De tijd op een pagina vastleggen

Binnen deze tutorial gaan we bekijken hoe we de verblijftijd van een bezoeker op onze website, gebouwd met Framework360, kunnen bijhouden.

De operatie om bezoekers te traceren die tijdens het browsen op onze website langer dan een bepaald aantal seconden op een pagina blijven, kan worden uitgevoerd door middel van een Web Tracking-project, dat wil zeggen een project waarmee we alles kunnen monitoren wat er op onze website gebeurt. Als je meer wilt weten over hoe de Web Tracking-module van Framework360 werkt, nodig ik je uit om de speciale tutorial hier te klikken.

 

Stap 1: Laten we een Web Tracking-project maken

Als eerste gaan we naar de subsectie van het hoofdmenu van Framework360 “Web Tracking” door de volgende stappen te volgen:

Tracking > Web Tracking

Eenmaal binnen het scherm voor de verschillende uitgevoerde Web Tracking-projecten, kunnen we een nieuw project aanmaken door op de groene knop “Toevoegen” rechtsboven te klikken.

In het eerste tabblad van het scherm voor het aanmaken van het trackingproject, genaamd “Instellingen”, moeten we de naam van het project definiëren (meestal gebruiken we de naam van de website), het domein van de site die we willen traceren (deze optie stelt ons in staat om ook te traceren wat er gebeurt op sites waarvan de domeinen extern zijn, dat wil zeggen, gebouwd op een ander platform) en derde partijen tracking zoals bijvoorbeeld de Facebook Pixel, Google Analytics, enzovoort…

Ik herinner je eraan dat als je specifiek alle functionaliteiten van de Web Tracking-module wilt begrijpen en hoe je een nieuw project moet instellen, we een speciale tutorial hebben gemaakt die je kunt raadplegen door hier te klikken.

Het belangrijkste doel van deze tutorial is echter om te begrijpen hoe je het doel voor het bijhouden van de tijd op een pagina kunt inschakelen tussen de doelen van ons trackingproject. Daartoe, nadat je hebt ingesteld wat nodig is in het tabblad “Instellingen” en het project hebt opgeslagen met de groene knop “Opslaan” rechtsboven, zullen we merken dat er twee extra tabbladen zijn geopend: het tabblad “Doelen” en het tabblad “Statistieken”.

Zoals we in de volgende stappen zullen zien, kunnen we met het tabblad “Doelen” verschillende trackingfuncties inschakelen, waaronder het volgen van de duur van de sessie op een pagina van onze site.

 

Stap 2: laten we de tracking van de tijd die op een webpagina wordt doorgebracht inschakelen

Zoals eerder gezegd, om de actie voor het volgen van de tijd die op een pagina van onze site wordt doorgebracht in te schakelen, moeten we naar het tabblad “Doelen” van ons trackingproject gaan. Eenmaal binnen het tabblad komen we voor een reeks trackingdoelen te staan. Hier klikken we op de knop “Activeer” van het doel “Duur Sessie”, zoals weergegeven in de volgende afbeelding:

Onder het pictogram van het doel “Duur Sessie” opent zich een sectie voor het instellen van het doel waarin we kunnen definiëren bij de optie “Minimale Duur” na hoeveel tijd dat de bezoeker op de site is, de tracking moet worden geactiveerd, doorgaans wordt als minimale tijd enkele seconden ingesteld. Daarnaast, bij de opties “ Evenement” en “Evenementwaarde” zouden we de naam van het evenement dat we aan het volgen zijn moeten definiëren en een eventuele waarde die we willen dat samen met het evenement wordt doorgegeven.

Tenslotte, altijd op het scherm voor het instellen van het doel “Minimale Duur”, door de optie “Tracking van derden” in te schakelen, is het mogelijk om de geregistreerde acties ook naar de advertentieplatforms te sturen die binnen het Web Tracking-project zijn geconfigureerd. Nadat we het verzenden van de tracking hebben ingeschakeld, zal Framework360 ons in staat stellen om de naam van het evenement en de eventuele waarde van het evenement voor elk van de geconfigureerde advertentieplatforms te definiëren.

 

Stap 3: We bekijken de statistieken van de tracking

Eenmaal het trackingdoel ingeschakeld is, zal het mogelijk zijn om de statistieken van de tracking te bekijken in het tabblad “Statistieken” dat aanwezig is op het scherm voor het bewerken van het Web Tracking-project. In dit tabblad kan men het aantal getrackte sessies zien.

Bovendien, door op de getrackte sessies te klikken, kan men zien wie de gebruiker is die de sessie heeft uitgevoerd, de link naar de bezochte pagina, het tijdstip van de sessie en verdere specificaties zoals bijvoorbeeld het apparaat (Windows, Apple of Android) en de browser (Chrome, Firefox, enz.) die door de bezoeker zijn gebruikt.

 

 

 

Deel dit artikel op sociale media:

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.