Wat is bedrijfsidentiteit

De bedrijfsidentiteit is de intuïtieve perceptie die de consument heeft van een bepaald merk en van alles wat eromheen is. Met andere woorden, het is de manier waarop een bedrijf wil dat zijn product/dienst door consumenten wordt gezien.

De bedrijfsidentiteit is een factor die nooit verwaarloosd mag worden, omdat het invloed heeft op de reputatie van jouw bedrijf.

Inderdaad, net als elk ander menselijk wezen, heeft jouw bedrijf een naam, een persoonlijkheid en een karakter die door het publiek worden waargenomen als attributen verbonden aan jouw merk. De bedrijfsidentiteit moet zo goed mogelijk verzorgd zijn en vooral moet het positiviteit en vertrouwen aan de consument uitstralen.  

Hoe creëer je een bedrijfsidentiteit?

Het eerste wat elk bedrijf moet doen is een samenhangend beeld ontwikkelen en overbrengen. De elementen die de visuele identiteit van een merk vormen zijn:

  • De naamgeving: de studie van de namen van producten, diensten en het bedrijf zelf.
  • Het logo: de afbeelding die een product/dienst, een bedrijf vertegenwoordigt.
  • Het briefpapier: een speciaal vel papier met bovenaan het logo van het bedrijf dat wordt gebruikt om te communiceren met klanten of potentiële klanten en om faxen of facturen te verzenden.
  • De zakelijke envelop: eenvoudige envelop van gekozen materiaal, gepersonaliseerd met het logo of de naam van het bedrijf om het imago te onderstrepen.
  • Het visitekaartje: een kaartje meestal van karton waarop naam, achternaam, vaak aangevuld met andere persoonlijke gegevens, op een gepersonaliseerde manier zijn weergegeven.
  • De brochure: een korte reclamefolder.
  • De folder: een reclameblad met meerdere pagina's, opvouwbaar.
  • De catalogus: een geordende lijst van producten, zoals in verkoopcatalogi met daarnaast de prijs.
  • De lay-out van de nieuwsbrief en de website: de indeling van de elementen op de pagina van de nieuwsbrief en op de website
  • De verpakking: de manier van verpakken van het product die gepersonaliseerd en consistent is met het logo en het bedrijfsimago.

Vergeet niet om elk afzonderlijk element consistent te creëren, het is essentieel dat de communicatie consistent en uniform is.

Alles begint altijd bij het logo, het moet altijd centraal staan in dit proces, en alles moet daarop betrekking hebben (kleuren, vormen, stijl, enz.).  

Case study

Hier zijn enkele case studies over het creëren van een originele en consistente bedrijfsidentiteit.

Ik wil je ook een boek aanraden over dit onderwerp waarvan ik geloof dat het je kan helpen bij het creëren van jouw bedrijfsidentiteit:

    • “De merkidentiteit: een reis naar de ontdekking van eigen waarden en de eigen bedrijfsidentiteit” door Samuel Gentile.

    Deel dit artikel op sociale media:
    Wil je beginnen met werken met het web?

    Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

    Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

    Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

    Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.