Astroturfing is een marketingtechniek met een extreem belangrijk potentieel die in de Verenigde Staten is ontstaan om consensus te creëren rond een specifiek goed of dienst.
Deze techniek wordt ook op politiek niveau gebruikt en is al gebruikt om consensus van onderop te creëren om een kandidaat te laten winnen en een gerichte campagne op te zetten die hem op extreme wijze promoot.
Astroturfing op het web
Om astroturfing te doen, kunnen traditionele methoden worden gebruikt, maar voor het opzetten van massale acties van brede reikwijdte, geeft men de voorkeur aan het web, vooral sociale media.
In wezen worden middelen betaald om positief of negatief over het product of de dienst die beoordeeld of gediskrediteerd moet worden te praten.
Er zijn verschillende actoren in dit geval:
- De astroturfer: gebruikers met meerdere profielen en online invloedsgroepen die als doel hebben de overtuiging te creëren dat wat er in die kringen wordt gezegd de waarheid is;
- Fake profielen: fictieve gebruikers die helpen om gemeenschappelijke opmerkingen en meningen te vergroten;
- Troll: een inmiddels beroemd figuur op het web. Dit zijn de zogenaamde haatpromotors, betaald om te ondermijnen en te provoceren, nuttig voor het creëren van viraliteit in berichten.
Oorsprong van de naam en doelstellingen
De term astroturfing komt van Astro Turf, een synthetisch gras dat wordt gebruikt op voetbalvelden. De term staat in tegenstelling tot grassroots , zijn natuurlijke tegenhanger. Een noodzakelijke precisering dus: deze techniek heeft de neiging om de realiteit te mystificeren en absoluut kunstmatige consensus te creëren.
In tegenstelling daarmee wordt ook grassroots overgebracht naar een meer natuurlijke marketingtechniek die dezelfde doelstellingen heeft, maar die de realiteit niet mystificeert, maar organisch vormt.
Voorbeeld van astroturfing
De Sunday Times, het beroemde Engelse tijdschrift, heeft een campagne van astroturfing tegen Amazon opgezet om de tekortkomingen van het recensie systeem van de Amerikaanse e-commerce gigant aan te tonen.
Een boek vol fouten en onnauwkeurigheden is binnen enkele weken een bestseller geworden, alles met een investering van slechts 65 pond en drie dagen werk.
Amazon heeft onmiddellijk de recensies verwijderd en heeft geprobeerd de beveiligingslekken zo snel mogelijk te dichten.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.