De affiniteitindex is een indicator die wordt gebruikt om de prestaties van communicatiemiddelen te vergelijken die verschillen ten opzichte van een bepaalde doelgroep.
In de praktijk wordt de beste prestatie van een voertuig gekozen in relatie tot andere in verband met het profiel van de doelgroep sociodemografisch (de bevolking die in een bepaald gebied woont) en psychografisch (de consumenten ingedeeld op basis van interesses, waarden, kenmerken enzovoort).
Dus kan het worden gedefinieerd als de verhouding tussen het percentage van de prestaties van een voertuig en het percentage van de referentiepopulatie dat aankopen doet in hetzelfde marktsegment.
Hoe de affiniteitindex te berekenen
De affiniteitindex wordt berekend met de verhouding tussen twee verschillende percentages die opereren in dezelfde markt.
Het wordt dus gemeten:
- Percentage van penetratie van de markt op een bepaalde doelgroep;
- Percentage van de totale referentiepopulatie;
- Resultaat van de affiniteitindex.
Voorbeeld: leespenetratie: 5% van de vrouwelijke bevolking, 6,5% van de doelgroep vrouwen van 20-30 jaar.
Resultaat: de affiniteitindex voor de doelgroep is gelijk aan 130.
De berekening is: (6,5/5*100).
Het doel van deze nieuwe strategie is om argumenten te bieden die de klant ertoe brengen interesse te tonen voor een bepaalde reclame.
In de affiniteitindex wordt de sociale band van individuen met bepaalde referentiegroepen geïdentificeerd om het reclamebericht effectief te plaatsen.
Strategieën voor Affinity Marketing
Het proces van affinity marketing identificeert één of meer individuen die de mening van anderen binnen een groep beïnvloeden.
De communicatie komt dus van de mensen die anderen beïnvloeden, wat betekent dat zij de ideale persoon zijn om de reclameboodschap te verspreiden, omdat zij al een relevante positie binnen de groep hebben en genieten van hoge credibiliteit.
Er wordt gebruikgemaakt van promotietechnieken die verschillen van andere, met behulp van een soort "groep leider" die erin slaagt om de hele niche van die doelgroep te beïnvloeden.
Affiniteitsgroepen
Om een effectieve strategie voor Affinity Marketing te realiseren, is het belangrijk om tijdens de planning alle beschikbare categorieën tot uw beschikking te hebben:
- Affiniteitsgroepen gebaseerd op interesses of sociale activiteiten die de doelgroep gemeen heeft want in hun vrije tijd;
- Affiniteitsgroepen gebaseerd op demografische kenmerken;
- Affiniteitsgroepen die tot dezelfde categorieën van vereniging of beroepsuitoefening behoren;
- Affiniteitsgroepen die zich definiëren door middel van ideologieën, waarden en overtuigingen;
- De affiniteitsgroepen geproduceerd door de marketing zelf;
Begrijpen aan welke affiniteitsgroep te werken is belangrijk om je doelgroep vast te stellen voor een succesvolle advertentiecampagne.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.