Wat is de agressiviteitsindex

De agressiviteitsindex wordt gebruikt om de positie van een merk of een product ten opzichte van andere concurrenten te evalueren.

Het is gebaseerd op de relatie tussen reclame-investeringen en marktaandelen en wordt berekend met de verhouding tussen share of spending (SOS) en share of market (SOM) van een product, een merk of eenbedrijf.

In de praktijk helpt deze indicator het bedrijf om zijn budget te definiëren dat geïnvesteerd moet worden in competitieve marketingstrategieën. 

Dankzij de agressiviteitsindex is het mogelijk om de concurrentiestrategieën van bedrijven te monitoren, bijvoorbeeld:

  • Wanneer de SOS groter is dan de SOM (SOS>SOM) betekent dit dat de strategie groeit als marktaandeel en dus klaar is voor grote investeringen;
  • Wanneer de SOS gelijk is aan de SOM (SOS = SOM) betekent dit dat de strategie vlak blijft en dus niet groeit of daalt;
  • Wanneer de SOS kleiner is dan de SOM (SOS < SOM) betekent dit dat de strategie niet werkt op de investeringen van dat specifieke product of dienst, of omdat ze binnenkort uit de markt zullen verdwijnen of omdat ze worden ondersteund door andere marketingstrategieën zoals de promoties.

Deel van de uitgaven (SOS) en Deel van de stem

Deel van de uitgaven (SOS)

Het deel van de uitgaven, è het aandeel in reclame-uitgaven.

Dit wordt gegeven door de verhouding tussen de reclame-investering van het bedrijf en de totale investering van de markt.

Het deel van de uitgaven è een indicator die wordt gebruikt om synthetisch de positie van het bedrijf (merk of product) op de markt ten opzichte van zijn concurrenten te evalueren.

Deel van de stem (SOM)

Het deel van de stem geeft de zichtbaarheid van een bedrijf weer en wordt berekend via het percentage tussen de GRP ontwikkeld door het bedrijf en de totale markt.

Deze marketingstrategieën zijn zeer gebruikelijk om de effectiviteit van reclameà te evalueren en het budget dat nodig is voor een effectieve en verantwoorde investering.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.