Outbound marketing omvat de belangrijkste promotie-methoden van producten, die als traditioneel worden beschouwd.
Met outbound marketing wordt bedoeld dat agressieve marketing die een directe actie van het bedrijf vereist en probeert de gebruiker te overtuigen een product of dienst te kopen. Om deze reden wordt het ook wel onderbrekingsmarketing genoemd omdat het de actie van de gebruiker onderbreekt die wordt overgehaald tot aankoop.
Inbound marketing valt ook onder de zogenaamde push marketing, die strategie voor verkoop die zijn kracht baseert op directe acties, gericht op klanten.
Typen en kenmerken van outbound marketing
Voorbeelden van outbound marketing zijn:
- Televisie- en radiospots.
- Pop-ups van websites.
- Bordreclame en alle vormen van traditionele grafische reclame.
- E-mailmarketing op koude basis, dat wil zeggen zonder gebruik te maken van al gescreende lijsten.
Verschil tussen inbound marketing en outbound marketing
We hebben al gesproken over inbound marketing en het wezenlijke verschil ligt in de actie van het bedrijf. Bij inbound marketing probeert het bedrijf een latente of uitgesproken behoefte van de gebruiker te onderscheppen, via moderne communicatiekanalen zoals Facebook en Google ADS, of door het genereren van interessante content (een blog).
Outbound marketing daarentegen, probeert de wens en behoefte vanuit het niets teweeg te brengen om de gebruiker die "iets anders deed", aan te zetten tot aankoop.
Outbound marketing is een uitstekende tool voor kleine projecten en, zoals gezegd in het artikel over inbound marketing, is het een type marketing dat complementair is aan de andere. Samen, met balans, slagen ze erin om complete en coherente promoties te genereren die passen bij het bedrijf.
Kortom, inbound marketing is een minder gerichte vorm van promotionele marketing die nuttig is in situaties met strakke tijdschema's, lokale projecten en de noodzaak om snel tastbare resultaten te behalen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.