Copywriting marketing, of simpelweg copywriting, is de tekstuele communicatie voor reclame.
Het lijkt triviaal maar zo is het: dit aspect van marketing richt zich op het schrijven van teksten die in elk gebied veranderen afhankelijk van het type termen, de woordenschat en de toon van de stem en ook qua opmaak.
Teksten schrijven voor het web en in het algemeen een effectieve bedrijfscommunicatie creëren via teksten, is een kunst die allesbehalve eenvoudig is! Hier is hoe je een copywriting marketingstrategie maakt.
Wat zijn de schrijfgebieden van copywriting?
De soorten en gebruiksgebieden van deze schrijfttechnieken zijn talrijk en worden voornamelijk verdeeld in twee grote families:
Copywriting voor het web, waarvan de volgende onderdelen deel uitmaken:
- teksten van advertenties
- teksten voor gesponsorde campagnes voor sociale media en organische berichten
- teksten voor websites en e-commerce en landingspagina's
- nieuwsbrief
Copywriting voor drukwerk, onder de vele formaten vinden we:
- brochure
- reclameborden
- flyers en alle andere formaten voor drukwerk
- verpakking
Nu we weten waar copywriting zich bevindt, laten we ontdekken wie de teksten voor bedrijven schrijft:
De professionele persoon die teksten schrijft om de bedrijfswaarden te communiceren en de producten en diensten van bedrijven te beschrijven, wordt copywriter genoemd.
Laten we nu meer in detail gaan.
Wat zijn de belangrijkste copywritingtechnieken en waar dienen ze voor?
Basis copywriting dient om bedrijven te promoten (op het web of op printformaten). Een goede copywriter weet de voordelen van het bedrijfsproduct en zijn waarden te communiceren.
Dit doet hij op een duidelijke, eenvoudige en directe manier!
Iets zoals de visuele marketeer met afbeeldingen, moet de copywriter goed zijn in het communiceren van het bedrijf via teksten!
De doelen van de copywriter zijn: de aandacht trekken en emoties oproepen!
Persuasieve copywriting
Om een product of dienst te verkopen via een website of via social media (op het web) maar ook in printformaten, moet de copywriter persuasief zijn.
Hier zijn enkele van de belangrijkste technieken voor persuasieve copywriting.
Terwijl je deze tekst leest, ervaar je al veel van de technieken die ik ga uitleggen (hopelijk betekent dat dat ik goed werk lever!!!)
- Titelherhaling: als je oplet, herhaal ik vaak het concept dat in de titel wordt uitgedrukt: waarom? Simpelweg omdat een van de eenvoudigste maar meest effectieve technieken van copywriting is om het belangrijkste concept te herhalen, misschien door gebruik te maken van synoniemen om gedwongen herhalingen te vermijden (deze techniek helpt ook bij indexering wanneer je een tekst voor het web aanbiedt).
- Het probleem uiteenzetten, de oplossing vinden: een goede copywriter dringt erop aan dat in enkele zinnen het probleem of de vraag een oplossing vindt die waarde geeft aan het product of de dienst die het probleem oplost.
- De tekst vormgeven: de opmaak is belangrijk! Schrijven voor het web maar niet alleen, betekent korte zinnen creëren, onderbroken door veel punten, titels en vetgedrukte woorden gebruiken die de stroom van een saaie en vlakke tekst onderbreken, en hoofdletters in strategische posities van de tekst plaatsen.
Op het web maar ook in drukformaten is het essentieel dat de tekst leidt tot een call to action.
Nadat de voordelen en waarden van het bedrijf zijn uiteengezet, is het tijd om te converteren (het doel te bereiken dat men zich heeft gesteld). Het kan zijn dat men een telefoontje ontvangt, een klik op de website maakt, een product in de supermarkt koopt, kortom er is een zin nodig die de gebruiker tot actie aanzet.
In ons geval kunt u bijvoorbeeld de like op onze Facebook-pagina plaatsen!
- Creëer storytelling: niet alleen saaie beschrijvingen, maar ook verhalen, om empathie met de klant te creëren. Steeds meer wil de gebruiker een verhaal. Pas nadat hij een verhaal over jouw bedrijf heeft gelezen, is hij bereid in jou te investeren!
BELANGRIJK: waar mogelijk, voeg getuigenissen en recensies van je klanten toe om je sociale waarde en de relevantie van het merk te vergroten.
Trefwoord: kwaliteit en eenvoud!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.