Heb je ooit op een site genavigeerd en een reclamebanner gezien die absoluut in lijn is met wat je aan het lezen bent? Dit is de contextuele advertentie.
De contextuele advertisement is een manier om geld te verdienen met je webpagina's door middel van reclamebanners waarvan de inhoud overeenkomt met die van de pagina.
Hoe contextuele advertenties in je blog of op je site te plaatsen
Het meest gebruikte platform voor het invoegen van contextuele advertenties op het web is zonder twijfel Google AdSense.
Dit hulpmiddel van Google stelt de eigenaar van een website, blog of e-commerce in staat om eenvoudig reclamebanners van verschillende afmetingen op zijn site te plaatsen met behulp van een code die door Big G zelf wordt geleverd.
Zoals gezegd maakt dit advertentieprogramma deel uit van de contextuele reclame omdat, als ze goed zijn ingesteld, de banners consistent zullen zijn met wat de lezer ziet.
Als je blog over reizen gaat, zullen de banners die je hebt ingevoegd kortingen en promoties voor vluchtpakketten en exotische locaties zijn!
Hoeveel verdien je met het Google AdSense programma?
Dit betekent dat de banners alleen werken als je veel verkeer op je site hebt. In feite betaalt elke klik slechts enkele centen euro's en alleen als je een zeer belangrijke toestroom van gebruikers hebt, kun je genoeg verdienen met een dergelijk programma.
Zijn er alternatieven voor Google AdSense?
Zeker weten.
Lijst van alternatieven voor Google AdSense
Er zijn andere diensten voor contextuele banners, hier zijn de belangrijkste:
- Amazon Associates: een uitstekende alternatieve optie voor Google AdSense. Als je bijvoorbeeld op je blog over technologie schrijft of producten recenseert, kan dit het programma zijn dat bij je past. De banner zal betrekking hebben op de producten in jouw sector die te koop zijn op Amazon en je zult waarde toevoegen aan je inhoud, waardoor de gebruiker geholpen wordt om een product te kopen dat hem zeker interesseert.
- Infolink: een techniek die wat "vager" is maar geldig en toegestaan. Met dit contextuele advertentieplatform kun je links invoegen die zich vermengen met de tekst van het artikel en die in feite promoties zijn die naar externe links leiden.
- PopAds: een iets invasievere maar beslist functionele alternatieve optie die contextuele advertenties laat verschijnen via een venster dat op de pagina verschijnt.
We hebben het gezien toen we over Infolink spraken. Om de inkomsten uit de advertenties van de contextuele reclame te optimaliseren, zijn er specifieke technieken voor het creëren van deze elementen (aantrekkelijke graphics en kleuren, evenals de juiste keuze van de afmetingen) en experimenten met hun strategische posities op de pagina!
Contextuele reclame: wie promoot de banners
Tot nu toe hebben we gesproken over hoe je contextuele reclame banners op je site kunt plaatsen, maar we moeten ongetwijfeld vermelden wie de banner in het circuit plaatst die de lezer zal zien: de publisher!
Als je jouw banner op de blog kunt plaatsen, is dat te danken aan de publisher die geld investeert elke keer dat iemand erop klikt (juist, jij verdient eraan en hij investeert erin).
Degenen die zich online willen promoten, gebruiken meestal Google ADS-campagnes (om die advertenties te maken die verschijnen in de Google-zoekresultaten), maar binnen hetzelfde programma is er ook de mogelijkheid om een andere soort reclame te creëren: displaycampagnes.
Het resultaat van deze reclamecampagne zal precies de banner zijn die je op je webpagina plaatst!
De keuze om een campagne van dit type te voeren kan worden gerechtvaardigd door de lage kosten per klik (de kosten die de uitgever investeert elke keer dat een gebruiker op zijn banner klikt) of door gerichte campagnes voor het vergroten van de merkbekendheid (de bekendheid van zijn merk).
De evolutie van contextuele reclame: gedragsreclame
In de vroege jaren 2000 was contextuele reclame erg populair en was het in feite een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor grote portals.
Nu stelt technologie nog geavanceerdere en verfijndere technieken in staat om je bedrijf online te promoten!
Laten we het hebben over gerichte sponsoring (ook op sociale media) die een zeer diepe targeting van het publiek mogelijk maakt aan wie de inhoud zal worden getoond.
Deze maken ook gebruik van contextuele advertenties maar alleen als startpunt.
Hoe werkt gedragsadvertising en het gebruik van contextual advertisement
Je hebt waarschijnlijk veel computergerelateerde websites bezocht omdat je op zoek bent naar een computer.
In de dagen daarna word je overspoeld met banners van allerlei soorten die verband houden met dit product.
Dit gebeurt niet alleen wanneer je een site bezoekt die over pc's gaat, maar ook in je Facebook-feed, wanneer je een restaurant zoekt op Google of wanneer je een app op je smartphone gebruikt.
Met andere woorden, het web weet wat je zoekt en speelt in op je latente verlangen om een pc te kopen.
Hoe is dit allemaal mogelijk? Via de cookies van websites.
In zeer eenvoudige termen stellen cookies eigenaren en beheerders van websites in staat om te weten wat de lezer doet en hoe hij zich gedraagt door deze datapunten te gebruiken om hun producten of bedrijf te promoten.
Ik banner van het displaynetwerk van Google (we hebben het eerder besproken) maken ook gebruik van deze nieuwe technologieën om advertenties te tonen, niet alleen contextueel (zoals we eerder zeiden, als je een artikel over informatica leest, zie je een banner die verband houdt met een product in dit domein), maar ook om je "te volgen" met advertenties op andere sites om je "herinneren" aan de aankoop van je nieuwe computer!
Voordelen en nadelen van contextuele advertenties
Als we terugkomen op de klassieke contextuele advertenties, kunnen we zeggen dat het grootste voordeel voor degenen die displaycampagnes voeren om hun bedrijf te promoten, de zeer lage kosten per klik zijn in vergelijking met die van een zoekcampagne (Google ADS), terwijl voor degenen die deze advertenties op hun eigen site plaatsen, de voordelen zijn: de gemakkelijke installatie en de diepe personalisatie van de banner.
De nadelen van een contextuele advertentie zijn de lage commissies per klik en de "verouderde" technologie van de
gedragsadvertentie die onder andere het displaynetwerk gebruikt als een nog diepere advertentie!Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.