Wat is ambient marketing

Wanneer we het hebben over ambient marketing, hebben we het over een vorm van niet-conventionele marketing.

Met niet-conventionele marketing wordt een reeks promotiestrategieën bedoeld die gebruikmaken van communicatietechnieken "innovatief" om producten op een "alternatieve" manier aan het publiek voor te stellen. 

Ambient marketing is gebaseerd op creativiteit en verrassing.

Het maakt gebruik van locaties en tijden uit het dagelijks leven om het doelpubliek, ook wel target, te bereiken en te imponeren.

In feite plaatst ambient marketing advertenties op ongebruikelijke plaatsen die ook onverwacht kunnen zijn, om innovatief en origineel te zijn.

Strategieën voor ambient marketing

Om een strategie voor ambient marketing uit te voeren, is het belangrijk om gebruik te maken van effectieve middelen en voertuigen om de boodschap te verspreiden die gepromoot moet worden.

Bovendien kunt u verschillende stappen volgen:

  • Verspreid de reclameboodschap op een originele manier: de boodschap wordt verspreid via wegen, pleinen, tuinen, musea, vervoermiddelen. Het doel is om te verrassen en de aandacht van voorbijgangers te trekken;
  • Bereik de ontvanger wanneer hij het het minst verwacht: het wordt een effectieve strategie omdat het onverwachts bij de consument aankomt;
  • Geef het publiek een onvergetelijke ervaring: ambient marketing is effectief wanneer het erin slaagt een promotionele actie om te zetten in een viraal evenement dat kan verrassen en het mond-tot-mondreclame op gang brengt.

Ambient marketing volgt niet de patronen van traditionele reclame; elke initiatie van ambient marketing is namelijk gekoppeld aan een specifieke context en aan het soort mensen dat op een bepaald moment kan worden ontmoet en een unieke ervaring kan beleven.

Voorbeelden van ambient marketing

Västtrafik - Proud Timetables

Tijdens de Göteborg Pride 2017 heeft de Zweedse openbaarvervoermaatschappij de tramlijnen in Göteborg ondersteund.

Ze hebben wat kleur aan hun lijnen gegeven met hun digitale borden voor de regenboogkleurige aanwijzingen.

FASTWEB - Downloaded with Fastweb

In 2014 FASTWEB bracht het Christus de Verlosser van Rio de Janeiro naar Piazza Dante in Napels.

Het initiatief è bekendgemaakt aan de creatieven van M&C Saatchi Milano.

De creatief directeur, Vincenzo Gasbarro, heeft een evenement gecreëerd dat tot leven kon brengen wat een breedbandtelecombedrijf zoals Fastweb doet.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.