Hoe heet die reclame die je ziet als je het huis uitgaat, als je naar je werk gaat of als je reist op de luchthaven of het treinstation?
Alle reclame die je buiten het huis vindt (niet op de pc, op tv en in de traditionele massamedia) wordt OOH genoemd, een acroniem voor Out Of Home, oftewel buitenreclame.
In eenvoudige woorden is de klassieke billboarding inmiddels echter geëvolueerd naar zeer geavanceerde en gedurfde manieren van effectieve en creatieve communicatie.
Laten we de typen OOH-reclame ontdekken (we zullen het hebben over DOOH en SOOH) en ook geweldige voorbeelden van buitenreclame analyseren.
Hoe zou New York eruitzien zonder de mega digitale billboards van grote wereldmerken?
Zonder twijfel maakt buitenreclame inmiddels deel uit van onze steden.
OOH omvat ontzettend veel soorten reclame: advertenties op straatborden, grote displays van wereldmerken tot aan rotors en mupi's.
Het is waar, er zijn veel vreemde termen. Laten we ze samen ontdekken!
De typen OOH
- Buitenreclame voor bussen en metro's: Mupi: dit type buitenreclame wordt gekenmerkt door de achtergrondverlichting die het mogelijk maakt dat de inhoud van het bord ook 's nachts zichtbaar is. Het wordt vooral gebruikt voor bushaltes en metrostations
- Geavanceerde en functionele reclameborden, de rotor: een rotor is de bewegende reclame. Die externe installaties die verschillende soorten reclame presenteren. Zelfde bord maar verschillende advertenties
Nieuwe soorten buitenreclame: DOOH en SOOH
Bij deze meer klassieke types komen andere nieuwe en innovatieve bij.
We hebben het over een nieuw acroniem... ja, nog een ander! De DOOH (Digital Out Of Home).
Dit nieuwe type buitenreclame omvat al die vormen van advertisement die gebruikmaken van nieuwe digitale technologieën.
Voorbeelden hiervan zijn de grote LED-displays in New York die de advertenties van merken tonen op immense formaten dankzij de imposante wolkenkrabbers.
Een nog geavanceerdere vorm van DOOH is SOOH (Smart Out Of Home), die zich nu pas krachtig aandient.
We hebben het over het gebruik van multi-platform digitale oplossingen die communiceren met de gebruiker via bluetooth, QR-code en proximity marketing.
Voorbeelden hiervan zijn gerichte advertenties die te zien zijn op de tablets van bike sharing of soortgelijke initiatieven.
Deze tools vragen tijdens de registratie informatie aan de gebruiker, die in ruil voor de service ook gerichte advertenties zal ontvangen tijdens het gebruik.
Om het belang van zo'n geavanceerde reclame te begrijpen, hier is een belangrijke gegevenspunt.
In 2017 was de DOOH al reeds 13 miljard dollar waard en wordt geschat dat dit bedrag in 2025 zal stijgen tot 35 miljard!
Voorbeelden van geniale OOH-campagnes: McDonald’s en Uber
De nieuwe reclamecampagnes gebaseerd op OOH zijn het resultaat van geniale ong conventionele communicatie, guerrillamarketing en ambient marketing. We hebben er uitgebreid over gesproken in de guerrillamarketingcampagnes van Netflix!
Een voorbeeld dat ons de potentieel van DOOH laat begrijpen, is een buitenreclamecampagne van McDonald’s.
De fastfoodgigant heeft altijd een futuristische visie op zijn winkels en communicatie.
Recentelijk verscheen er een echt innovatieve reclame die gebruikmaakt van gyroscooptechnologieën en meteorologische sensoren. Dit bijzondere display maakt het mogelijk om een andere promotionele inhoud weer te geven, afhankelijk van de weersomstandigheden.
Elke temperatuur heeft een andere Iced Frappé!Niets te zeggen, echt geniaal!
Ook Uber è voorop in de wereld van DOOH-advertenties.
Een initiatief in samenwerking met MEELOO Advertisement è is om te reageren op een probleem dat steeds vaker voorkomt bij gebruikers van chauffeurdiensten.
Smartphones en andere apparaten die snel leeg raken opladen!
De Uber-gebruiker kan dus zijn apparaat opladen, maar moet advertenties bekijken (onder andere gericht op hun aankoopgedrag) die zichtbaar zijn via het led-scherm achter de hoofdsteun van de bestuurder.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.