Branding is een marketingtechniek die door bedrijven wordt gebruikt.
Het wordt gebruikt om het gewenste imago van een product of bedrijf in de geest van de consument te creëren.
Branding maakt gebruik van originele namen of symbolen, waardoor het aanbod zich onderscheidt van concurrenten.
Het doel is om het merkbeeld te promoten en de merkloyaliteit te stimuleren.
De definitie van merk helpt consumenten specifieke producten te identificeren die aan hun behoeften voldoen.
Brandingstrategieën
Branding is een fundamenteel element voor bedrijven.
Het heeft positieve effecten op:
- De consumenten: die helpt bij het nemen van beslissingen over de ene aankoop in plaats van de andere;
- De werknemers: door de reputatie van een bedrijf te vergroten.
Bedrijven gebruiken verschillende instrumenten om een brandingstrategie te creëren
De eerste fase is zich te concentreren opanalyse, die helpt om alle fundamentele kenmerken te identificeren voor het ontwikkelen van de nieuwe identiteit en vorm te geven aan een merk.
Bovendien kan branding worden gerealiseerd via:
- De definitie van het merk: het identificeren van het doel, de waarden, de belofte, de Unique Selling Proposition (USP). Bovendien is het belangrijk om de missie te definiëren, dat wil zeggen de doelen die bereikt moeten worden;
- De positionering: hoe het product op de markt te positioneren;
- De merkidentiteit: de naam definiëren, de tone of voice, het ontwerp van de visuele identiteit;
- Reclame en communicatie: het medium kiezen om de reclameboodschap te verspreiden, TV, radio, tijdschriften, borden;
- Definieer de digitale marketing: de component van marketing die internet gebruikt om de markt te analyseren, strategieën te ontwikkelen en producten te adverteren;
- Sponsoring en partnerschappen;
- Productontwerp en verpakking;
- Ervaring in winkel;
- Werkervaring lavoro;
- Klantendienst;
- Prijsstrategie;
Dankzij brandingstrategieën kan het bedrijf de identiteit van zijn merk op een effectieve en originele manier ontwerpen.
Voorbeelden van branding
Branding is verdeeld in verschillende categorieën:
- Symbolen: Branding kan een herkenbaar symbool zijn waarmee consumenten zich gemakkelijk identificeren. Een voorbeeld kan zijn, het swoosh-logo van Nike, de bogen van McDonald's en de appel die door Apple wordt gebruikt. Deze zijn gemakkelijk herkenbaar en te herleiden naar het merk;
- Slogans: de slogan is de zin die vaak het logo vergezelt en helpt om het te herkennen.
Tot slot kunnen we zeggen dat bedrijven branding gebruiken om zich te onderscheiden van de concurrentie, terwijl ze proberen een unieke ervaring voor de klant te creëren.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.