Per advergames worden de online spellen bedoeld, meer of minder complex, die een reclameboodschap verbergen.
Het advergame is de fusie van twee woorden: "advertising" (reclame) en "game" (spel).
Een vorm van digiitale marketing die allesbehalve nieuw is (de eerste vorm van advergaming was Pepsi Invaders) maar die, in de afgelopen jaren, is geëvolueerd en steeds meer grote merken heeft overtuigd die advergaming zien als een mogelijke manier om de merkbekendheid te vergroten.
Karakteristieken en types van advergame
De fundamentele kenmerken en voordelen van het advergame zijn:
- Maximale betrokkenheid van het publiek: terwijl een banner het idee van een passieve toeschouwer oproept, maakt het advergame de gebruiker actief die in de eerste persoon speelt.
- Meetbaarheid van gegevens: zoals de nieuwste vormen van digitale marketing, stelt ook advergame, in zijn recentste vormen, in staat om gegevens te meten en te kalibreren (vaak door het verzoek om gegevensinvoer)
Er zijn verschillende typen advergame:
- Associatieve advergame: een soort logische verbinding tussen het spel en het merk op een bepaalde manier uitgedrukt (een interactieve banner binnen het spel). Heel veel online games (vooral sportgames) bevatten reclame die is geïntegreerd in de context van het spel zelf
- Illustratieve advergame: deze vorm van advergame is ontworpen om een product te promoten dat feitelijk de hoofdrol in het spel speelt. Het is het voorbeeld van Pepsi Invaders, de eerste advergame ter wereld. Een innovatieve poging om gebruikers van Pepsi af te snoepen door Coca-Cola (we bevinden ons in 1983) met een spel dat zelfs werd besteld bij het beroemde videogamebedrijf Atari. Een eenvoudig spelletje dat de aanwezigheid van dansende letters vereiste die het woord Pepsi vormden, feitelijk de vijanden van het spel. Andere illustratieve advergames zijn het spel van Nesquik en dat van de M&M's met hun respectieve mascottes die een integraal onderdeel van de spellen zelf uitmaakten.
- Demonstratief advergame: niet alleen het product laten zien, maar ook een multimediaal bewijs creëren om de voordelen van de aankoop duidelijk te maken. Het is een complexere vorm van advergame. Er zijn prachtige voorbeelden van demonstratieve advergames, The passenger van Nokia (de betrouwbaarheid van de Nokia-navigator wordt een spel dat realiteit en fictie vermengt), of het spel van McDonald's dat de omgeving van een interactief fastfoodrestaurant recreëert waar jijzelf de beheerder bent.
Concluderend is de advergame è de manier waarop grote merken zich adverteren in een steeds meer meeslepende, leuke en speelse wereld!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.