina bedoelen we de actie die bezoekers ondernemen wanneer ze de pagina scrollen om de inhoud te lezen.
Om de actie van het scrollen van de pagina met Framework360 te volgen, is het niet verplicht om een site te hebben die op Framework 360 is gebouwd, omdat het ook mogelijk is om het te integreren met platforms van derden, zoals bijvoorbeeld Wordpress. Echter, de tracking is veel nauwkeuriger als we hetzelfde platform gebruiken.
Stap 1: Laten we een trackingproject maken
Eerst moeten we toegang krijgen tot het backoffice van Framework360 en naar de zijbalk aan de linkerkant gaan bij "Tracking" en vervolgens "Webtracking".
Op dit punt, door op de knop rechtsboven te klikken “Toevoegen”, zullen we een nieuw trackingproject aanmaken.
Zodra we in het scherm voor het bewerken van het project zijn, zullen we binnen de sectie “Projectgegevens” de naam van het trackingproject invoeren, zoals bijvoorbeeld de naam van de website die we willen volgen, en bij “Ingeschakelde domeinen” het domein van de website die we willen volgen. Als we een extern domein willen gebruiken, moeten we de optie “Voeg een extern domein toe” selecteren en het domein invoeren.
Binnen de sectie “Trackinggegevens” biedt Framework360 ons de mogelijkheid om de trackingsoftware van verschillende advertentieplatforms te koppelen, zoals bijvoorbeeld de Facebook Pixel.
In het tabblad “Doelen” vinden we de verschillende trackingacties die het platform ons biedt, in deze tutorial richten we ons op de actie “Pagina scrollen”. In het tabblad “Statistieken” kunnen we daarentegen de gegevens bekijken met betrekking tot de evenementen die we aan het volgen zijn, de gegevens worden in realtime bijgewerkt wanneer het evenement zich voordoet.
Als je specifiek alle functionaliteiten van de module “Web tracking” van Framework360 wilt leren kennen, kun je de speciale tutorial raadplegen door hier te klikken. Binnen deze tutorial zullen we, zoals eerder vermeld, ons bezighouden met de werking van het doel “Scroll pagina”.
Stap 2: We activeren de actie “Scroll pagina”
Om de actie te activeren waarmee we het scrollen van de pagina's van onze website kunnen volgen, gaan we naar het tabblad “Doelen” en klikken we op de knop “Activeer” die betrekking heeft op de actie “Scroll pagina”, zoals weergegeven in de volgende afbeelding:
Op dit punt verschijnt er een venster waarin we de instellingen van het doel kunnen instellen.
In de sectie “Minimale scrollpercentage” zullen we het percentage van de pagina-scroll invoeren dat de gebruiker moet uitvoeren om de actie te laten registreren. Daarnaast kunnen we de optie “Volg slechts één keer per sessie” inschakelen, waarmee alleen de scroll van de eerste pagina die de bezoeker ziet wordt geregistreerd. Dus als deze laatste verdere pagina's van onze site bezoekt, worden deze niet geregistreerd.
In de secties “Evenement” en “ Waarde evenement” gaan we de naam invoeren die we willen geven aan het ‘scroll evenement van de pagina en een eventuele aangepaste waarde die aan het evenement zal worden toegewezen, het invoeren van de aangepaste waarde is niet verplicht.
Door de optie “Tracking van derden” in te schakelen, stellen we het systeem in staat om het getrackte evenement ook naar de trackingsoftware van de verschillende advertentieplatforms te sturen die we binnen het project hebben ingevoerd, zoals bijvoorbeeld de Facebook Pixel; zodra de optie “Tracking van derden” is ingeschakeld, verschijnt er een venster waarin we kunnen kiezen naar welke platforms, uit diegene die binnen het project zijn ingevoerd, we het evenement willen verzenden en welke naam en eventuele waarde we aan het evenement willen toewijzen.
Na het voltooien van de instellingen kunnen we op de knop rechtsboven “Opslaan” klikken om de wijzigingen in het project op te slaan.
Stap 3: Gegevenstracking
Nadat we de actie “Scroll pagina” hebben ingeschakeld, zoals uitgelegd in de vorige stap, zal het systeem elke keer dat een gebruiker door de pagina's van onze website scrolt de actie naar de door ons opgegeven advertentieplatforms sturen en de actie rapporteren binnen het tabblad “Statistieken” van ons trackingproject.
Bovendien, door op het oog rechts van het evenement te klikken, zoals weergegeven in de volgende afbeelding, hebben we ook de mogelijkheid om aanvullende analytische gegevens over het evenement te bekijken, waaronder de browser die door de bezoeker is gebruikt, het apparaat (desktop, tablet of smartphone), het besturingssysteem (windows, apple of android), het tijdstip van conversie, enzovoort.