Wat is de bekendheidsindex

De ’bekendheidsindex meet het niveau van kennis over een merk bij het doelpubliek.

Met andere woorden, het meet hoe goed onze doelgroep in staat is om onze merk te herinneren via een visuele of verbale prikkel, of zonder enige prikkel.

De ’bekendheidsindex wordt onderverdeeld in twee categorieën:

  • Spontane bekendheid: in dit geval wordt de gebruiker gevraagd om enkele merken te noemen die automatisch in hem opkomen wanneer hij denkt aan een specifieke behoefte. Het eerste merk dat in hem opkomt, wordt de Top of Mind genoemd, oftewel de maximale bekendheid van een merk.
  • Aangesproken bekendheid: in dit geval wordt de gebruiker gestimuleerd door een lijst van merken waaruit hij er slechts één moet kiezen.

De bekendheidsindex è nauw verbonden met de brand awareness of merkbekendheid.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.