Een hoge bounce rate geeft aan dat de bezoekers die op de site landen niet echt geïnteresseerd zijn, of niet vinden wat ze zoeken.
In feite, è het een metric die betrekking heeft op het monitoren van de prestaties van een website.
Om de bounce rate te verlagen, is het belangrijk om wijzigingen aan de site aan te brengen zodat:
- je een toename van meer gebruikers in target krijgt;
- je een goede organisatie van de inhoud hebt zodat de gebruiker vindt wat hij zocht;
- je een aantrekkelijker uiterlijk krijgt.
In Google Analytics, is de bounce rate è een sessie die één enkele aanvraag naar de server stuurt, dat wil zeggen: een gebruiker opent een enkele pagina op de site en verlaat deze zonder andere aanvragen naar de server te activeren tijdens de sessie.
Hoe de bouncefrequentie te meten
De bouncefrequentie è een sessie die betrekking heeft op slechts één pagina van de site.
Deze wordt gemeten via de zogenaamde “ratio van de sessies" van slechts één pagina.
Zij worden verdeeld over alle sessies via percentage op een website, waarin gebruikers slechts één pagina bekijken en slechts één verzoek naar de Analytics-server activeren”.
Om duidelijk te zijn, meet het bouncepercentage niet de tijd die een gebruiker op een pagina doorbrengt, maar alleen wanneer de gebruiker de site binnenkomt, geen activiteit registreert en vertrekt.
Bovendien, om te begrijpen of de Bouncefrequentie è te hoog is, is het belangrijk om rekening te houden met de aard en kenmerken van het project: websites, blogs en e-commerce hebben verschillende gemiddelde bouncepercentagewaarden tussen hen, die verband houden met hun specifieke doelstellingen.
Hoe de bouncefrequentie te verlagen
Er zijn verschillende manieren om de bouncefrequentie te verlagen, namelijk:
- Analyseer je inhoud: bekijk je pagina's met de hoogste bouncefrequenties vanuit het perspectief van een bezoeker, zodat je ze kunt aanpassen en verbeteren;
- Bied aanvullende inhoud of call to action aan: bekijk je inhoud en zoek naar effectieve manieren om links naar inhoud toe te voegen, zoals follow-ups of blogposts en gerelateerde artikelen;
- Verlaag de laadtijd: in de meeste gevallen verlaat de gebruiker de website omdat deze erg traag laadt, probeer de prestaties van de website te versnellen. Niemand houdt ervan om te wachten, toch?
- Herzie de navigatie, pop-ups en afbeeldingen: kijk naar andere elementen op pagina's waar je bouncefrequentie hoog is: grote pop-ups, afbeeldingen die lang duren om te laden en probeer de site te verbeteren voor een lagere bouncefrequentie.
Probeer je in de schoenen van de bezoeker te verplaatsen en vraag jezelf af wat vervelend of storend, teleurstellend of ongepast zou kunnen zijn? Breng wijzigingen aan op je site om het probleem op te lossen!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.