De retro branding of vintage branding is een steeds meer gebruikte trend door grote merken voor de promotie van verschillende producten.
Het komt voort uit de herontdekking van het verleden door merken die willen communiceren met de klant via de communicatiestrategie.
In feite richt deze strategie zich op het nostalgische effect bij de klant, zoals wanneer je oude foto's bekijkt.
Daarom nemen ze de producten uit het verleden opnieuw en presenteren ze in een moderne stijl, waarbij ze de old style behouden.
Strategieën voor retro branding
Deze nieuwe vorm van communicatie geeft klanten een gevoel van authenticiteit en dichtbijheid van het merk.
Zet in op het nostalgische effect dat een bijzondere verbinding en empathie met klanten oproept.
Retro branding geeft het merk een nieuw leven door in te spelen op het verleden.
Zijn strategie betreft de creatie van geïntegreerde producten en diensten die al in het verleden bestonden en worden benut als elementen die de klant fascineren en een vintage effect geven.
In de praktijk wordt er een communicatiecampagne voor een nieuw product gemaakt, gebaseerd op grafische ontwerpen en kleuren uit het verleden van het bedrijf, die een oud product oproept en waardeert en het publiek betrekt.
Voorbeelden van retro branding
Tomm Burrel en Mc Donalds
Tom Burrell merkte op dat het probleem van de heterogeniteit van doelgroepen in de Verenigde Staten niet werd overwogen.
Daarom zijn er een reeks op maat gemaakte berichten gecreëerd voor specifieke gemeenschappen, en Tom Burrell was een van de pioniers op het gebied van etnisch micro-targeting in de reclame.
In de campagne voor McDonalds, begreep Burrell dat de slogan "Je verdient een pauze vandaag" leek te veel “gelegenheidsgebonden” voor veel Afro-Amerikanen, daarom herzag hij het met "Natuurlijk is het mooi om je dichtbij te hebben".
De aanpak van Tom bleek effectief in zijn doel, namelijk om te praten met de etnisch meest diverse bevolking in de geschiedenis van de Verenigde Staten.
Bier Schaefer
In 1970 creëerden de adverteerders die voor het bier Schaefer werkten deze reclame om de traditie van het bedrijf te herdenken dat de oudste bier van Amerikaproduceert.
De lay-out is ontworpen door het jaar waarin de Schaefer lager werd geïntroduceerd onder de aandacht te brengen, met een zin van tien woorden: "1842. Het was een uitstekend jaar voor bierdrinkers .
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.